Tuesday, Aug 28, 2018

صفحه نخست » اتحادیه اروپا به جای مردم در کنار آیت الله ها ایستاده

EU_082718.jpgاروپا با کمک به ایران، چه پیامی به واشنگتن می‌دهد

روزنامه جروسلم پست در گزارشی نوشت: هفته گذشته، اتحادیه اروپا اعلام کرد ۱۸ میلیون یورو به جمهوری اسلامی کمک مالی ارائه می دهد. این بخشی از یک بسته کمک ۵۰ میلیون یورویی است که قرار است طی چند ماه آینده به رژیم ایران داده شود.

دکتر اِمیلی لَندائو، پژوهشگر ارشد در «انستیتو مطالعات امنیت ملی» در اسرائیل، می گوید: «ایالات متحده به روشنی تصمیم گرفته است با یک کارزار فشار، شامل اعمال دوباره تحریم ها، ایران را به بازگشتن به میز مذاکره مجبور کند تا توافق بهتری به دست بیاید. آن چه از سوی اروپا شاهد هستیم تلاشی برای تضعیف این کارزار فشار است.»

لَندائو یادآوری می کند که کمک اروپا تاثیر چندانی بر اقتصاد از پیش نابسامان ایران نخواهد داشت. ارزش ریال به شکلی بی سابقه سقوط کرده است. وزیر اقتصاد ایران در میانه اعتراض های فزاینده داخلی برکنار شد.

دکتر اِستر لوپَتین، مدیر «مرکز مطالعات اروپایی» در «مرکز آکادمیک هرتزلیا»، می گوید بسته کمک اروپا به ایران جنبه نمادین دارد: «اروپا به قدرت نرم باور دارد، به این معنا که آن ها می خواهند مناقشات را با ابزارهای دیپلماتیک به جای نظامی حل کنند. اتحادیه اروپا در موقعیت بسیار دشواری است و امکان مقابله با ایران را ندارد، خصوصا که با مشکلات سنگینی مانند تروریسم خانگی، مسائل هویتی و بحران پناهجویی دست به گریبان است.»

از نظر بنجامین واینتهال، پژوهشگر «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در واشنگتن، «این گونه پول ها فقط رژیم ملاها در ایران را به ادامه دردسرآفرینی هایشان در خاورمیانه تشویق می کند. هیچ تضمینی نیست که از این پول برای حمایت از تروریسم استفاده نشود».

واینتهال با اذعان به این که پول تخصیص یافته برای کمک به ایران خیلی چشمگیر نیست، تصمیم اتحادیه اروپا را «مطلقا پوچ» توصیف کرد: «این پیامی مبنی بر این به جنبش دموکراسی خواهی در ایران می فرستد که اتحادیه اروپا به جای مردم در کنار آیت الله ها ایستاده است.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy