Wednesday, Jan 9, 2019

صفحه نخست » رئیس دفتر روحانی: نظام حق دارد از بخشی شکایت کند، وزیر اطلاعات: شکنجه نبود، درگیری بود

bakhshi_010919.jpgرادیو فردا - محمود واعظی،‌ رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه ۱۹ دی اعلام کرد که قرار شده است «این حق برای وزارت اطلاعات و نظام در نظر گرفته شود» که از اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه، «شکایت» شود.

او گفت که در پی گزارش وزیر اطلاعات از بررسی ادعاهای اسماعیل بخشی درباره شکنجه اش در بازداشتگاه آن وزارتخانه، مشخص شد این ادعا به گفته او، «به هیچ وجه درست نبوده است».

این مقام دولتی با اعلام اینکه قرار شده است قوه قضائیه شکایت وزارت اطلاعات از اسماعیل بخشی را بررسی ‌کند،‌ گفت: نمی‌شود همین طور «بعضی ادعایی کنند و نظام زیر سئوال برود».

سخنان محمود واعظی در شرایطی ابراز شد که هنوز نتیجه بررسی‌های هیئت تشکیل شده از سوی دولت و نیز هیئت اعزامی قوه قضائیه به شهرستان شوش در استان خوزستان اعلام نشده است و به گزارش کانال تلگرامی امتداد،‌ پرونده شکایت اسماعیل بخشی، به گفته وکیل او، در «مرحله تحقیقات مقدماتی» قرار دارد.

در این حال، به گزارش خبرگزاری ایسنا، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ایران، با اشاره به اینکه هیئت رسیدگی تشکیل شده از سوی حسن روحانی «کار خود را انجام می‌دهد و گزارشش را اعلام خواهد کرد»، اضافه کرد: «اگر ادعاهای بخشی درست باشد، اتفاقات رخ داده خلاف قانون اساسی است و باید به شدت با آن برخورد شود و اگر هم اتفاقی رخ نداده و یا آنچه که ادعا شده همان گونه احراز نشود، بزرگترین سرمایه هر کشور که اعتماد است را تخریب می‌کند».

معاون حقوقی حسن روحانی در این ارتباط خواستار «صبر و شکیبایی برای رسیدگی به این موضوع» شد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در همین حال، فرزانه زیلابی، وکیل اسماعیل بخشی گفت که سخنان رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس، «قبل از صدور حکم، آن هم در مرحله تحقیقات مقدماتی، از کسی که عضو نهاد قانونگذاری کشور است، شگفت‌زده‌اش کرد».

همچنین ادعای وزارت اطلاعات ایران مبنی بر اینکه اسماعیل بخشی، نمایندگان کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، در دوره بازداشت شکنجه نشده، واکنش‌های گسترده‌ای را در توئیتر به دنبال داشته است.

این ادعا در حالی مطرح شده که فرزانه زیلابی، وکیل آقای بخشی، گفته که موکلش در زمان دیدار با خانواده در ۱۱ آذرماه «در وضعيت جسمانی و روحی بسيار بدی به سر می‌برده و آثار ضرب و شتم (تورم و كبودی‌ها) در ناحيه صورت وی مشاهده شده است».

وزارت اطلاعات ایران همچنین اسماعیل بخشی را به «وابستگی» به حزب کمونیست کارگری متهم کرده اما این حزب ادعای فوق را رد کرده است.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اعلام کرد که در جلسه روز سه‌شنبه این کمیسیون وزیر اطلاعات، معاونان او و مدیر کل اطلاعات خوزستان در این باره توضیح داده و فیلمی را پخش کرده‌اند.

به گفته آقای فلاحت‌پیشه، مقامات وزارت اطلاعات اعلام کردند: در «مسیر بازداشت و انتقال» اسماعیل بخشی به بازداشتگاه، بین نیروهای امنیتی و آقای بخشی «یکسری درگیری‌ها» رخ داده اما او در حین بازداشت «شکنجه نشده است».

وی همچنین گفت که در این جلسه فیلم «اعترافات» آقای بخشی پخش شده و او در این فیلم « اعتراف می‌کند که به حزب کمونیست کارگری وابسته است و سیاست این حزب گسترش اعتراضات است».

آقای فلاحت‌پیشه در عین حال گفت که صدای فیلم « کاملا مفهوم نبود».

این سخنان واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.

اصغر کریمی، رئیس هیئت اجرایی حزب کمونیست کارگری ایران، در مصاحبه با رادیو فردا ادعای وابستگی اسماعیل بخشی به این حزب را «صریحا» تکذیب کرد.

آقای کریمی افزود: «او نه تقاضای عضویت در حزب کمونیست کارگری را داده و نه عضو حزب ما است».

وی در مورد استناد رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اعتراف تلویزیونی آقای بخشی گفت: «هر نوع اعترافی که جمهوری اسلامی زیر شکنجه از فعالان کارگری و زندانیان سیاسی می‌گیرد، فاقد اعتبار است».

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، با تشریح شکنجه‌های دوره بازداشت خود و سپیده قلیان که همراه با او دستگیر شده بود، خواستار پاسخگویی علنی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در یک مناظره تلویزیونی شده است.

در همین حال،‌ فرزانه زیلابی، وکیل اسماعیل بخشی،‌ در مصاحبه با روزنامه اعتماد
با اشاره به دیدار خانواده موکلش با او در ۱۱ آذر،‌ در دوره بازداشتش،‌ افزود: «حسب شهادت آنها،‌ اسماعیل بخشی در وضعيت جسمانی و روحی بسيار بدی به سر می‌برده و آثار ضرب و شتم (تورم و كبودی‌ها) در ناحيه صورت وی مشاهده شده است».

وی اضافه کرد: «علاوه بر انعكاس و بيان صريح وضعيت مشاهده شده از سوی آنها نزد داديار، شهادت كتبی مادر موكل پيوست پرونده در شعبه اول دادياری دادسرای عمومی و انقلاب شوش شده بود».

خانم زیلابی همچنین اشاره کرد که درخواستش برای اعزام فوری آقای بخشی به پزشکی قانونی انجام نشد.

وی تاکید کرد که داروهای موکلش در مدت بازداشت در اختیار او قرار نگرفته است.

پس از انتشار نوشته اسماعیل بخشی درباره شکنجه‌اش، برخی از زندانیان سابق سیاسی نیز از تجربه شکنجه شدن خود در زندان نوشته اند.

از جمله مجید توکلی نوشت: بازجویی که پس از بازداشت اول او، مقامات قوه قضائیه گفته بودند توبیخ شده، در بازداشت دومش، «فاتحانه سراغ او آمده و با تمسخرِ پیگیری شکنجه‌ها، کارش را از سر گرفت».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy