Tuesday, Aug 21, 2018

صفحه نخست » رفع حصر به شیوه «قطره‌چکانی»

Karoubi_Rahnavard_Mousavi.jpgرادیو زمانه ـ در حالی که بیش از پنج سال از وعده حسن روحانی مبنی بر «رفع حصر» می‌گذرد، این وعده به‌رغم شرایط دشوار کشور همچنان عملی نشده است. در آستانه عید قربان بار دیگر رسانه‌های ایران شروع کرده‌اند به انتشار خبرهایی درباره «کاهش حصر» و «رفع حصر».

وب‌سایت «رویداد۲۴» که متعلق به اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت است به نقل از یک «منبع آگاه» نوشته است که در هفته‌های گذشته محدودیت‌های میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، دو تن از رهبران جنبش سبز که در حصر خانگی به‌سر می‌برند، کاهش یافته است.

بنا به این گزارش در روزهای گذشته موسوی و رهنورد «اجازه پیدا کردند از حصر خارج شوند و در منزل فرزندان خود حاضر شوند».

«رویداد۲۴» همچنین نوشته است که «پیش از این نزدیکان محصورین اعلام کرده بودند که به آن‌ها اجازه مطالعه کتاب داده شده است».

سایت «کلمه» نیز در گزارشی از اهدای یک کتاب از سوی موسوی به رهنورد نوشته و در انتها یادآوری کرده که «پیش از این اجازه ورود کتاب به محل حصر داده نشده بود اما اخیرا محصورین توانستند به آن دسترسی پیدا کنند».

روزنامه «اعتماد» نیز در شماره سه‌شنبه ۳۰ مرداد خود از «زمزمه‌هایی در مورد احتمال رفع حصر تا عید ‌قربان» نوشته و چنین اقدامی را «گامی در ‌راستای افزایش اعتماد عمومی و انسجام ملی» عنوان کرده است.

این روزنامه همچنین از زمزمه‌هایی درباره رفع محدودیت‌های محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین دوران اصلاحات نوشته است.

جمعی از تشکل‌های اصلاح‌طلب نیز در روز ۲۷ مرداد در بیانیه‌ای تحلیلی درباره شرایط کشور که مخاطب آن بیشتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بود رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی را «یک نیاز و ضرورت ملی برای ایجاد باور به ترمیم و اصلاح رویه‌ها و تقویت اعتماد عمومی و رفع شکاف‌های موجود» دانسته و نوشتند: «بدون تحقق این امر انتظار حمایت عمومی از این طرح‌ها و راه‌حل‌ها دشوار می‌باشد.»

در این اواخر با فرارسیدن هر عید و مراسم ویژه مذهبی موضوع رفع حصر مطرح شده اما هیچ‌گاه عملی نشده است.

وعده رفع حصر، یکی از وعده‌های اصلی هر دو کارزار انتخاباتی حسن روحانی قرار بود تا پیش از آغاز سال ۱۳۹۷ تحقق یابد اما چنین نشد. میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از اواخر سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برد.

حسین کروبی ششم مردادماه جاری به وب‌سایت «انصاف‌نیوز» گفته بود که یک منبع موثق به او خبر تصویب رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی را داده است. به ادعای او، مصوبه آخرین جلسه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر رفع حصر برای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی فرستاده شده و «این‌طور که می‌گویند اگر رهبری تا ۱۰ روز نظرشان را اعلام نکنند، این مصوبه لازم‌الاجراست.»

فردای آن روز علی لاریجانی، رئیس مجلس و عضو شورای عالی امنیت ملی تصویب رفع حصر در این شورا را تکذیب کرد.

مهدی کروبی در خردادماه سال جاری در نامه‌ای نوشته بود که دوران حصر او ظاهراً هرگز پایان نمی‌یابد.

پیش از این برخی از اصلاح‌طلبان آمر اصلی حصر چهره‌های جنبش سبز را خامنه‌ای معرفی می‌کردند و محافظه‌کاران مسئولیت آن را با شورای عالی امنیت ملی می‌دانستند.

با انتشار خبرهای مربوط به کاهش و یا رفع حصر، به‌نظر می‌رسد که سیاست رفع حصر به‌شکل «قطره‌چرانی» در پیش گرفته شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy