Tuesday, Oct 9, 2018

صفحه نخست » خبرنگار:FATF چیست؟ معترض: نمی‌دانم، تحویلش دهید به نیروی انتظامی

demos_100818.jpgامروز جمعی از مخالفان لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون CFT در مقابل مجلس تجمع کردند. خبرنگار ایسنا با حضور در جمع شرکت کنندگان در تجمع، نظر آنها را جویا شد.

ایسنا - همزمان با بررسی CFT در مجلس شورای اسلامی، عده‌ای که تعدادشان حدود ۵۰۰ نفر می‌رسید با تجمع مقابل مجلس و سر دادن شعار خواستار عدم تصویب CFT توسط نمایندگان بودند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه)، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را به عنوان اولین دستور مورد بررسی قرار دادند و در نهایت با ۱۴۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده، این لایحه را با یک ماده واحده و هفت حق شرط تصویب کردند.

همانگونه صحن علنی مجلس امروز با حواشی مواجه بود، جمعی از مخالفان تصویب لایحه CFT که حدود ۵۰۰ نفر می شدند، صبح امروز مقابل مجلس با در دست داشتن پلاکاردهایی حاوی شعارهایی همچون «نه به خود تحریمی»، «برجام نمی‌خواهیم»، «FATFخیانت است به ملت» اعتراض خود را به تصویب لایحه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) اعلام کردند. آن‌ها شعار می دادند که «مرگ بر منافق»، «مرگ بر ضد ولایت فقیه» و «رای نمایندگان باید شفاف گردد». بیشتر تجمع‌کنندگان را خانم‌های جوان تشکیل می‌دادند و تعداد مردان شاید به صد نفر هم نمی‌رسید. تعداد مردان و زنان بالای ۴۰ سال در بین تجمع‌کنندگان بسیار محدود بود.

مرد جوانی درباره دلیل حضور خود در مقابل مجلس اظهار کرد: ما با آمریکا مشکل اساسی داریم و زیر بار حرف زور آن‌ها نمی‌رویم.

وقتی از وی که از حوزه علمیه تهران در این تجمع شرکت کرده است درباره FATF و CFT‌می‌پرسم می گوید: از ماهیت این لوایح اطلاع دقیقی ندارم اما دشمن دنبال جهانی‌سازی است و می خواهد مسائل امنیتی و اقتصادی را یکدست کند. هدف اصلی دشمن محدود کردن قدرت نظامی ایران است. آنها می خواهند تسلط بیشتری بر اقتصاد ایران داشته باشند.

این جوان در پاسخ به این پرسش که آیا FATF برای کشور منافعی هم دارد؟ بیان می‌کند: ما یقین داریم که امریکا دشمن ماست و به چراغ سبز آمریکا اعتماد نمی کنیم. ما با آمریکا سر سازش نداریم. نمایندگانی که به این لایحه رای موافق می دهند، گرایش به شیطان پیدا کرده اند.

به سراغ خانمی حدودا ۵۰ ساله که کفن نمادینی به تن دارد رفتم و دلیل حضورش در مقابل مجلس را می‌پرسم. او جواب می‌دهد: FATF موجب تسلط بر نهادهای مالی ایران می‌شود. ما اجازه نمی دهیم استقلال و آرمان‌های‌مان از دست برود.

خانم جوان‌تری به جمع ما می‌پیوندد و وقتی می‌گویم که تقریبا تمام کشورهای جهان این لایحه را پذیرفته اند به وسط بحث می‌پرد و می‌گوید: فقط ۸۰ کشور عضو FATF هستند. این‌ها کشورهایی هستند که حکومت، مجلس و نیروی نظامی ندارند.

این خانم بعد از این‌که از سوالات عصبانی می‌شود از چند جوان می خواهد که مرا به نیروی انتظامی تحویل دهند. مامور نیروی انتظامی بعد از دیدن کارت خبرنگاری، از آن چهار پنج نفر می‌خواهد اجازه دهند آزادانه کارم را انجام دهم و آن‌ها هم به وسط جمعیت می‌روند.

آیت‌الله اراکی: می‌گویند اگر FATF را نپذیریم به ما پول نمی‌دهند، مگر ما برای پول انقلاب کردیم؟

عضو هیئت‌رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:طبق آیات قرآن، کسانی که به CFT رأی دادند 3 بهانه می‌آورند: اولا می‌گویند نمی‌توانیم لا طاقة لنا؛ دوم اینکه می‌گویند می‌ترسیم و سوم اینکه می‌گویند ما تنها هستیم و عده دشمن خیلی زیاد است، اقتصاد ما، ارز ما همه دست اوست؛ خدا در جواب می‌فرماید من یتق‌اللّه یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب. مگر شما ایمان ندارید که خدا پشتوانه شماست چرا از تنهایی می‌ترسید.

به گزارش تسنیم آیت‌الله اراکی ادامه داد: می‌گویند اگر FATF را نپذیریم پول به ما نمی‌دهند و ما را محاصره می‌کنند، ارز به ما نمی‌دهند ... مگر شما به خاطر این مسائل انقلاب کردید؟! مگر روزی که ما انقلاب کردیم همه دنیا پشت سر شاه نبودند، در اوج انقلاب، رئیس‌جمهور چین به ایران آمد و قول پشتیبانی از شاه را داد ولی مردم پیروز شدند.

وی اضافه کرد: وقتی اواخر جنگ آمدند به امام راحل گفتند که ما نمی‌توانیم، امام فرمودند جام زهر می‌نوشم، یعنی من با اینکار در دل موافق نیستم، ولی چاره‌ای ندارم. اگر همان روز ما ادامه می‌دادیم تا صدام را خودمان ساقط کنیم، امروز اکثر مشکلات منطقه اتفاق نمی‌افتاد، ما باید از گذشته تاریخی خود عبرت بگیریم، امام فرمود جام زهر را می‌نوشم، یعنی این نیروهایی که دست ابزار من هستند و با آنها باید کارها را پیش ببرم گفته‌اند که ما نمی‌توانیم، در حالی که امام چند ماه قبل از قطع‌نامه فرمود ما می‌توانیم؛ معنای رهبری این است که امام باید مدارا کند شأن رهبران الهی این نیست که به پیروان خود فشار آورند وقتی می‌بینند پیروانشان سستی می‌کنند، همپای پیروان حرکت و مدارا می‌کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy