Friday, Jan 18, 2019

صفحه نخست » فرق کشیدن و خوردن ماریجوانا در چیست؟

Mjane_011819.jpgایران اینترنشنال - دو ماه پس از آنکه کانادا از مصرف تفریحی گل یا ماریجوانا جرم‌زدایی کرد، دولت فدرال کانادا بالاخره جواب این سوال را داد که محصولات خوردنی یا موضعی (همانند روغن‌ها یا کرم‌ها) حاوی مشتقات ماریجوانا بر پایه چه قواعدی باید آماده و سپس فروخته شوند. همزمان سازمان بهداشت کانادا از ۲۰ دسامبر تا ۲۰ فوریه نظر ساکنان این کشور می‌پرسد که در مورد مقررات پیشنهادی چه فکر می‌کنند و چه پیشنهادهایی برای بهبود آن دارند.

این کشور در اکتبر ۲۰۱۸ میلادی از مصرف تفریحی گل جرم‌زدایی کرد ولی اولین مرحله فروش آزادانه به این گیاه و روغنش محدود می‌شد.

حالا کانادا آماده می‌شود تا از پاییز سال ۲۰۱۹، محصولات حاوی عصاره این گیاه بتوانند در بازار کشور فروخته شوند، البته دولت کانادا به نوشیدنی‌های الکلی همراه با مشتقات ماریجوانا فعلا مجوز نخواهد داد.

دولت فدرال این محصولات را به سه دسته تقسیم کرده است.

نخست، محصولاتی مانند کیک، شکلات، آب‌نبات و نوشابه که می‌تواند آنها را خورد و به «کانابیس خوراکی» (edible cannabis) شهره‌اند.

این مقررات بر شیره‌های کانابیس (همانند روغن حاوی آن) و کرم‌ها (و دیگر داروهای موضعی) هم وضع می‌شود که حاوی تی‌اچ‌سی (THC) یا سی‌دی‌بی (CDB یا cannabidiol) باشد.

این دو مشتق اصلی در میان نزدیک به یکصد مشتقی‌اند که از گل گیاه کانبیس (مشهور به ماریجوانا) تولید می‌شوند.

برخی بوته‌ها حاوی مقدار بیشتری سی‌دی‌بی‌اند، یعنی بیشتر برای تولید دارو خوب هستند و آدمی را پس از مصرف چندان «های» نمی‌کنند. در مقابل، گل‌هایی که بیشتر از سی‌دی‌بی، حای تی‌اچ‌سی باشند، برای خوشی و های‌ای خوب‌اند.

در کشاورزی، بوته‌های کانابیس را طوری پرورش می‌دهند که بیشتر سی‌دی‌بی یا بیشتر تی‌اچ‌سی داشته باشند و بر همین پایه، هر گونه کانابیس نام‌های مختلفی دارند. دولت کانادا ولی در مقررات عرضه و فروش محصولات حاوی مشتقات ماریجوانا، بر تی‌اچ‌سی و سی‌دی‌بی متمرکز شده است.

در مقررات پیشنهادی این دولت، محصولات حاوی مشتقات ماریجوانا بایستی بر پایه اشاره به محدودیت‌هایی همانند حداکثر مقدار تی‌اچ‌سی بسته‌بندی شوند و همانند هر محصول دیگری که در این کشور فروخته می‌شود، باید سطح کیفیتی مشخصی داشته باشند.

دود کردن یا خوردن؛ تفاوت در تجربه و عوارض احتمالی

بیشتر مصرف‌کنندگان تفریحی ماریجوانا آن را دود می‌کنند و اغلب مصرف‌کنندگان درمانی، آن را در شکل قرص یا محصولاتی همانند کلوچه می‌خورند. تفاوت اصلی، در زمانی تاثیرگذاری این گیاه بر بدن است. ماریجوانا برای آنکه بر بدن تاثیرگذار باشد، ابتدا باید حرارت ببیند. مثلا دود بشود یا برای آنکه «روغن ماری» تولید شود، بایستی گل را در روغن برای زمانی مشخص و حرارتی معین، دم کرد.

وقتی یک نفر سیگاری دود می‌کند، تی‌اچ‌سی یا سی‌دی‌بی درون گیاه را از طریق دهان و ریه جذب می‌کند ولی وقتی یک نفر قرص یا کلوچه خورده باشد، مشتقات گل را از طریق معده و روده‌هایش جذب می‌کند، برای همین هم تا زمانی که فرآیند هضم در بدن ادامه داشته باشد، او همچنان تاثیرگذاری‌های مصرف این گل را شاهد خواهد بود.

البته دود کردن گیاه همین تاثیرگذاری‌ها را دارد ولی شدت و زمان آن کوتاه‌تر است. برای همین به‌عنوان مثال فردی که دچار سرطان است و به تسکین ممتد درد احتیاج دارد، می‌تواند یک کلوچه حاوی سی‌دی‌بی را بخورد و تا هشت ساعت از خاصیت درمانی آن استفاده کند. فردی که برای تفریح ماریجوانا مصرف می‌کند باید بداند نوشابه یا دم‌نوش یا آب‌نبات حاوی مشتقات ماریجوانا می‌توانند تا نصف روز او را های نگهدارند.

با این‌حال، کشیدن گل می‌تواند تاثیرهایی منفی بر لثه و دندان بگذارد و دندان‌پزشکان به‌همین‌خاطر روی چندان خوشی به دود کردن این گیاه نشان نمی‌دهند.

دولت کانادا همچنین می‌گوید که مصرف ممتد و طولانی‌مدت ماریجوانا می‌تواند بر رشد مغز جوانان تاثیر بگذارد و به‌رغم اینکه وب‌سایت سازمان بهداشت کانادا می‌گوید حافظه کوتاه‌مدت افراد تا ۲۵ سالگی می‌تواند از مصرف ماریجوانا آسیب ببیند، ولی این گیاه را در استان‌ها و قلمروهای این کشور می‌توان از ۱۸ سال تمام (همانند استان بریتیش‌کلمبیا) تا ۲۱ سال (همانند استان کبک) خریداری کرد.

تجربه کانادا رودرروی سوال‌های تازه

دیگر کشورهای جهان با دقت تجربه کانادا در قانونی کردن مصرف تفریحی ماریجوانا را دنبال می‌کنند. کانادا پس از اوروگوئه، دومین کشور جهان و اولین کشور صنعتی است که مصرف ماریجوانا را کامل قانونی می‌کند. در چند کشور دیگر دنیا از جمله هلند، پرتقال و سوییس، دولت از مصرف فردی ماریجوانا جرم‌انگاری کرده است و ۱۰ ایالت آمریکا از جمله کالیفرنیا، مصرف تفریحی این گیاه را مجاز می‌شمارند. دیگر کشورها از جمله بریتانیا و ۳۳ ایالت آمریکا، مصرف درمانی این گیاه را قانونی کرده‌اند.

شرکت‌های تولیدکننده کانابیس در کانادا هم‌اکنون دست‌کم ۳۴ میلیارد دلار ارزش دارند و در اولین ماه پس از قانونی شدن مصرف تفریحی این گیاه در کانادا، بازار با کمبود عرضه به نسبت مشتری مواجه شد و تنها در دو هفته نخست، ۴۳ میلیون دلار کانادا گل در این کشور فروخته شده است.

البته پلیس در کانادا می‌گوید در یک ماه نخست پس از قانونی شدن مصرف تفریحی ماریجوانا، شاهد افزایش جرایم ناشی از مصرف آن نیست، ولی مرزبانی آمریکا می‌گوید شاهد افزایش تعداد افرادی است که همراه با گل در مرز این دو کشور بازداشت می‌شوند.

طبق قوانین کانادا، نمی‌توان همراه با ماریجوانا یا محصولات حاوی مشتقات آن از مرز این کشور خارج شد. مرزبانی آمریکا بعضا ورود کانادایی‌هایی را که به بازار ماریجوانا مرتبط باشند یا ماریجوانا به‌همراه داشته باشند، برای همیشه به خاک آمریکا ممنوع می‌کند و مهر منع ورود مادام‌العمر بر پاسپورت‌های آنها می‌زند.

پس از کانادا، مکزیک هم آماده قانونی کردن مصرف تفریحی این گیاه می‌شود و از بریتانیا تا تایلند، دیگر کشورها هم به تدریج به بازار درمانی این گیاه ملحق می‌شوند. با این‌حال در بسیاری از نقاط جهان مصرف و قاچاق ماریجوانا جرم است و بعضا می‌تواند در کشورهایی همانند مالزی یا اندونزی با مجازات مرگ روبه‌رو شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy