Thursday, Jan 10, 2019

صفحه نخست » کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به تصادفی نبودن ترور چهره‌ها و شخصیت‌های نظام

kenaye_011019.jpgدویچه وله - همزمان با دومین سالروز مرگ هاشمی رفسنجانی و طرح شبهه‌هایی درباره علت مرگ او، روزنامه جمهوری اسلامی چاپ تهران جمله‌ای از آیت‌الله خمینی را انتخاب و منتشر کرده که حکایت از تصادفی نبودن ترور چهره‌ها و شخصیت‌های نظام دارد.

"اکبر هاشمی رفسنجانی بهرمانی"، رییس اسبق مجمع تشخیص نظام، نوزدهم دی ماه سال ۱۳۹۶ در سن ۸۲ سالگی در تهران درگذشت. رسانههای ایران در آن زمان نوشتند که وضعیت او در زمان شنا در استخری در شمال تهران رو به وخامت گذاشت و تا زمان انتقال به بیمارستان علائم حیاتی‌اش را از دست داد.

برخی اعضای خانواده این روحانی سرشناس، بعد از گذشت دو سال از مرگ رییس جمهوری پیشین ایران مدعیاند مرگ پدرشان طبیعی نبوده و از قبل برنامه ریزی شده بوده است؛ موضوعی که روزنامه جمهوری اسلامی چاپ تهران در شماره امروز خود (۲۰ دی / ۱۰ ژانویه) با انتخاب جمله ای از آیت الله خمینی به آن اشاره دارد.

این روزنامه که به مدیرمسئولی و سردبیری "مسیح مهاجری" از همراهان فکری و نزدیکان هاشمی رفسنجانی منتشر می‌شود، همزمان با دومین سالروز مرگ آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، امروز بخشی از سخنان آیت الله خمینی را چاپ کرده که به "عمدی بودن" و "طراحی شدن" ترور چهره‌های انقلاب اسلامی اشاره دارد.

در این سخنان آمده است: «این طور نبود که من باب اتفاق یک کسی مرحوم مطهری را ترورکند، یا مرحوم مفتح را یا آقای هاشمی را یا آقای خامنه ای را یا مرحوم بهشتی را، مساله یک مساله تنظیم شده بوده و هست. (صحیفه امام، ج ۱۵ص ۲۲) »

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

انتخاب و انتشار این بخش از سخنان آیت الله خمینی در سالروز مرگ رییس جمهوری که در دوره دوم ریاست خود بر دولت به "سردار سازندگی" و بعد از آن "فراجناحی" عمل کردن مشهورشده بود، همزمان با طرح سئوالها و تردیدهایی از سوی برخی اعضای خانواده درباره علت مرگ پدرشان است.

برخی رسانه ها به نقل از "یاسر هاشمی" نوشتهاند که آنها دربارعلت مرگ پدرشان "هنوز ابهام" داشته و به نظر میرسد توقع دارند مراجع رسمی درباره چنین اتفاقی، "دلیل قانع کننده‌" داشته باشند.

اشاره فرزند آخر رییس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران به تردیدهایی است که به گفته او، اعضای خانواده مطرح می کنند: «ایشان دائماً محافظ و همراه داشتند و ما هنوز نمی‌دانیم دلیل ایست قبلی که پزشکان گفته‌اند، چیست. هیچ پزشکی هم تا به حال مشخصاً دلیل ایست قلبی ایشان را نگفته است. بالاخره در جامعه یک ابهام جدی هست و لازم است مقامات کمک کنند تا این ابهام در جامعه رفع شود.»

بررسی پرونده مرگ هاشمی رفسنجانی پیش از این با "دستور"حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به شورای عالی امنیت ملی داده شده، ولی به تازگی برخی رسانهها از ختم رسیدگی به آن در این شورا خبر دادهاند. در همین حال گزارش شده که "محمد هاشمی" عضو حزب کارگزاران سازندگی و برادر هاشمی رفسنجانی، گفته است که "گزارش در اختیار رئیس‌جمهوری قرار دارد"، ولی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌ جمهوری در حاشیه نشست هیأت دولت گفته است: «من اصلا چنین گزارشی را ندیده‌ام.»

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین در شماره امروز خود در ستون "تحلیل سیاسی هفته" به موضوع سالروز درگذشت امیرکبیر و مرگ هاشمی رفسنجانی پرداخت و ضمن اشاره به خدمات امیرکبیر به عنوان "چهره نواندیش و تاریخ ساز" و منشا خدمات و "سازندگی‌" در ایران دوره قاجار، بلافاصله به دومین سالگرد مرگ هاشمی رفسنجانی پرداخته است.

نویسنده این تحلیل از رییس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان "شناسنامه انقلاب" نام برده و در ادامه نوشته است: « قطعاً امروز در دومین سالگرد فقدان این عالم سیاستمدار و روشن بین، جای خالی او بیش از همیشه در این شرایط بحرانی و تنگناهای اقتصادی احساس می‌شود و چه بسا اگر می‌بود، مردم و انقلاب می‌توانستند از چاره اندیشی‌های او بهره ببرند.»

تاکید نویسنده تحلیل به "چاره اندیشی"‌های هاشمی رفسنجانی را رییس جمهوری ایران نیز مطرح کرده است. حسن روحانی در مراسم دومین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفته است:« هیچ روز سختی در دولت نداریم که این احساس را نداشته باشیم که دولت یک حامی بزرگ را از دست داده است. اگر هاشمی بود فضا را به گونه‌ای دیگر می ساخت.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy