Thursday, Jan 24, 2019

صفحه نخست » رشد متوسط قیمت آپارتمان در تهران

maskan_012319.jpgرادیو فردا - متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در دی‌ماه به ۹ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با دی‌ماه پارسال، رشدی حدودا ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام دفتر اقتصاد مسکن و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در نخستین ماه فصل زمستان در مقایسه با آذرماه رشد چندانی نداشت و با افزایش ۱.۵ درصدی قیمت‌ها در بازه زمانی یک ماهه مواجه شد.

در حالی که میانگین قیمت آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ایران در دی‌ماه با افزایش همراه بوده، آمار و ارقام مربوط به تعداد مبایعه‌نامه‌های صادرشده، از کاهش شمار دادوستدها در این بازار حکایت می‌کند.

در دی‌ماه امسال ۵۸۰۰ مبایعه‌نامه خرید آپارتمان در تهران ثبت شد که اندکی از آذرماه امسال کمتر بود. اما مقایسه تعداد مبایعه‌نامه‌های امضاشده در دی ماه امسال نسبت به دی‌ماه پارسال، بیانگر کاهش ۶۵.۶ درصدی شمار مبایعه‌نامه‌های ثبت‌شده در این دوره یک ساله است.

مقایسه وضعیت ده ماه منتهی به دی ماه امسال با دوره مشابه پارسال نیز تصویری مشابه از مقایسه آمار و ارقام یک ماهه دی ماه ۹۷ در مقایسه با دی‌ماه ۹۶، به دست می‌دهد.

بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت یک مترمربع آپارتمان در شهر تهران در دی‌ماه امسال به هفت میلیون و ۷۸۳ هزار تومان رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال، رشدی حدودا ۹۰ درصدی را تجربه کرد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در این گزارش، شمار مبایعه‌نامه‌های امضا شده در ده ماه سال ۹۷ نیز، ۹۱ هزار و ۹۸۶ مبایعه‌نامه اعلام شده که در مقایسه با مبایعه‌نامه‌های ثبت شده در ده ماه پارسال، کاهشی ۳۱ درصدی داشته است.

به رغم تلاش‌های دولت برای رونق‌بخشی به بخش مسکن، اعداد و ارقام مربوط به شمار دادوستدها نشان از آن دارد که برنامه‌ریزان بخش مسکن و ساختمان توفیق چندانی در این حوزه نداشته‌اند، هرچند که اوضاع خرید و فروش مسکن در دیگر شهرهای ایران به جز پایتخت، با تفاوت‌هایی همراه است.

گزارش مرکز آمار ایران از نرخ رشد اقتصادی در نیمه نخست امسال که چندی پیش از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد نشان می‌داد که بخش ساختمان در این شش ماه نسبت به نیمه نخست پارسال با ثبت رشد منفی ۴.۵- درصدی، کوچک‌تر شده است.

اما بر اساس یک گزارش آماری دیگر از مرکز آمار ایران که متناظر به اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادره شده از سوی شهرداری‌های ایران در تابستان امسال است، نشان از آن دارد که پروانه‌های صادرشده برای احداث ساحتمان در شهر تهران و دیگر نقاط شهری ایران با افزایش همراه بوده است.

بر اساس این گزارش، در فصل تابستان سال ۹۷، تعداد بیش از ۲۱ هزار واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش‌بینی شده‌ است که نسبت به بهار امسال با افزایش بیش از ۷ درصدی همراه بود.

این تعداد در مقایسه با تابستان پارسال با رشد ۱۲ درصدی همراه بود.

همچنین شهرداری‌های دیگر نقاط شهری ایران جز شهر تهران، در تابستان امسال پروانه‌هایی صادر کرده‌اند که بر اساس آنها احداث حدود ۹۵ هزار واحد مسکونی، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل بهار امسال با رشد ۴.۷ درصدی و در مقایسه با تابستان پارسال، حدود ۱۵.۴ درصد افزایش داشته است.

این افزایش ها می تواند نشانه‌ای از آن باشد که در ماه‌های آتی روند عرضه مسکن در بازار با افزایش همراه شود و جذب سرمایه به این بخش تسهیل شود.

امری که اگر با ورود تقاضای موثر در این بازار همراه شود، احتمال تغییرات مثبت در بخش مسکن و ساختمان را قوت می‌بخشد.

بر اساس طرح جامع مسکن که از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تهیه شده باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شود.

این در حالی است که طبق برآورد پروانه‌های ساختمانی، هم‌اکنون حدود ۳۲۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش مسکونی تولید می‌شود.

از سوی دیگر، دولت طرح‌های مسکن دولتی را ناکارآمد می‌داند که البته کارشناسان نیز این موضوع را تایید می‌کنند.

چندی پیش حسن روحانی، پس از معرفی وزیر جدید با حضور در وزارت راه و شهرسازی از مسئولان این وزارتخانه تاکید کرد که «عقب‌ماندگی‌های گذشته در بخش مسکن باید جبران شود»، هرچند در عمل شاهد اتفاق خاصی در این حوزه نبوده‌ایم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy