Sunday, May 12, 2019

صفحه نخست » مبارزه با روزه خواری جان جوان مراغه‌ای را گرفت؟!

128A6C64-630F-4BA5-B825-1488B51E2C1C.jpegتابناک

در پی تعقیب جوانی روزه خوار توسط ماموران، پسر جوان خودش را به رودخانه پرت می‌کند و جان می‌بازد؛ این شایعه‌ای است که طی ساعات اخیر دست به دست می‌شود.

به گزارش «تابناک»، در پی تشدید برخی اقدامات پلیسی برای مقابله با روزه خواری در ایام ماه مبارک رمضان و در شرایطی که اقدامات انتقاد آفرینی مانند الزام رستوران‌ها به استتار واحد صنفی خود در طول روز یا برخورد با واحد‌هایی که به مانند سال‌های گذشته برخی غذا‌های سرد را سرو می‌کردند، شایعاتی در فضای مجازی شکل گرفته که بعضا هولناک است.

مثل شایعه‌ای که به آن اشاره شده و البته فیلمی نیز به آن ضمیمه شده است. فیلمی که در آن چند تن سوار بر قایق پدالی، پیکر به ظاهر بی جانی را از آب بیرون می‌کشند. پیکری که گفته می‌شود متعلق به جوانی ۱۸ ساله است که از ترس دستگیر شدن توسط ماموران پلیس به دلیل سیگار کشیدن در ماه رمضان در ملا عام، به رودخانه پرت شده و جان باخته است.

روایتی به غایت تاثر برانگیز که مکان رقم خوردن آن شهر مراغه و یکی از رودخانه‌هایی است که از این شهر عبور می‌کند و در ادامه مسیر به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود. رودی با نام «صوفی» که در فیلم نشانه خاصی از خروشان بودن آن به چشم نمی‌خورد و ظاهرا دلیل جان باختن جوان در آن، عدم آشنایی وی با فن شناست.

نا آشنا بودن با فنی که در دین به آموزش و فراگیری آن تاکید شده و چندسالی است آموزش آن به جوانان در مدارس الزامی و اجباری شده، اما به رغم اینها، جوان یاد شده از مهلکه جان به در نبرده است. فردی که گفته می‌شود پیگیری برای اجرای ضوابطِ ماه رمضان موجب شده به رودخانه پرت شود و جان به جان آفرین تقدیم کند. شایعه‌ای تامل برانگیز و عجیب.

کافی است کمی در خصوص صحت و سقم ماجرا کنکاش کنیم تا دریابیم مرگ جوان ۱۸ ساله در رودخانه صوفی (همان صوفی چای) صحت دارد و فیلم منتشر شده نیز لحظه گرفتن جسد بی جان وی از رود است، اما نه خبری از سیگار کشیدن و روزه خواری در میان است و نه تعقیب پلیس و جان باختن بر اثر این تعقیب و گریز و مقابله با روزه خواری.

شاهد ماجرا هم اینکه جسد کشف شده را نه ماموران انتظامی یا حتی امدادگران، که جمعی از مردم، به کمک قایقی نامطمئن از آب بیرون می‌کشند. اتفاقی که روز گذشته در حوالی پل شهرداری مراغه رقم خورده و به فراخوان نیرو‌های امدادی به محل و سپس انتقال جسد به پزشکی قانونی منجر شده است.

روایتی که ظاهرا دستمایه خوبی به دست شایعه سازان داده تا داستان مورد علاقه خود را بر این رویداد مرگبار سوار کرده و به خورد مردم دهند، غافل از آنکه این رویداد مرگبار تنها یکی از ۴ رویداد مرگبار رقم خورده در رود‌های مراغه در ماه جاری است و نمونه قبلی آن چند روز قبل‌تر برای جوانی ۲۶ ساله در رود مردق رخ داده که ظاهرا هنوز تلاش‌های وسیع برای یافتن پیکر وی به نتیجه نرسیده است.

رویدادی که بر اثر سقوط این فرد از سنگی بزرگ به رود رقم خورده و بسیج جمعی چند ده نفره از نیرو‌های امدادی و مردمی را برای یافتن وی به دنبال داشته است. تلاشی که گزارش‌های ضد و نقیضی در خصوص به نتیجه رسیدن آن منتشر شده و بهتر است اظهار نظر دقیق در خصوص آن به مسئولان واگذار شود.

به این موارد، جان باختن پیرزنی با سقوط در رود در بخش سراجوی مراغه در هفته گذشته را می‌توان افزود که به جان باختن وی و کشف پیکر بی جانش در کمتر از یک ساعت منجر گردید تا مشخص شود که رود‌های واقع در آذربایجان با بارندگی‌های اخیر به شدت پر آب و خطرناک شده اند و می‌بایست بیش از پیش مراقب حضور پیرامونشان بود چراکه توانایی گرفتن جان افراد را دارند.

واقعیتی که ظاهرا برخی ترجیح می‌دهند به جای هشدار در خصوص آن، از مرگ‌های ناشی از غرق شدن در این رود‌های خطرناک، شایعه‌هایی خطرناک طراحی و تولید کرده و دشمنی بیافرینند. دشمنی‌هایی که امیدواریم تصمیم گیران در خصوص ممنوعیت‌های ماه میهمانی خدا هم مراقب باشند زمینه ساز بروز و ظهورشان نشوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy