Thursday, Jan 3, 2019

صفحه نخست » دو روز مانده به جام ملت‌های آسیا؛ رفتار غریب سرمربی

Carlos.jpgایران وایر ـ «کارلوس کی‌روش» سرمربی تیم ملی ایران همچنان مهمترین سوژه خبری رسانه‌های فارسی زبان و حتی برخی رسانه‌های آسیایی است.

امروز (پنج‌شنبه) «فاکس اسپورت» آسیا در گزارشی مدعی شده که سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران، پس از جام ملت‌‌های آسیا دیگر سرمربی تیم ملی ایران نخواهد بود. در گزارش فاکس اسپورت آمده: «سرمربی سابق رئال مادرید علیرغم پیشرفتی که در عملکرد این تیم در جام جهانی وجود داشت، تمدید قرارداد با تیم ملی ایران را رد کرد و اخیرا منابع متعددی فاش کرده اند وی به صورت شخصی با فدراسیون فوتبال کلمبیا برای پذیرش پست سرمربیگری این تیم به توافق دست یافته است.»

ادعای فاکس اسپورت البته ایرادهایی هم دارد. به صورت نمونه کارلوس کی‌روش در پایان جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، خواهان تمدید قراردادش به مدت چهار سال و تا پایان رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بود. اما این درخواست او با مخالفت فدراسیون فوتبال همراه شد. دستور تمدید قرارداد کی‌روش هم را «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان ایران در پایان نخستین بازی تیم ملی در جام جهانی به فدراسیون فوتبال ایران داده بود.

نخستین پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران به کی‌روش، تمدید قرارداد تا پایان جام ملت‌های آسیا با یک بند ویژه بود. فدراسیون ایران برای حضور کی‌روش تا پایان جام جهانی پیش شرط حضور در فینال مسابقات را گذاشت. اما در نهایت خواسته سرمربی پرتغالی به کرسی نشست. کی‌روش با قرادادی به ارزش دو میلیون و ۲۸۰ هزار یورو تا پایان جام ملت‌های آسیا سرمربی تیم ملی ایران است. در صورتی که تیم ملی ایران به نیمه نهایی مسابقات برسد، قرارداد او به صورت اتوماتیک تا پایان جام جهانی قطر تمدید خواهد شد؛ با سالی بیست درصد افزایش حقوق. همین طور در صورتی که تیم ملی ایران با هدایت کی‌روش به فینال مسابقات امارات راه پیدا کند، ۵۰۰ هزار یورو، پاداش سرمربی ایران خواهد بود.

با این اوصاف، بحث مشتری‌های کارلوس کی‌روش تازگی ندارد. طی هشت سال حضور این مربی پرتغالی به حدی خبرهایی مبنی بر رایزنی باشگاه‌ها یا تیم‌های ملی کشورهای مختلف در رسانه‌ها منتشر شده که این «شایعات» بیشتر شبیه به بازی‌های تبلیغاتی می‌ماند. یک جست‌وجوی ساده نشان می‌دهد طی سه سال اخیر، کی‌روش بیش از ده مشتری ملی و باشگاهی داشته و البته همچنان در فوتبال ایران مانده است.

فاکس اسپورت در حالی خبر از توافق فدراسیون کلمبیا با کارلوس کی‌روش می‌دهد که دو روز قبل (سه شنبه) در گزارشی، مدعی شد تیم ملی ایران با حداقل امکانات راهی جام ملت‌های آسیا شده است. درحالی که استفاده از کمپ اسپایر قطر و همین طور پاداش پنجاه میلیون تومانی به بازیکنان ایران برای پیروزی در بازی‌های دوستانه، طی سال‌های اخیر برای تیم ملی ایران سابقه نداشته است.

مطالب بیشتر در ایران وایر

فدراسیون فوتبال ایران در حالی مقابل خبرهای مذاکره کی‌روش با سایر فدراسیون‌ها سکوت کرده است که فدراسیون فوتبال اسپانیا در فاصله یک روز مانده به جام جهانی روسیه، «خولن لوپتگی» سرمربی خود را به دلیل مذاکره و توافق با باشگاهع رئال مادرید، از سمت خود برکنار کرده بود.

کارلوس کی‌روش البته با حاشیه امنی از سوی فدراسیون ایران امروز در جمع خبرنگاران باز هم تلاش کرد سطح توقعات از تیم ملی ایران را به پایین‌ترین سطح ممکن تنزل دهد. او گفت: «برای اشخاصی که در ایران نشسته‌اند، کار ساده‌ای خواهد بود تا درباره قهرمانی تیم ملی صحبت کنند اما برای ما کار سخت است.» او بار دیگر از ژاپن، کره جنوبی و استرالیا به عنوان بخت‌‌های اول قهرمانی نام برد.

اما بخشی از گفته‌هایش که به نظر می‌رسید کنایه‌ای به سرمربی سابق تیم ملی ایران باشد قابل تامل بود. کی‌روش در قیاس نسل گذشته و کنونی فوتبال ایران گفته است: «گر ستاره های سابق تیم ملی همانند علی دایی، علی کریمی، سیدجلال حسینی، جواد نکونام و... به امارات بیایند، باید با شما رسانه ها بازی کنند؛ چون احتمال برنده شدن آنها مقابل شاگردانم هست و من این اجازه رو نمی دهم که با تیم من بازی کنند.»

سرمربی تیم ملی ایران که همواره از رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال و قرار گرفتن نام ایران در صدر فهرست بهترین‌های قاره آسیا به عنوان یکی از دستاوردهای خود نام می‌برد، این بار در مواجهه با این سوال که چرا نباید روی قهرمانی تیمی که در صدر رنکینگ فیفا قرار گرفته امید داشت گفته است: «کدام تیم از ۵ تیم اول جام جهانی روسیه در رنکینگ بالا قرار داشت؟»

تیم ملی ایران روز دوشنبه هفدهم دی‌ماه در نخستین بازی خود مقابل تیم ملی یمن قرار می‌گیرد. تیمی که حتی تعدادی از بازیکنانش را به دلیل مناقشات داخلی و عضویت آنها در جبهه حوثی‌ها به همراه ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy