Sunday, Oct 7, 2018

صفحه نخست » چشم‌انداز خوش‌بینی‌های بازار ارز؛ نزول یک هفته‌ای دلار

sarraf_arz.jpgیورونیوز ـ همزمان با از پیش‌باختگی بورس تهران، بازار آزاد ارز در ایران بعد از تصویب لایحه «CFT» در مجلس توانست روند مستمر نزولی نرخ‌ها را پس از ماه‌ها به مدت یک هفته حفظ کند.

مجلس ایران روز یکشنبه لایحۀ الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به «CFT» را تصویب کرد. مصوبه‌ای که می‌تواند از یک سو ایران را از فهرست سیاه شبکه مالی و پولی بین‌المللی خارج ‌کند ولی از سوی دیگر تعهد ایران را برای انجام اصلاحات و ایجاد شفافیت در مناسبات پولی و بانکی افزایش می‌دهد.

تاثیری که از سوی جناح‌های سیاسی در ایران دوگانه ارزیابی شده و طی چهار ماهی که از طرح این لایحه و سه لایحه همسوی دیگر می‌گذرد، حامیان و منتقدان مُصری را برای خود دست و پا کرده است.

همین رویکرد دوگانه گویا به بازارهای موازی بورس و ارز نیز سرایت کرده است.

درست با همان سرعتی که طی یک هفته گذشته بدبینی در بازار سهام جای خوشبینی را گرفته، در بازار ارز خوشبینی کوتاه‌ مدت روز به روز همه‌گیرتر شده است.

در حالی که شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز یکشنبه خود نزول ۷ هزار و ۶۶۵ واحدی را رقم زد و صف فروش سهام در بازار فراگیر شد، صرافی‌های خوشبین بعدازظهر پرکاری را سپری کردند و مدام نرخ‌های تابلوهای کاهش دادند، نرخ‌هایی که در برخی تابلوها برای دلار آمریکا به کمتر از ۱۲ هزارتومان نیز رسید.

این در حالی بود که روز شنبه هفته گذشته بازار ارز معاملات خود را با دلار ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومانی آغاز کرد و شاخص کل بورس تهران هم در حال پیشروی به قله ۱۹۵ هزار واحدی بود.

قله‌ای که تا روز یکشنبه(امروز) حدود ۲۰ هزار واحد(معادل ۱۰ درصد) از آن پایین آمده است.

بیشتر بخوانید:عقب‌گرد سکه و دلار در بازار تهران؛ ارز چرا تغییر مسیر داد؟

البته گزارش ها از ایران حاکی است، اجماعی که در بورس تهران شکل گرفته بود، در بازار ارز مشاهده نمی‌شود، در حالی که برخی صرافی‌های بدبین با اعتقاد به گذرا بودن موج خوشبینی همچنان بر نرخ فروش بالای ۱۳ هزارتومان برای دلار تاکید دارند، برخی دیگر نرخ‌ها را به ۱۲ هزار و۵۰۰ تومان و در مواردی حتی نرخ خرید خود را به کمتر از ۱۲ هزارتومان تقلیل داده‌اند.

همچنین برخلاف هفته گذشته، بازار آزاد ارز تهران بعدازظهر روز یکشنبه شاهد هجوم عرضه‌کنندگان ارز نبوده و بازار خلوت‌تر از روزهای آغازین هفته پیش بوده است.

در حالی که بازار ارز امیدوار به گشایش مالی ناشی از مصوبه مجلس خوشبین است، بورس تهران برای چگونگی آغاز معاملات روز دوشنبه مردد است.

در شرایطی که بهانه کاهش مداوم ارزش پول ملی روند تعدیل قیمت سهام را متوقف کرده، الحاق نظام پولی ایران به شبکه بین‌المللی گره‌گشای مسائل مالی شرکت‌های ایرانی در بلندمدت خواهد شد.

در هر صورت بازارهای موازی اقتصاد ایران این روزها هم سوژه مثبت کافی برای نوسان‌گیران دارند و هم خبرهای منفی فراوان.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy