Monday, Feb 11, 2019

صفحه نخست » "عفو گسترده" شامل زندانیان سیاسی نیازمند درمان نشد

zendan.jpgدویچه وله - دادستان تهران در حالی از آزادی ۵۰ هزار زندانی مشمول "عفو گسترده" خبر داد که زندانیان سیاسی در ایران با بیش از یکسال محکومیت و زندانیان عقیدتی دارای بیماری‌های صعب‌العلاج شامل این عفو نمی‌شوند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران آزادی ۵۰ هزار زندانی به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی را نتیجه اجرای یک عفو گسترده دانست که امسال به دلیل " ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی" به گفته او، شامل تعداد زیادی زندانی شده است.

به گزارش ایسنا، جعفری دولت‌آبادی در گفت‌وگویی رادیویی، محکومان زندانی مشمول این عفو را شامل محکومان به حبس، جرائم عمدی و غیرعمدی، بیماران صعب‌العلاج یا لاعلاج، حبس و یا جزای نقدی اتباع بیگانه دانست که برای برخورداری از عفو سال ۹۷ باید دارای شرایطی باشند.

با اعلام عفو گسترده توسط رییس قوه قضاییه و اعمال "استثناهایی"، برخی محافل نسبت به آزادی شماری از منتقدان حکومت ایران از زندان و رفع حصر رهبران جنبش سبز گمانه‌زنی کردند اما عفو بهمن ماه شامل همه محکومان سیاسی و عقیدتی نشده و آنها باید مانند قاچاقچیان، آدم‌ربایان و اخلا‌گران اقتصادی همچنان در زندان بمانند.

برخی محکومان جرائم سیاسی، عقیدتی و فعالان حقوق بشر اکنون بیش از یکسال است در بازداشت موقت هستند یا دوران محکومیت طولانی‌مدت خود را سپری می‌کنند.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

سومین جلسه محاکمه هشت فعال محیط زیست به اتهام جاسوسی، بعد از یک سال بازداشت موقت، به تازگی برگزار شده است. تعدادی از منتقدان، فعالان مدنی، روز‌نامه‌نگاران و چهره‌های فعال سیاسی و اجتماعی دوتابعیتی اکنون به اتهام‌هایی امنیتی در ایران زندانی هستند.

زندانیان سیاسی نیازمند درمان

برخی از زندانیان سیاسی و عقیدتی همچون نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر با وجود بیماری‌‌های سخت همچنان در زندان هستند و به گزارش سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای مدنی، مسئولان زندان اجازه بستری شدن و معالجه تا بهبودی کامل را به او نمی‌دهند.

باقر نمازی، زندانی دوتابعیتی در ایران از دیگر محکومانی است که به گفته وکیل مدافع‌اش باید همواره تحت مراقبت‌های خاص درمانی باشد. همچنین نازنین زاغری زندانی دو تابعیتی غده‌ای در پستان دارد و هنوز به او اجازه اعزام به بیمارستان برای تشخیص خوش‌خیم یا بدخیم بودن این غده را هم نداده‌اند.

نهادهای مدنی و مدافع حقوق بشر بارها از مقام‌های ایران خواسته‌اند تا به محکومیت و زندانی بودن این فعالان سیاسی و عقیدتی با وجود بیماری‌های سخت، پایان دهد. برخی فعالان انتظار دارند محکومان سیاسی با بیماری‌های سخت نیز مانند سایر زندانیان دارای بیماری‌های لاعلاج، مشمول عفو گسترده شوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy