Monday, Jan 21, 2019

صفحه نخست » طراحی ناکام اعترافات تلویزیونی در «بیست و سی»؛ حسین باستانی

bakhshi_gholian.jpgکلمه

برنامه تلویزیونی "بیست و سی" صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با پخش گزارشی به نام "طراحی سوخته"، به انتشار اوراق بازجویی تعدادی از دستگیرشدگان اعتراضات کارگری اهواز و همچنین "اعترافات" تلویزیونی آنها علیه خودشان پرداخت.

مطابق ادعاهای برنامه طراحی سوخته، که در شامگاه شنبه ۲۹ دی پخش شد، دستگیرشدگان به "جریان های مارکسیستی، تجزیه طلب و منافقین" وابسته بودند و همزمان، با "طرح های براندازی" ایالات متحده ارتباط داشتند.

انتشار اعترافات بازداشت شدگان اعتراضات کارگری اهواز در برنامه بیست و سی در حالی صورت گرفت که سپیده قُلیان، یکی از آنها، ۱۰ روز پیش توییت کرده بود: "روز آخر بازجو می‌گفت اگر بیرون بروی و دهانت را باز کنی همین ادعاها و اعترافات اجباری تو و اسماعیل بخشی را را در اخبار بیست و سی هم پخش خواهیم کرد و پودرتان خواهیم کرد."

خانم قلیان و اسماعیل بخشی، دو تن از فعالانی بودند که آبان ماه گذشته، به دلیل مشارکت در اعتراضات آبان ماه اهواز بازداشت شدند و بعد از خروج از زندان، به تفصیل از "شکنجه" خود از سوی ماموران اطلاعات سخن گفتند.

عسل محمدی، یکی دیگر از فعالان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ماه بود که در مقطع پس از بازداشت، روایت های خود را از "شکنجه شدن اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در زندان اطلاعات اهواز" منتشر کرد.

برنامه اخیر مجموعه بیست و سی، هم آقای بخشی و هم خانم ها قلیان و محمدی را به ارتباط با گروه های برانداز متهم کرد و به طرح اتهامات امنیتی متنوع علیه آنها پرداخت.

این برنامه، زیرنظر معاونت سیاسی صدا سیما قرار دارد و از سال ها پیش، به انتشار اتهامات امنیتی و جنسی و نیز اعترافات تلویزیونی زندانیان در ایران شهرت داشته است. بسیاری از این زندانیان، بعد از آزادی تاکید کرده اند که برای ضبط اعترافات خود جلوی دوربین، مورد شکنجه نیروهای امنیتی قرار گرفته اند.

در گزارش تلویزیونی موسوم به طراحی سوخته، علاوه بر اعترافات تعدادی از فعالان بازداشت شده و اوراق بازجویی‌شان، تصاویری از صحنه های تعقیب و مراقبت برخی از آنها نیز به نمایش درآمد که ظاهرا، به طور مخفیانه از سوی ماموران امنیتی ضبط شده بود.

در بخشی از این برنامه، گوینده با مرتبط دانستن طیفی از اعتراضات معیشتی به آمریکا می‌گفت: "آمریکایی ها با پروژه هایی با محور اقتصادی تلاش کرده اند طرح های براندازی را جابیندازند". وی می افزود که ماموران ایالات متحده پروژه های "تابستان داغ" و "زمستان سخت" را برای براندازی حکومت ایران انجام داده اند و به دنبال آن هستند تا "پروژه ای را برای بهار و تابستان ۹۸" طراحی کنند.

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز، چند هفته پیش با اشاره به یک طرح "براندازی" آمریکایی که به گفته او "تابستان داغ" نام داشت، از ناکام ماندن این طرح در تابستان ۱۳۹۷ سخن گفت و افزود که ایالات متحده به دنبال آن است تا در سال ۱۳۹۸ یک طرح مهمتر را به مرحله اجرا بگذارد.

در بخشی از گزارش طراحی ناکام، اسماعیل بخشی رو به روی دوربین می گفت نتیجه "القای ذهنی ای که کمونیست های کارگری [حزب کمونیست کارگری] و کمونیست های دیگر در ذهن ما انداخته بودند" این شده که او ایده تشکیل "شورای مستقل کارگری" را پی‌گیری کند.

در ادامه برنامه، یک برگه وزارت اطلاعات ایران تحت عنوان "فرم نظرسنجی" به چشم می حورد که ظاهرا قبل از آزادی از زندان، از آقای بخشی خواسته شده بود آن را پرکند. در بخشی از نوشته دست‌نویس روی این برگه آمده بود: "در این مدت حضورم به جز احترام و برادری چیزی ندیدم."

در قسمتی دیگر از گزارش، جملاتی مشابه از زبان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس پخش می شد که حکایت داشت: "مجموعه وزارت اطلاعات اقدامات توام با احترام و برادری را در مورد ایشان [اسماعیل بخشی] اعمال کردند."

گزارش بیست و سی، همچنین با استناد به اظهارنظرهای رسمی مقام هایی در هر سه قوه قضاییه، مجریه و مقننه ایران، اظهارات اسماعیل بخشی را در مورد شکنجه شدن در زندان تکذیب می‌کرد. گزارش نتیجه می‌گرفت که طرح موضوع شکنجه، نوعی "عملیات روانی" با هدف "تاثیرگذاری بر روی ذهن برخی خواص و فضای سیاسی کشور" بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy