Sunday, Apr 7, 2019

صفحه نخست » نخست وزیر عراق خطاب به خامنه ای: داعش را خودمان شکست دادیم!

00F284DA-E5A8-402B-8C01-7316C62F1B89.jpegشبکه بیان - روز شنبه علی خامنه ای با عادل عبدالمهدی دیدار کرد و در آن خواستار آن شد تا حکومت عراق کاری کند که همه آمریکایی ها هرچه سریعتر خاک این کشور را ترک کنند.

این خبر به شکل سراسری در بخش اعظم خبرگزاری های ایرانی پوشش داده شد اما پاسخ نخست وزیر عراق مشخصا سانسور شد.

پس از این دیدار، بیانیه ای از جانب حکومت مرکزی عراق منتشر شد که در آن ضمن رد درخواست رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر تلاش بغداد برای خروج آمریکایی ها، به شکل تندی پاسخ خواسته خامنه ای داده شد.

در این بیانیه آمده است که سیاست دولت عراق همکاری با تمام کشورها است. در این بیانیه هیچ کشوری حتی اسرائیل، تمییز نشده اند و سیاست رسمی عراق در آن تشریح شده است.

عراق در راستای همکاری با تمام کشورها برای ارتقای سطح خود و رسیدن به جایگاه یک کشور برای ترانزیت شدن است.

جمهوری اسلامی نیز به دنبال گسترش ترانزیت میان خود و همسایه اش است با این تفاوت که تهران، عراق را برای خود می خواهد و عراق می خواهد روابطش را با سایر کشورهای دنیا گسترش دهد.

در حالی که جمهوری اسلامی تلاش های زیادی کرد تا با انجام کارهایی نظیر پول دادن به گروه های شبه نظامی نظیر حشد الشعبی، همسایه اش را برای خود نگه داشته و هلال شیعی اش تکمیل شود، پشت کردن این کشور به تهران قطعا موجب تحیر خواهد شد.

سخنان آیت الله خامنه ای آنطور که در دوره نخست وزیری "نوری المالکی" خریدار داشت، امروز توسط یک سیاستمدار شیعه عراقی به طور مستقیم رد می شود.

این موضوع به خوبی نشان می دهد که تلاش های چند ساله جمهوری اسلامی در عراق بدون ثمر و صرفا ایجاد کننده هزینه برای مردم ایران بوده است.

میان رهبر جمهوری اسلامی و سیاسیون عراقی آنچنان فاصله ای افتاده است که خامنه ای نمی تواند پیش بینی پاسخ نخست وزیر عراق را بکند و تصور وی بر این است که دولت فعلی همچون دولت های پیشین با به نعل و به میخ زدن، از این دستورات عبور می کنند.

دخالت در امور دیگر کشورها، یکی از کارهایی است که جمهوری اسلامی به شکل مستقیم انجام می دهد اما زمانی که کوچکترین انتقادی نسبت به هر موضوعی از جانب یک کشور خارجی انجام می گیرد، صدای اعتراضات در داخل بلند می شود.

اکنون با تمام خود قربانی کردن های جمهوری اسلامی، عراق می گوید که خود با همت ملت عراق توانست داعش را به تنهایی شکست دهد.

به گزارش العربیه در این بیانیه تاکید شد «دولت عراق توان و اراده کافی برای ناکام کردن هر تلاش تروریستی با هدف بی‌ثباتی و ناامنی را دارد... ملت ما [عراق] توانست به تنهایی و با فداکاری از زمین و مقدساتش دفاع کرده و داعش را شکست دهد و این پیروزی برای منطقه و جهان است.»

جمهوری اسلامی چه با صادرات گسترده محصولات خود به عراق به رایگان یا ارزان و چه بدون آنها، عراق را نیز از دست داده است و اقداماتی نظیر لغو روادید میان دو کشور و رایزنی در خصوص ارتقای سطح مبادلات تجاری تا مرز ۲۰ میلیارد دلار و همچنین جایگزینی دینار این کشور با دلار آمریکا که از طرح های مورد نظر بانک مرکزی است، بیهوده دویدن تهران به دنبال عراقی است که به راحتی به حامی خود پشت کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy