Saturday, May 4, 2019

صفحه نخست » دادستان کل ایران به تندی از وزیر ارتباطات انتقاد کرد

ECAAFEE7-3B23-4B97-A96F-802B7BF340BE.jpegدویچه وله

این روزها موجی از انتقادها به وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات ایران ‌به‌راه افتاده است. تازه‌ترین انتقاد روز شنبه، ۱۴ اردیبهشت (۴ آوریل) از جانب دادستان کل کشور صورت گرفت، که لحنی تند داشت.

محمد جعفر منتظری در مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران به آمار شکایت و پرونده‌های وارده در دادسرای جرایم رایانه‌ای پرداخت و گفت: «در سال ۹۵ سه هزار و ۸۲۱؛ سال ۹۶، ۳۸ هزار؛ در سال ۹۷، ۴۶ هزار و ۷۰۴ فقره پرونده داشتیم.»
او ضمن بیان اینکه "بیشترین مسائل مربوط به فضای مجازی در حیطه وزارت ارتباطات است" از محمد جواد آذری جهرمی خواست، در یک برنامه تلویزیونی به این پرسش‌ها پاسخ دهدٰ: «چرا برای تشکیل فضای مجازی ملی اقدامی نمی‌کنید؟ چرا خواسته رهبری را انجام نمی‌دهید؟ عامه مردم می‌خواهند، چرا کوتاهی می‌کنید؟ آقای وزیر چرا مصوبات شورای عالی فضای مجازی را انجام نمی‌دهید؟ چرا شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت نمی‌کنید؟ شبکه‌هایی که جایگزین اینستاگرام جهنمی است را چرا تقویت نمی‌کنید؟ چرا باند زیادی در اختیار شبکه‌های خارجی قرار می‌گیرد؟»

منتظری تاکید کرد: «قوه قضائیه نمی‌تواند شاهد استمرار این شرایط باشد.»

به گفته او، قوه قضائیه در هفته‌های آینده "از مسئولین" درخواست خواهد کرد که "اصلاحاتی" انجام دهند.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

دادستان کل کشور به وزیر ارتباطات هشدار داد که اگر اصلاحات مورد نظر انجام نشود "ما بیشتر از این نمی‌توانیم تحمل کنیم و برخورد خواهیم کرد".

ریشه‌یابی دلایل قتل طلبه همدانی

منتظری در ادامه سخنرانی‌اش، از پاسخ وزیر ارتباطات در رابطه با قتل طلبه همدانی نیز انتقاد کرد و گفت: «من وزیر را شخصا ندیدم تا به او دست‌مریزاد بگویم.»

آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به ادعای افرادی که قتل یک طلبه در همدان را به ضعف نظارت بر فضای مجازی نسبت می‌دهند نوشته بود که اگر این اتفاق در کشور دیگری رخ می‌داد، مسئولان در باره دلایل ریشه‌ای بروز آن کنکاش می‌کردند: «مثلا اسلحه چگونه به این راحتی در دسترس این فرد بوده؟ انگیزه‌اش چه بوده؟»

وزیر ارتباطات می‌گوید: «سادهانگارانه است همه علل ریشه‌ای را رها کنیم و صرفا انتشار خبر جنایت در شبکه‌های اجتماعی را معادل همه علل بدانیم.»

سند ۲۰۳۰

دادستان کل کشور در ادامه انتقادهایش به وزیر ارتباطات گفت: «شما در یک سخنرانی طوری‌ حرف زدید که سند ۲۰۳۰ را تقویت کردید. خوشبختانه رهبری اخیرا در رابطه با این سند توضیحات مکفی دادند.»

چندی پیش ویدئویی از "اجلاس سران جامعه اطلاعاتی" در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن چنین به‌نظر می‌رسد که وزیر ارتباطات ایران سخنانی در باره پایبندی کشورش به سند ۲۰۳۰ بیان می‌کند.

این سند بخشی از برنامه سازمان ملل برای "توسعه پایدار" در کشورهای عضو این سازمان است. دولت ایران مایل است بخشی از این سند را بپذیرد و در عین حال آن را با معیارهای اخلاقی خود تطبیق دهد. اصولگرایان و در راس آنها علی خامنه‌ای در کل با سند یادشده مخالف هستند.

خامنه‌ای در یکی از آخرین سخنرانی‌هایش در جمع معلمان گفت: «لب کلام سند ۲۰۳۰ این است که نظام آموزشی ما باید سبک زندگی و فلسفه‌ حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد. یعنی شما معلمان در کلاس درستان برای غرب، سرباز درست کنید.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy