Tuesday, Mar 12, 2019

صفحه نخست » پومپئو: همچنان متعهد هستیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم

Pompeo.jpgرادیو فردا ـ وزیر خارجه ایالات متحده در جمع مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی جهان و شماری از وزیران نفت، گفته‌است آمریکا همچنان متعهد به قطع کامل صادرات نفت ایران است.

مایک پومپئو از شرکت‌های نفتی و کشورهای جهان خواسته از دولت دونالد ترامپ برای اشاعه سیاست‌های خارجی به‌ویژه در آسیا و اروپا، و تنبیه آن‌چه او «بازیگران بد» توصیف کرده، حمایت کنند.

به گزارش رویترز آقای پومپئو روز ۲۱ اسفند در جمع مدیران شرکت‌های بزرگ و وزیران نفت از کشورهای مختلف جهان در هیوستون، ایالت تگزاس، تاکید کرده دولت ترامپ همچنان به‌دنبال «قطع صادرات نفت» ایران است: «همین‌که شرایط بازار اجازه دهد، ما همچنان متعهد هستیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم».

دولت ایران می‌گوید قطع صادرات نفت ایران ممکن نخواهد بود. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران گفته «توطئه‌های آمریکا در جلوگیری از صادرات نفت ایران شکست خورده است». ایالات متحده اخیرا نهاد تازه‌ای را برای افزایش اطلاعات مالی در مورد ایران و «افزودن بر راه‌های مقابله» با تهران تشکیل داده است.

ایالات متحده در ماه‌های گذشته تحریم‌های شدیدی علیه دو کشور عمده تولیدکننده نفت، یعنی ایران و ونزوئلا، اعمال کرده‌است.

دولت ترامپ، تهران را متهم به «حمایت از تروریسم»، «فعالیت‌های مخرب و بی‌ثبات‌کننده»، توسعه موشک‌های بالیستیک و مسائل دیگر کرده و از توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره باراک اوباما، خارج شده‌است. تهران حمایت از تروریسم را اتهامی «بی‌اعتبار» توصیف کرده، دخالت در امور دیگر کشورها را رد کرده و می‌گوید برنامه موشکی‌اش «دفاعی» است و ادامه پیدا خواهد کرد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

آمریکا دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا را «غیرقانونی» می‌داند، از مخالفان حمایت کرده، ریاست‌جمهوری موقت خوان گوایدو، رهبر مخالفان، را به رسمیت شناخته و خواستار انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌است. مادورو آمریکا را متهم کرده به‌دنبال بهانه‌ای برای دخالت نظامی در کشورش می‌گردد و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرده‌است.

بنا بر تخمین‌ها و برآوردهای موجود از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ونزوئلا در صدر کشورهای صاحب منابع نفتی‌، و ایران پس از عربستان سعودی و کانادا در رتبه چهارم قرار دارد.

مایک پومپئو در بخشی دیگر از سخنانش گفته واشینگتن از تمامی امکانات و ظرفیت‌های خود برای روبه‌رو شدن با شرایط فعلی در ونزوئلا استفاده خواهد کرد.

ونزوئلا که با بحران گستره اقتصادی روبه‌روست، هفته‌هاست صحنه دور تازه‌ای از تظاهرات ضد دولتی شده است. در حالی‌که قطع گسترده برق نیز بر بحران‌ها اضافه شده و همچنان ادامه دارد. آمریکا و مخالفان مادورو، دولت او را مسئول قطع برق می‌دانند، در حالی‌که مادورو، ایالات متحده را متهم به «خرابکاری» کرده‌است.

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرده که صادرات نفت و گاز ایالات متحده رو به فزونی‌ست و این موضوع به واشینگتن در پیشبرد سیاست‌هایش کمک خواهد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy