Monday, Feb 11, 2019

صفحه نخست » لبنان «عدم تمایل» خود را برای دریافت کمک نظامی از ایران ابراز کرد

zarif.jpgالعربیه - هم‌زمان با پیشنهاد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای کمک نظامی کشورش به لبنان، مقام‌های این کشور «عدم تمایل» خود را برای دریافت این کمک‌ها ابراز کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ظریف یکشنبه ۱۰ فوریه در فرودگاه بیروت پایتخت لبنان، درباره مساله تحویل تجهیزات نظامی و سامانه پدافند هوایی از سوی ایران به لبنان گفت: «در صورتی که دولت لبنان بخواهد، ایران آماده همکاری با این کشور در همه زمینه‌ها است».

وزیر امور خارجه ایران هدف از سفر خود به لبنان را «اعلام همبستگی» با دولت و ملت لبنان و نیز اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری با این کشور در همه زمینه‌ها اعلام کرد.

در مقابل، سعد حریری نخست‌وزیر لبنان که در نشست جهانی سران دولت‌ها در دبی حضور دارد، در مصاحبه با شبکه «العربیه» تاکید کرد: «ارتش لبنان برنامه‌ای ویژه برای همکاری با ایالات متحده و دوستانش دارد».

او ادامه داد: «آن‌چه از نیت ایران برای مسلح سازی ارتش لبنان گفته می‌شود، تنها حرف است نه بیشتر».

چند سال پیش میشل عون رئیس جمهوری اکنونی لبنان که هم‌پیمان حزب‌الله است، پس از مذاکراتی با ایران، پیشنهاد مشابهی برای دریافت تجهیزات نظامی از ایران برای ارتش لبنان مطرح کرد، اما سعد حریری که آن زمان هم نیز نخست وزیر لبنان بود و هم‌پیمانانش، این پیشنهاد را رد کردند.

سفر ظریف به لبنان چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، از دولت لبنان خواست به منظور «مقابله با اسرائیل» دریافت «سامانه پدافند هوایی» از ایران را بپذیرد. او در این باره گفت: «ایران همچنین آماده است به لبنان برق و دارو بدهد».

ایالات متحده که حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده، از ارتش لبنان در چارچوب برنامه‌ای پشتیبانی می‌کند که هدف از آن، تقویت ارتش و تبدیلش به تنها نیروی مسلحی است که از کشور دفاع می‌کند.

دولت لبنان هفته گذشته پس از خلائی ۹ ماهه، سرانجام به ریاست سعد حریری تشکیل شد.

ظریف نخستین مسئول برجسته در منطقه است که پس از تشکیل دولت جدید، به لبنان سر می‌کند. نمایندگان حزب‌الله در پارلمان لبنان، از جمله استقبال کنندگان از ظریف در فرودگاه بیروت بودند.

درباره پیشنهاد کمک تسلیحاتی ایران، محمود قماطی عضو حزب‌الله و وزیر مشاور در امور پارلمانی دلوت لبنان گفت: «حزب‌الله وجود فشار بین‌المللی بر لبنان را درک می‌کند، اما این مساله نباید مانعی در برابر قبول پیبشنهاد ایران برای کمک به اقتصاد بحرانی لبنان باشد». او از دولت خواست موضعی «شجاع» گفته و پیشنهاد را قبول کند.

ظریف با نمایندگان گروه‌های سیاسی و فلسطینی در سفارت ایران در بیروت هم دیدار کرد. او همچنین قرار است دوشنبه با میشل عون رئیس‌جمهوری و سعد حریری نخست‌وزیر لبنان دیدار و گفت‌وگو کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy