Tuesday, Jun 11, 2019

صفحه نخست » کاخ سفید به آزادی نزار زاکا واکنش نشان داد

zaka_061019.jpgرادیو فردا - کاخ سفید در پی آزادی نزار زکا، شهروند لبنانی که اقامت دائم آمریکا را دارد، از ایران تشکر کرد اما در عین حال از تهران خواست که دیگر شهروندان آمریکایی را نیز آزاد کند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه ۲۱ خرداد با اشاره به بازگشت نزار زکا به سرزمین پدری خود، لبنان، گفت: «ما به خاطر آزادی این فرد از ایران سپاسگزاریم».

نزار زکا که از چهار سال پیش به اتهام جاسوسی در ایران زندانی شده بود روز سه‌شنبه همراه با رئیس سازمان امنیت عمومی لبنان که برای آزادی او به تهران رفته بود، تهران را ترک کرد.

آقای زکا کارشناس فناوری اطلاعات است و شهریور ۱۳۹۴ به دعوت معاونت امور زنان ریاست‌ جمهوری ایران برای شرکت در «همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به تهران رفته بود که بازداشت شد.

وی به ده سال زندان محکوم شده بود و بیش از یک سوم این حکم را نیز در زندان گذراند تا طبق قوانین قضایی ایران امکان آزادی مشروط وی فراهم شود.

با این حال چند شهروند آمریکایی دیگر همچنان در ایران زندانی هستند که ایالات متحده خواستار آزادی آنهاست.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

سارا سندرز در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود گفت: «مسئله اساسی اینجاست که چندین نفر دیگر در ایران زندانی هستند و ما خواستار آزادی آنها هم هستیم».

خانم سندرز اما به این سئوال پاسخ نداد که آیا واشینگتن هم در مذاکرات مربوط به آزادی نزار زکا دخالتی داشته است یا نه.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اوایل اردیبهشت ماه طی یک سخنرانی در نیویورک گفته بود که ایران شش ماه پیش آمادگی خود را برای مبادله زندانیان به آمریکا اعلام کرد اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

این سخنان همان زمان واکنش یک مقام وزارت خارجه آمریکا را به دنبال داشت که گفت جمهوری اسلامی می‌تواند جدی بودن خود در مسائل کنسولی را ابتدا «با آزادی فوری زندانیان بی‌گناه آمریکایی» نشان دهد.

وی در این رابطه به نام ژیو وانگ، رابرت لوینسون، سیامک نمازی و نزار زکا اشاره کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy