Friday, Feb 1, 2019

صفحه نخست » رونمایی کیهان شریعتمداری از نسخه خود برای نجات کشور

kayhan_020119.jpgفرارو- از ابتدای آغاز به کار دولت حسن روحانی در سال ۹۲ تا امروز، رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا در نقد و زیر سوال بردن اقدامات دولت در هر شرایطی پیشتاز بوده اند. چه زمانی که دولت روحانی توانست تورم را تک رقمی کند و با کسب موفقیت در مذاکرات هسته‌ای سایه تحریم را از سر ایران بردارد و چه حالا که دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد و سنگین‌ترین فشار‌های خارجی را علیه ایران سازماندهی می‌کند، رویکرد اصولگرایان تضعیف و تخریب اقدامات دولت بوده است. با این وجود آن‌ها کمتر از نسخه بدیل خود سخن گفتند. بیشتر حرف هایشان سلبی بوده تا ایجابی. از راه و روش غلط دولت روحانی سخن گفته اند، اما نگفته اند راه و روش صحیح کدام است. البته هر از گاهی با استناد به راهکار‌های رهبر انقلاب آن‌ها را راه و روش خود معرفی کرده اند. اما خیلی به آن نپرداخته اند.
به گزارش فرارو، روزنامه کیهان از رسانه‌های پرنفوذ جریان اصولگرا روز پنجشنبه سنت شکنی کرده و نسخه مطلوب خود برای اداره کشور را ارئه کند. البته این نسخه نیز بسیار کلی است و در آن تکلیف جزییات و مسائل بسیار مهمی روشن نشده است. با این حال همین نسخه هم نکات قابل تاملی را ارائه می‌کند.

این روزنامه با ذکر بریده‌هایی از بیانات رهبر انقلاب تاکید کرده است که "انقلابی‌گری" بهترین روش برای عبور از مشکلات است. کیهان نوشته است: «شیوه انقلابی چیست که با عمل به آن می‌توان از بن‌بست‌ها خارج شد و موفقیت کسب کرد؟! بی‌شک اتکا به توانمندی‌های داخلی و در یک کلام «اقتصاد مقاومتی» مهم‌ترین نسخه است، نسخه انقلاب نسخه اقتصاد درون‌زا است، اقتصادی که اخم و لبخند دشمنان در بالا و پائین شدن آن اثری نداشته باشد نه نسخه‌های رنگارنگ لیبرال دمکراسی غربی که تکنوکرات‌ها گاه و بیگاه از آن سخن می‌گویند و در باغ سبز به ملت نشان می‌دهند."
این روزنامه همچنین از اجرای سیاست‌های "توسعه غربی" در دولت‌های اصلاحات و اعتدال انتقاد کرده و معتقد است این سیاست‌ها موجب "فقیر‌تر شدن مردم و روبرو شدن ملت و کشور با خطرات امنیتی، فکری و تربیتی بیشتر از ناحیه هجوم اسناد، مفاهیم و توصیه‌های بین‌المللی منتهی شده است."

روزنامه کیهان در انتقاد خود عملکرد دولت‌های دوران دفاع مقدس، سازندگی و دولت نهم و دهم را مورد انتقاد قرار نداده است. کیهان تجربه دوران جنگ را بهترین تجربه در رابطه با عملکرد "انقلاب" در نظر گرفته است.

این روزنامه نوشته است: "نگاهی به وضعیت دوره جنگ نشان می‌دهد که اولا درآمد‌های نفتی و غیر نفتی کشور محدود بوده است، دوم اینکه این درآمد‌های محدود محل هزینه‌های متفاوت و متعدد از جمله جنگ داشته است که بیشتر یا بخش اعظم آن به جز برهه‌هایی به دفاع از کشور در برابر تجاوز خارجی اختصاص می‌یافت با این وجود وقتی به جراید دهه شصت نگاه می‌اندازیم هر روز خبر از موفقیت، اختراع و افتتاحی است که نشان از پیشرفت کشور و حرکت رو به جلو داشته است."

این روزنامه نوشته است: "سؤال اینجا است که چرا آن روز‌ها با آن شرایط کشور هر روز پیشرفت جدیدی را تجربه می‌کرد، ولی امروز به آن صورت نیست و یا موفقیت‌ها کیفیت آن روز‌ها را ندارد؟! پاسخ روشن است، در دوره جنگ انقلابی بودیم و نسخه اسلام و انقلاب مبنای عمل بود."

البته کیهان به عملکرد دولت در زمان جنگ اشاره نکرده است.

این روزنامه در مطلب خود معتقد است کلا دو نسخه وجود دارد یکی نسخه "انقلابی" است که آنچیزی است که ما می‌گوییم و دیگری نسخه "تسلیم" است که آنچیزی است که توسط دولت کنونی اجرا می‌شود.


به نوشته کیهان "نسخه تسلیم و سازش هزینه بیشتری نسبت به مقاومت و ایستادگی دارد، اگر در طول جنگ تحمیلی ایستادگی نمی‌کردیم دشمن خوزستان را‌ اشغال و به سمت تهران حرکت کرده بود و امروز برخی‌ها که هزینه‌های دفاعی را بر نمی‌تابند زیر چکمه اجنبی له شده بودند و شاید هم زنده نبودند! "

این روزنامه اصولگرا "برجام" را نمونه‌ای از "سازش" و "تسلیم" دانست و نوشت: «اگر به جای نسخه‌های انحرافی از جمله بستن با کدخدا و رسیدن به برجام نسخه تکیه بر توانمندی داخلی برای حل مشکلات اقتصادی انتخاب و پیگیری می‌شد آیا مشکلات امروز کشور را شاهد بودیم؟!»

کیهان اثر گذاری منطقه‌ای ایران و موفقیت‌های کسب شده در سوریه را ناشی از اجرای نسخه "انقلابی" دانسته است.

چند نکته درباره نسخه اصولگرایانه
۱-روزنامه کیهان در مطلب خود از دولت‌های اصلاحات و اعتدال انتقاد کرد و آن‌ها را نمونه‌هایی از نسخه "سازش" دانسته است. این روزنامه درباره عملکرد دولت‌های محمود احمدی نژاد که اعضای اصلی آن از جمله تیم اقتصادی آن از طیف اصولگرا و همفکر روزنامه کیهان بودند سکوت کرده است. البته ظاهرا این روزنامه عملکرد دولت‌های احمدی نژاد را در این باره مثبت ارزیابی می‌کند. این در حالی است که به نظر می‌رسد مردم با این دیدگاه خیلی همراه نباشند. در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد یکی از بزرگترین بحران‌های ارزی کشور به وجود آمد و در مدت کوتاهی تورم به ۴۰ درصد رسید.

۲- این نگاه تازه‌ای نیست که روزنامه کیهان اعلام کرده است با این حال به نظر می‌رسد تنها نسخه اصولگرایان برای اداره کشور است. اما مردم این نگاه را بیشتر با برخی اظهار نظر‌های مقامات و چهره‌های شاخص نظام می‌شناسند. پیشتر آیت‌الله علم‌الهدی و آیت الله جنتی درباره "مقاومت" مردم درباره فشار خارجی سخن گفته بودند که هنوز در افکارعمومی زنده است. آیت الله جنتی سال ۹۳ پیش از توافق هسته‌ای ایران و غرب گفت: "ممکن است زمانی فرا برسد که ما روزی دو وعده غذا بخوریم؛ چه اشکالی دارد حتی اگر شرایط بدتر شود ما روزی یک وعده غذا بخوریم همان‌طور که الان نیز برخی روزی یک وعده غذا می‌خورند؛ مردم ما تاب و تحمل را دارند... ."
همچنین آیت‌الله علم‌الهدی نیز در جریان بحران اقتصادی سال ۹۱ در اظهار نظری پربسامد به مردم توصیه کرد: «امکانات غذایی زندگی خودتان را تهیه کنید؛ بنا نیست زندگی شما هر جور که قبلاً می‌گذشته الان هم همان طور باشد.» او ادامه داد: "اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید." علم الهدی خطاب به مردم مشهد گفت: «مشهدی‌ها مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده‌اید؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلاً بوده است.»

۳- نسخه اصولگرایان در حالی ارائه شده که در آن به جزییات مسائل اقتصادی اشاره نشده است. مثلا اشاره‌ای به این نشده که منابع اقتصادی لازم برای افزایش تولید و اتکا به تولیدات داخلی از کجا تامین می‌شود. آیا قرار است سرمایه گذاری خارجی صورت بگیرد؟ در این صورت آیا با نسخه ارائه شده می‌توان سرمایه گذاری خارجی جذب کرد؟ یا اینکه با بحران ارزی چگونه باید مقابله کرد. آیا باید قیمت ارز را آزاد کرد و یا اینکه به صورت دستوری قیمت را پایین نگه داشت؟ موضع این دیدگاه درباره قیمت حامل‌های انرژی روشن نیست. سوالات بسیاری دیگر نیز وجود دارد که نه در گزارش کیهان و نه از سوی چهره‌های و کارشناسان اصولگرا به آن‌ها پاسخ دقیقی داده نشده است.

۴- نسخه کیهان بیشتر بر پایه انتقاد از سیاست خارجی دولت حسن روحانی است که آن را "سازشکارانه" تفسیر کرده است. این در حالی است که سیاست خارجی مطلوب این نسخه در دولت محمود احمدی نژاد به مدت هشت سال اجرا شد که نتیجه آن تحریم‌های جهانی علیه ایران بود. حداقل در شرایط کنونی اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفته است. در حالی که در سال ۹۱ اجماع جهانی علیه ایران وجود داشت.

۵- انتقاد اصولگرایان به عملکرد دولت حسن روحانی و نسخه‌ای که آن‌ها ارائه می‌کنند بیشتر سلبی است. آن‌ها می‌گویند اینکار‌ها نباید صورت گیرد، اما توضیحی نمی‌دهند که چه کاری باید انجام شود. مدام از "مقاومت" سخن می‌گویند، اما از چالش‌های مسیر چیزی نمی‌گویند. در هم این راستا حسن روحانی چندی پیش از منتقدان پیوستن ایران به "اف‌ای تی اف" خواست به مردم بگویند که در صورت نپیوستن ایران به "اف‌ای تی اف" چه اتفاقی رخ خواهد داد، اما آنها تاکنون هیچ توضیحی در این باره نداده اند.


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy