Thursday, Jan 3, 2019

صفحه نخست » مردم لبنان به حزب الله: یا روابط با ایران را قطع کنید یا از قدرت کناره گیری

lebanon_122918.jpgلبنانی ها از تحریم های امریکا می ترسند

نویسنده: برنت ناگتگال

منبع: ترامپت

ترجمه سایت دیپلماسی ایرانی - تهران

سال 2018 بیشتر از همیشه وابستگی لبنان به ایران آشکار شد. ایران از طریق حمایت های مالی و معنوی از جنبش شیعه حزب الله که جنوب لبنان را تحت سلطه دارد، به این کنترل رسیده است. اگرچه غرب حزب الله را گروهی تروریستی می خواند، اما حزب الله در لبنان یک حزب سیاسی رسمی است که در انتخابات اوایل سال گذشته بیشترین کرسی را در پارلمان کسب کرده است. با این حال، بسیاری از لبنانی ها نگران ماهیت رابطه حزب الله با ایران و احتمال ترجیح منافع تهران به بیروت هستند.

لبنان بیشترین تنوع مذهبی را در خاورمیانه دارد. شیعیان لبنان که نماینده رسمی سیاسی آنها حزب الله است، تنها یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می دهند. به علاوه، همه آنها چه از نظر سیاسی و چه در دیگر زمینه ها از حزب الله حمایت نمی کنند. بسیاری از ناظران لبنان را دستاویز ایران می دانند، اما شواهدی هم وجود دارد که از آمادگی این کشور برای استقلال از متحد دیرینه حکایت دارد.

مشکلات در تشکیل دولت

به رغم اینکه انتخابات لبنان هشت ماه پیش برگزار شده، اما این کشور هنوز دولتی کارآمد ندارد. در حالت معمول شاید این اتفاق چندان وخیم نمی نمود، اما لبنان تحت فشار مالی شدید است. به گفته رئیس جمهوری این کشور، نرخ بیکاری تنها اندکی پایین تر از 50 درصد است و بدهی عمومی به 150 درصد تولید ناخالص داخلی می رسد، این مسائل لبنان را در زمره فقیرترین کشورهای جهان قرار می دهد. آنچه به این بحران می افزاید این است که حدود یک چهارم افراد ساکن در لبنان در حقیقت پناهجویان سوری هستند. شکل گیری دولت از جهت به اجرا گذاشتن اصلاحات مالی اهمیت دارد. صندوق بین المللی پول پرداخت هرگونه وامی را به پس از اجرای اصلاحات مالی در این کشور موکول کرده است. همین اواخر هزاران لبنانی در اعتراض به نظام سیاسی ورشکسته که راه حلی برای مشکلات ایفا نمی کند، در خیابان ها تجمع کرده بودند.

طبق قانون اساسی لبنان و در واکنش به تنوع مذهبی این کشور، مناصب قدرت بین سنی ها، شیعیان، مسیحیان و دروز تقسیم شده است. این دقیقا همان چیزی است که سبب می شود حزب الله به رغم آنکه نماینده اکثریت جمعیت لبنان نیست، اما روند سیاسی در این کشور را تحت کنترل داشته باشد. دولت در ذات خود چند تکه بوده و حزب الله فقط باید بزرگ ترین تکه آن را به دست آورد. حزب الله حمایت حدود 70 درصد از رای دهندگان شیعه را به دست آورده و این مساله آن را قادر به مذاکره برای ائتلاف اکثریت با احزاب مسیحی و سنی کرده است.

8 ماه از انتخابات لبنان می گذرد و این کشور هنوز دولتی کارآمد ندارد. حزب الله خواستار انتصاب قانونگذاران مورد نظر خودش در مواضع کلیدی دولتی است از آنجایی که دیگران با این مساله موافقت نکرده‌اند، حزب الله هم مانع از تشکیل دولت توسط سعد حریری، نخست وزیر سنی لبنان شده است. کارولین گلیک، خبرنگار اسرائیلی گفته که حزب الله به دنبال کنترل وزارت بهداشت و بودجه 338 میلیون دلاری آن است؛ اما ظاهرا حریری تحت فشارهای ایالات متحده با این خواسته مخالفت کرده چراکه نگران است چنین اقدامی به تحریم لبنان توسط ایالات متحده بیانجامد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy