Friday, Apr 5, 2019

صفحه نخست » عربستان سعودی به جای ایران، برق عراق را تأمین می‌کند

iraq.jpgفارس - بغداد از امضای تفاهم‌نامه اولیه با ریاض در راستای اتصال شبکه‌های برق دو کشور، با هدف تأمین برق عراق خبر داد.

به گزارش فارس، عراق با عربستان سعودی یادداشت تفاهم اولیه‌ای برای اتصال شبکه‌های برق دو کشور امضا کرد تا شرکت‌های سعودی فعال در حوزه برق به همکاری با طرف عراقی در راستای تأمین نیاز‌های این کشور تشویق شوند.

بر اساس گزارش شبکه «روداو»، وزارت برق عراق هم اعلام کرد، «لؤی الخطیب» وزیر برق عراق پنجشنبه (دیروز) در دیدار با «خالد بن عبد العزیز الفالح» وزیر برق و صنعت عربستان سعودی در بغداد، این تفاهم‌نامه ابتدائی را امضا کرده تا زمینه‌ای برای یادداشت تفاهم نهائی در این خصوص در آینده باشد.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق طی سفر هفته گذشته خود به آمریکا اعلام کرد، از آنجایی که عراق نمی‌تواند تا سه سال دیگر واردات برق از ایران را متوقف کند، امیدوار است معافیت این کشور (عراق) از تحریم واردات برق ایران تمدید شود.

اما «برایان هوک» مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت این کشور قصد تمدید معافیت‌ها از تحریم‌های ایران را ندارد. وی در گفتگو با «العربی الجدید» به موضوع صادرات برق ایران به عراق پرداخت و گفت، تنها ۹۰ روز به عراق برای ادامه این امر فرصت داده شده و آمریکا از نزدیک با دولت عراق در ارتباط است و تلاش می‌کند، تکیه عراق بر برق ایران کم شود (جزئیات بیشتر).

هفته جاری هیأتی از عربستان سعودی وارد عراق شد. روزنامه سعودی «عُکاظ» چهارشنبه (۱۴ فروردین) نوشت که این هیأت بلند پایه متشکل از هفت وزیر، ده‌ها نماینده از وزارت‌خانه‌ها و نهاد‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی برای سفر رسمی دو روزه وارد بغداد، پایتخت عراق شد.

«ماجد بن القصبی»، وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری، «شاهزاده بندر بن عبدالله»، وزیر فرهنگ، «عبدالرحمن الفضلی»، وزیر محیط زیست، آب و کشاورزی، «خالد الفالح»، وزیر انرژی، صنعت و منابع طبیعی، «حمد آل الشیخ»، وزیر آموزش و پرورش و «ثامر السبهان»، سفیر سابق سعودی در بغداد و وزیر مشاور فعلی در امور کشور‌های خلیج فارس در این هیأت حضور دارند.

روزنامه عکاظ هیأت مذکور را «بزرگترین و مهمترین هیأت سعودی» خواند که طی سال‌های گذشته به عراق سفر می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy