Friday, Jan 25, 2019

صفحه نخست » چرا ماهان تحریم شد؟

mahan_012519.jpgهمنوایی آمریکا و خودسرها

رویداد۲۴ - دولت آلمان به بهانه حفظ امنیت ملی خود روز دوشنبه پرواز‌های ماهان به این کشور را که به طور هفتگی چندین پرواز به مونیخ و دوسلدورف داشت را لغو کرده است.

حساب کاربری وزارت خارجه آلمان در این مورد به نقل از هایکو ماس نوشته بود «لغو پرواز ماهان به آلمان بر اساس منافع امنیتی ما بود زیرا این ماهان به سوریه و مناطق جنگی تجهیزات و نیروی نظامی منتقل می‌کند.»

وزارت خارجه آلمان موضوع توافق هسته‌ای را نیز به میان کشیده بود و گفته بود «توافق هسته‌ای با ایران همچنان برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخودار است. اما در واکنش به برخی رخداد‌های مشخص، تدابیر متناسبی در نظر می‌گیریم. پس از رخداد‌های فرانسه و دانمارک، تصمیماتی در قالب تحریم‌هایی که مورد توافق شورای اتحادیه اروپا قرار گرفت، اتخاذ شد.»

اشاره هایکو ماس به از رخدادهای فرانسه و دانمارک، ماجرای سوءقصد علیه نشست سازمان مجاهدین خلق در فرانسه و سرکرده جنبش الاحوازیه در دانمارک بوده است.

پیش از این وزارت اطلاعات ایران نیز به خاطر اتهام به یک سوءقصد در هلند، تحریم شده بود. دولت هلند طی نامه‌ای به پارلمان اروپا تقدیم شده بود، ایران را به دست کم چهار سوءقصد در خاک اروپا از سال ۲۰۱۵ تا کنون متهم کرده بود.

کمال خرازی یکی از مقام‌های ارشد سیاست خارجی در ایران، درباره این حوادث گفته بود احتمال دارد گروهی خودسر در اروپا قصد داشته باشند رابطه ایران و اروپا را خراب کنند.

این موضوع توسط علی ماجدی سفیر پیشین ایران در آلمان نیز تایید شده بود. ماجدی در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای به از بین رفتن اعتماد میان ایران و اروپا به دلیل عملکرد برخی گروه‌های خودسر اشاره کرده و گفته بود در این مدت حتی نتوانستیم اعتماد اروپایی‌ها را جلب کنیم. اروپایی‌ها با ما کار می‌کنند، ولی به ما اعتمادی ندارند.

سفیر پیشین ایران در آلمان گفته با دو، سه عمل اشتباه، اعتمادی که در حال ایجاد شدن بود از بین رفت. باید به کسانی که معتقدند با انجام برخی از عملیات‌ها یا خودسری‌ها می‌توان منافع ملی کشور را تامین کرد، به صراحت گفتکه تصور آن‌ها اشتباه است و اقدامات آن‌ها نه در راستای افزایش قدرت ایران بلکه ضد قدرت است.
پیش از آنکه مقام‌های آلمان درباره نحوه فعالیت هواپیمای ماهان اظهار نظر کنند، مقامات ایالات متحده، ماهان ایر را متهم کرده بودند که از پروازهای خود برای موارد نظامی استفاده می‌کند. اسپوتنیک در گزارشی که درباره این موضوع منتشر کرده بود، نوشت که آمریکا برای عملی کردن این تحریم تلاش بسیاری کرده است.
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در حالی انجام می‌شود که اروپا در حال بررسی موضوع مکانیزم ویژه مالی برای انجام مبادلات تجاری با ایران است.
روز گذشته ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان در سرمقاله‌ای که در فاکس‌نیوز منتشر شد، اقدام آلمان در لغو پروازهای ماهان را تحسین کرده و گفته اقدام آلمان تصمیم قاطعی برای حفظ آلمانی‌ها و اروپایی‌ها و اقدامی برای همراهی با مردم بی‌خانمان سوری بوده است. این تصمیم هرگونه حمایت از بشار اسد را رد می‌کند.
او گفته ما از دولت آلمان برای اینکه نقش متوجه ماهان در منطقه در حمایت از اسد را به خوبی متوجه شده تشکر می‌کنیم. او در این یادداشت خود گفته ادامه فعالیت‌های ماهان ایر در سراسر جهان به معنای مشروعیت اشتباه بخشیدن به این ایرلاین است.
گرنل همچنین مدعی شده ایران با حمایت‌هایش از بشار اسد مسئول موج پناهجویان به اروپا و اغتشاش در آنجاست.
او گفته ماهان ایر جنگنده‌های سپاه قدس و تجهیزات لازم را برای حمایت از بشار اسد جابجا می‌کند. ماهان ایر معمولا عوامل، سلاح‌ها، تجهیزات و پول‌های سپاه قدس را به مقاصد بین المللی جابجا میکند. برای مثال سپاه قدس از این ایرلاین برای جابه جا کردن پرسنل خود از ایران و به سوریه برای آموزش و تسهیل سفر‌های محرمانه اعضای سپاه در قالب پرواز‌های اقتصادی به دمشق از ایران استفاده می‌کند.
گرنل در این یادداشت حمایت صریح آمریکا از آلمان را در لغو پرواز‌های ایران اعلام کرده و از سایر کشور‌هایی که به ماهان اجازه دسترسی به فرودگاه هایشان را داده‌اند، خواسته این دسترسی را قطع کنند.
گرنل با اشاره به حوادث احیر در اروپا مدعی شده ایران به قوانین بین المللی احترام نمی‌گذارد زیرا سال گذشته اسدالله اسدی یکی از عوامل اطلاعاتی ایران در آلمان بازداشت شد، چون در یک سوءقصد در پاریس دست داشت.
سفیر آمریکا در آلمان از زمان خروج آمریکا از برجام تلاش گسترده‌ای برای قطع روابط شرکت‌های آلمانی با ایران کرده است. او بار‌ها شخصا به شرکت‌های آلمانی طرف قرداد با ایران مراجعه کرده و خواستار قطع این ارتباط شده است.
به گزارش به جز هواپیمای ماهان که توسط آلمان تحریم شد، دو هواپیمای دیگر نیز توسط آمریکا تحریم شدند. در بیانیه‌ای که کاخ سفید اعلام کرد، خطوط هوایی فارس ایر قشم، دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ خطوط هوایی فارس ایر قشم، و شرکت مسافرتی فلایت تراول مستقر در ایروان (با ادعای ارتباط با خطوط هوایی ماهان) از جمله تحریم‌های جدید خطوط هوایی ایران هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy