Monday, Mar 18, 2019

صفحه نخست » قهرمان روز خونین نیوزیلند: یک مرد افغان

abdolaziz.jpgدویچه وله ـ روزی که یک راست‌گرای افراطی نمازگزاران دو مسجد در کرایست‌چرچ را به گلوله بست، یک مرد افغان جان عده‌ای را نجات داد. او که عبدالعزیز وهابزاده نام دارد، خود را قهرمان نمی‌داند. دویچه‌وله با او گفتگو کرده است.

برنتون ترنت، مرد ۲۸ ساله‌ایست که او را عامل حمله مسلحانه به دو مسجد کرایست‌چرچ، دومین شهر بزرگ نیوزیلند می‌دانند. این راستگرای افراطی روز جمعه ۲۴ اسفند (۱۵ مارس) نخست به مسجد النور رفت و در آنجا ۴۲ نفر را به قتل رساند.

او سپس به مسجد لینوود رفت. در این عبادتگاه نزدیک صد نفر مشغول اقامه نماز بودند که عبدالعزیز نیز در میان آنها بود. این مرد ۴۸ ساله که در افغانستان به دنیا آمده، پس از ۲۷ سال اقامت در استرالیا، از حدود دو سال و نیم پیش در نیوزیلند زندگی می‌کند.

عبدالعزیز درباره روز حادثه می‌گوید: «در مسجد، تازه دعای نماز جمعه را تمام کرده بودیم که صدای چند تیر شنیدیم. خیال کردیم ترقه بازی است و به عبادت ادامه دادیم. آنگاه یکی داد زد که در بیرون مسجد کسی به برادران و خواهران تیراندازی می‌کند.»

عبدالعزیز که نزدیک در صحن مسجد بوده، دوان دوان به بیرون می‌رود، درحالیکه برای دفاع از خود تنها یک دستگاه کارت‌خوان در دست داشته است.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

او می‌گوید: «بیرون یک خودرو پارک شده بود و نزدیک آن مردی بود که کلاه خود به سر گذاشته بود. به طرفش داد زدم: "تو کی هستی؟" او به من خیره نگاه کرد و شروع کرد به فحش دادن.»

شخص تروریست در این لحظه غیرمسلح بود. او پس از تیراندازی و کشتن چندین نفر در مسجد النور به مسجد لینوود آمده و در اینجا نیز به چند نفر تیراندازی کرده بود، اما با تمام شدن گلوله سلاحش، قصد داشت در همان لحظه مسلسل دیگری از خودرو بیرون بیاورد.»

عبدالعزیز که فهمید آن مرد از نیروهای امنیتی نیست و مقاصد تروریستی دارد، دستگاهی را که در دست داشت به سوی او پرت کرد. فرد مهاجم مسلسلی از خودرو بیرون آورد تا به عبدالعزیز شلیک کند اما مرد افغان پشت سایر خودروها پنهان شد.

عبدالعزیز که قصد داشت مرد تروریست را از حمله به داخل مسجد باز دارد، به طرف او فریاد زد: «بیا دیگه، من اینجا هستم.» اما مرد مسلح بی‌توجه به او وارد مسجد شد و به سوی مردم تیراندازی کرد و با تمام شدن مهماتش بیرون آمد.

به گفته عبدالعزیز مرد مسلح دو مسلسل دستی را در مسجد النور خالی کرده بود و سه مسلسل به همراه داشت تا عملیات خود را در مسجد لینوود ادامه دهد.

مهاجم تروریست مسلسل دیگری از خودرو بیرون آورد و با آن به سوی عبدالعزیز شلیک کرد. عبدالعزیز مسلسلی را که روی زمین افتاده بود برداشت و خواست با آن به مرد تیراندازی کند، اما گلوله‌ای در آن نبود، پس خود مسلسل را با قوت به طرف خودرو پرت کرد. شیشه خودرو شکست و مرد مسلح به اضطراب افتاد، شاید فکر کرد کسی به طرفش تیراندازی کرده است. در این لحظه او شتابزده پشت فرمان نشست و با خودرو به سرعت دور شد.

دست خالی در برابر تیرانداز مسلح

بدین ترتیب عبدالعزیز با دست خالی مرد تروریست را فراری داد.

پس از رفتن مرد عبدالعزیز وارد مسجد شد و انبوه جسدهای خونین را مشاهده کرد. همسر و چهار فرزندش هنوز در مسجد بودند.

افرادی که از حمله جان سالم به در برده‌اند و همچنین رسانه‌های جمعی از عبدالعزیز وهابزاده به عنوان قهرمان نام برده‌اند، اما خودش چنین چیزی را قبول ندارد و می‌گوید که کاری عادی انجام داده است: «هرکسی که احساسات انسانی داشته باشد، درست مثل من عمل می‌کند.»

وهابزاده نه تنها از کشته شدن عده بیشتری جلوگیری کرد، بلکه باعث شد که برنتون ترنت فورا دستگیر شود. شیشه شکسته خودرو قاتل در خیابان توجه مأموران پلیس را جلب کرد. آنها ماشین را متوقف و او را بازداشت کردند.

جمعه گذشته (۱۵ مارس) در جریان حمله به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ ۵۰ نفر به قتل رسیدند. به گفته مقام‌های رسمی ۳۱ نفر همچنان در بیمارستان بستری هستند. کشته‌شدگان میان سه تا ۷۷ سال سن داشتند و تمام آنها مسلمان بودند.

اصلیت قربانیان از کشورهای پاکستان، بنگلادش، افغانستان، مصر، عربستان سعودی و هند است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy