Wednesday, Feb 20, 2019

صفحه نخست » اشپیگل: در زندگی آقازاده‌های جمهوری اسلامی قواعد دیگری حاکم است

rich_021819.jpg- حساب اینستاگرام بچه‌پولدارهای تهران که به صورت گمنام اداره می‌شود، بی وقفه نشان می‌دهد که برای بچه‌های مقامات و زمامداران قواعد دیگری حاکم است. بدون روسری، دامن‌های کوتاه، آخرهفته‌های اسنوبورد، فِراری‌ها، کوکتل پارتی در استخر. برای آنها همه امکانات تفریح و خوشگذرانی وجود دارد، حتی در ایران.

کیهان لندن - به مناسبت چهلمین سالگرد انتقال قدرت سیاسی به اسلامگرایان در ایران، وبسایت مجله‌ اشپیگل در گزارشی با عنوان «زندگی لوکس بچه‌های انقلاب»، زندگی روزمره چند تن از فرزندان صاحبان قدرت در ایران را زیر ذره‌بین برده است. جوانانی که به نوشته اشپیگل، موعظه‌های روحانیون را جدی نمی‌گیرند و صحنه‌هایی از زندگی لوکس خود را در اینستاگرام منتشر می‌کنند. صحنه‌هایی که خشم بر می‌انگیزد.

گزارش، با عکس‌هایی از آقازاده‌هایی همراه است که نشان می‌دهد آنها غرق خوشگذرانی به مردمی‌ می‌خندند که باید برای خرید مرغ یخزده و آشغال گوشت به قیمتی گرانتر از کشورهای غربی ساعت‌ها در صف باشند.

View this post on Instagram

@abt90s 😎✌🏻💵

A post shared by Sasha Sobhani (@sasha_sobhani) on

عکسی از محمد سبحانی معروف به ساشا سبحانی فرزند احمد سبحانی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و ونزوئلا در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به همراه این گزارش دیده می‌شود که بر قایقی پر از بطری‌های شامپاین در برابر دوربین ژست گرفته و آن را در اینستاگرام خود منتشر کرده است.

گزارشگر اشپیگل می‌نویسد، در ماه ژانویه امسال محمد (ساشا) سبحانی در یک هتل در دوسلدورف بار دیگر درست و حسابی به عیش و عشرت پرداخت. این مرد ۳۱ ساله همراه با سه دختر جوان نیمه‌برهنه برای ویدئویی که سپس در اینستاگرام منتشر شد، ژست گرفت. ویدئو او را نشان می‌دهد که چگونه در تختخواب نشسته و با خونسردی بسیار روی یک لپ‌تاپ اپل تایپ می‌کند، در حالی که یکی از زنان گردن او را می‌بوسد. در زمینه فیلم صحنه‌هایی از ویدئوکلیپ خواننده آمریکایی «لانا دل ری» دیده می‌شود. تا به حال این ویدئو در اینستاگرام یک میلیون بیننده داشته است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

فرزند احمد سلطانی مرتب با زنان و الکل و اشیای گران و لوکس و پورشه‌های متفاوت عکس گرفته و در اینستاگرام منتشر می‌کند. اکانت او را بطور معمول ۵۵۰ هزار تن دنبال می‌کنند و خودش اغلب در دوبی زندگی می‌کند.

فرزندان زمامداران و عطش شهوترانی

ایرانی‌ها از دختران و پسران زمامداران به عنوان «آقازاده» نام می‌برند. زندگی آنها هیچ وجه مشترکی با زندگی روزمره مردم در جمهوری اسلامی ندارد. اشپیگل آنلاین ضمن تاکید روی این موضوع ادامه می‌دهد، در زندگی این بچه‌پولدارها قواعد دیگری اعتبار دارند. از خواهر سبحانی فائزه هم عکس‌هایی دست به دست می‌چرخند که او در آنها بی‌حجاب دیده می‌شود، در پیراهنی سیاه با دکولته باز و ظاهرا در خود ایران.

اوضاع تصورناپذیر آقازاده‌ها در ایران تازگی ندارد بلکه حالا ابعاد آن در شبکه‌های اجتماعی برای همگان آشکار می‌شود. در این شبکه‌ها به ویژه در اینستاگرام، پسرها و دخترها زندگی لوکس خود را به رخ می‌کشند، آنهم در شرایطی که ایران یک بحران اقتصادی شدید را از سر می‌گذراند که با اعمال تحریم‌های تازه‌ی آمریکا باز هم شدیدتر خواهد شد.

اشپیگل در ادامه می‌نویسد، تابستان گذشته عکسی از نوه رهبر و بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی نیز در شبکه‌های اجتماعی سر و صدا به راه انداخت. این عکس او را در پاریس با یک کیف مارک دولچه‌گابانا به ارزش ۳ هزار و ۳۰۰ یورو نشان می‌داد. این عکس خشم زیادی برانگیخت، ااگرچه معلوم نشد این کیف دستی اصل بوده یا یک کپی ارزان از آن.

رسول طلوعی، پسر سعید طلوعی سردار پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهردار پیشین منطقه ۲ تهران نیز جنجال برانگیخت. او عکس‌هایی از یک ببر را در اینستاگرام گذاشت که ظاهرا به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کند. آنهم در مقابل یک کادیلاک در برابر یک پارتی بزرگ با دکوراسیون صورتی و سفید که به مناسبت دومین سالگرد دخترش ترتیب داده بود. مهدی صدرالساداتی روحانی محافظه‌کار ایرانی که اینستاگرام او ۲۸۰ هزار فالور دارد نوشت: برای یک ۲۵ ساله امکان ندارد که خودش اینقدر پولدار شده باشد.

View this post on Instagram

. . مدتی پیش یکی از دوستان صفحه ای به من معرفی کرد به نام هانا طلوعی و گفت: این زندگی پسر شهردار منطقه 5 و منطقه 7 در زمان آقای قالیباف است ! خداییش اینها 4 درصدی که هیچ ، نیم درصدی اند. . . من از تعجب شاخ درآوردم که جشن تولد لاکچری؟؟ عکاس ویژه ساحل؟ آرایشگر خارجی؟؟ ماشینهای میلیاردی ( کادیلاک ) ؟! ببر خانگی؟!؟ چه خبر است ؟! آن هم جوان 25 ساله که امکان ندارد به این ثروت برسد!! بابا مردم در تهیه پوشک بچه شان با مشکل جدی مواجهند، شما در کدام ایالت زندگی میکنید؟! چطور سعید طلوعی که هم بسیجی و هم سپاهی و هم جانباز هفتاد درصد و مدیر جهادی بوده است، راضی به این کارها شده؟! و عکس خودش هم در آن پیج به عنوان پدربزرگ هست!!! #ترویج.اشرافیگری؟ . . . پ.ن: آیا فقط کله‌ی من است که دارد سوت میکشد ؟! یا برای شما هم عجیب غیرقابل باور است؟ @hannatolouei @rasoul_tolouei . پ.ن2: البته قطعا به این معنا نیست که همه سپاه یا بسیج یا شهرداری و هر عنوانی که گفتم اینطورند ... در پستهای قبل هم توضیح دادم در هر عنوانی همه جور زندگی هست . #توهین_ممنوع . . پ.ن3: از آنجا که در بسیاری از اخبار برای شهرداری هم عنوان سردار برای ایشان نوشته شده، اینجانب هم این اسم را نوشتم ...

A post shared by سید مهدی صدرالساداتی (@s.mm.sadrossadati) on

حساب اینستاگرام بچه‌پولدارهای تهران که به صورت گمنام اداره می‌شود، بی‌وقفه نشان می‌دهد که برای بچه‌های زمامداران قواعد دیگری متفاوت از فشارها و کمبودهای جامعه حاکم است. بدون روسری، دامن‌های کوتاه، آخرهفته‌های اسنوبورد، فِراری‌ها، کوکتل پارتی در استخر. برای آنها همه امکانات تفریح و خوشگذرانی وجود دارد، حتی در ایران.

View this post on Instagram

☃️❄️Because they can! #TEHRAN #RKOT

A post shared by RICH KIDS OF TEHRAN (@therichkidsoftehran) on

در ادامه گزارش اشپیگل آمده است، خشم مردم انباشته شده است. رهبری سیاسی دقیقا می‌داند خشم مردم تا چه حد می‌تواند خطرناک شود. جمهوری اسلامی که چهلمین سالگرد تاسیس خود را روز ۱۱ فوریه جشن گرفته خوب می‌داند چهل سال پیش برانگیختن خشم نسبت به روش زندگی شاه و سرکوب مردم چه نقشی ایفا کرده است. علی خامنه‌ای رهبر انقلاب در ظاهر ساده‌زیستی می‌کند، هرچند که کنترل شرکت‌های چندین میلیاردی را در دست دارد.

امتیازات دولتی برای «ژن خوب»

اشپیگل در آخرین بخش‌های گزارش خود با اشاره به ماجرای کامبیز مهدی زاده داماد ۳۳ ساله حسن روحانی می‌نویسد، او در ماه دسامبر مجبور شد دو روز پس از کسب یک پست عالی دولتی آن را بار دیگر رها کند. در اساس، مهدی زاده چهار ماه پس از ازدواج با دختر روحانی ناگهان از هیچ به مقام ریاست انستیتوی دولتی علوم جغرافیایی ایران رسیده بود.

مهدی زاده در واقع با کناره‌گیری، در برابر انتقاد شدید از خود او و روحانی واکنش نشان داد. بسیاری از ایرانی‌ها داماد رئیس جمهور را به سخره گرفته و می‌گفتند: او نشان داد که «ژن خوب» حالا چگونه می‌تواند با ازدواج هم صاحب همه چیز بشود». «ژن خوب» به تازگی در ایران بیانگر تمسخرآمیز وضعیت فرزندان مقامات و زمامداران شده است زیرا در سال ۲۰۱۷ صاحب شرکت جوان و ثروتمندی به نام حمیدرضا عارف در یک مصاحبه موفقیت‌های خود را ناشی از داشتن «ژن خوب» دانست. عارف فرزند قائم مقام پیشین رئیس جمهور (محمد خاتمی) محمدرضا عارف است. او زمانی که پدرش بر سر کار بود امکانات پرمنفعت زیادی از دولت گرفت.

بستن اینستاگرام، ترس از شعله‌ورتر شدن خشم مردم؟

اعضای دیگر دولت هم می‌کوشند در این شرایط سخت مردم را ساکت کنند. به همین دلیل محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی با علاقه زیاد تاکید کرد که فرزندان او در ایران زندگی می‌کنند. ایرانی‌ها در توییتر زیر هشتگ «فرزندت کجاست» خشم خود را از این نشان می‌دهند که قدرتمندان بچه‌های خود را به بهترین دانشگاه‌های خارجی می‌فرستند و دستیابی به مشاغل عالی را در غرب برای آنها ممکن می‌سازند در حالی که ملت خود در بدبختی رها شده است.

گزارش اشپیگل با این عبارات پایان می‌یابد، در نهایت اغلب رسانه‌های اجتماعی (سوشیال مدیا) در ایران بسته می‌شوند، این سرنوشت اما تا کنون نصیب اینستاگرام نشده است. دستگاه قضائی ایران در ماه ژانویه اعلام کرد که این هم به زودی اتفاق خواهد افتاد. احتمالا می‌خواهند از این طریق مانع آن شوند که خشم مردم با دیدن زندگی آقازاده‌ها شعله‌ورتر شود، اما ایرانی‌ها در یافتن راه‌های تازه برای دور زدن سانسور تمرین کافی دارند.

*منبع: اشپیگل
*ترجمه و تنظیم: جواد طالعی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy