Friday, Mar 8, 2019

صفحه نخست » دادگاه آلمان مهاجم ایرانی‌تبار را به بیمارستان روانی فرستاد

dw_030819.jpgدویچه وله - دادگاه مهاجم ایرانی‌تبار به سرنشینان اتوبوسی در لوبک آلمان را محکوم نشناخت و او را برای معالجه به بیمارستانی روانی فرستاد. این مرد تابستان گذشته کوله‌پشتی‌اش را در اتوبوس آتش زده و سرنشینان را با چاقو زخمی کرده بود.

دادگاه لوبک آلمان روز جمعه، ۱۷ اسفند (هشت مارس) مهاجم ۳۴ ساله به سرنشینان یک اتوبوس در این شهر را از اتهام تلاش برای قتل تبرئه کرد، اما او را برای مدت‌زمانی نامعلوم به بخش حفاظت‌شده یک بیمارستان روانی فرستاد. اتهام این مرد ۴۸ مورد تلاش برای قتل عنوان شده بود.

مهاجم که به تشخیص دادگاه از بیماری روانی رنج می‌برد، روز ۲۹ تیرماه گذشته (۲۰ ژوئیه ۲۰۱۸) در اتوبوسی پر از مسافر آتش روشن کرد و ۱۲ نفر را با چاقو زخمی کرد. جراحات برخی از سرنشینان اتوبوس شدید بود و یکی از آنها تنها توانست پس از یک عمل جراحی اضطراری از مرگ نجات یابد.

تصاویر ویدئویی از واقعه نشان می‌دهند که این مرد در یکی از روزهای داغ تابستان با عینکی ایمنی بر چشم و کاپشنی زمستانی بر تن، اندک‌زمانی پس از سوار شدن کوله‌پشتی‌اش را آتش زده و آن را به وسط اتوبوس می‌اندازد و با چاقو به سرنشینان حمله می‌کند.

یکی از قربانیان، پرستاری ۴۷ ساله از پوتسدام، در دادگاه گفت، ابتدا تصور کرده که ماجرا شبیه "یک شوخی" است، اما پس از حمله مهاجم به سرنشینان متوجه "سوءقصد" شده است. به گفته این شاهد، راننده درهای اتوبوس را باز کرده و او توانسته به همراه دخترش از مهلکه بگریزد. در نهایت دیگر سرنشینان اتوبوس توانسته‌اند مهاجم را مهار کرده و او را تحویل پلیس دهند.

مأموران تحقیق ابتدا به خاطر تبار ایرانی مهاجم و نوع رفتار او، مظنون به انگیزه‌های سیاسی یا مذهبی این حمله بودند. اما در روند بازپرسی به سرعت معلوم شد که متهم مبتلا به بیماری روانی است. یک متخصص بیماری‌های روانی تشخیص داد که متهم از روان‌گسیختگی پارانوئید و اختلال شخصیتی رنج می‌برد. به گفته این کارشناس، به همین دلیل از نظر حقوقی به خاطر این حمله مسئولیتی متوجه متهم نیست.

در پی این تشخیص، دادستانی و وکیل مدافع به اتفاق تقاضای اعزام متهم را به بیمارستان روانی ارائه کردند. با تصمیم بر اعزام متهم به بخش حفاظت‌شده بیمارستان روانی، دادگاه با تقاضای دادستان و وکیل مدافع موافقت کرد. وکیل مدافع مهاجم لوبک پس از صدور حکم گفت که موکل‌اش حکم صادره از دادگاه را می‌پذیرد و علیه آن اعتراضی نخواهد کرد.

مهاجم ایرانی‌تبار ضمن اعتراف به اقدام خود، در سخنان پایانی‌اش در برابر دادگاه از قربانیان حادثه طلب بخشش کرد و گفت: «از کرده خود عذر می‌خواهم و امیدوارم که همه مجروحان سلامت کامل خود را بازیابند.»

این مرد ۳۴ ساله درباره دلیل حمله‌اش به مردم گفت، می‌خواسته از خود در برابر فرد ناشناسی که ماه‌هاست او را با اشعه لیزری به ستوه آورده، دفاع کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy