Tuesday, Jul 2, 2019

صفحه نخست » تمام زن‌هایی که از دست حاکم دبی فرار کردند

uae_070219.jpgدویچه وله - گفته می‌شود، هیا بنت حسین، یکی از چند همسرمحمد بن راشد آل مکتوم، نایب رئیس امارات متحده عربی و حاکم دبی از این کشور گریخته و در بریتانیا به سر می‌برد. او نخستین زن از خانواده آل مکتوم نیست که می‌گریزد.

رسانه‌های بریتانیا چند روزی است که در مورد شاهدخت هیا بنت حسین می‌نویسند؛ یکی از همسران حاکم دبی که گفته می‌شود از امارات متحده عربی گریخته است. بر پایه گزارش‌های تأییدنشده، او از آلمان تقاضای پناهندگی کرده است اما در حال حاضر در بریتانیا به سر می‌برد. همچنین گفته می‌شود که هیا بنت حسین برنامه فرارش را با کمک یک دیپلمات آلمانی ریخته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در کنفرانس خبری روز دوشنبه ۱۰ تیر (یک ژوئیه) تأکید کرد، نمی‌تواند گزارش‌هایی را که در این رابطه منتشر شده‌اند تأیید کند.

اما یک وکیل با نام دیوید هی David Haigh روز دوشنبه در گفت‌وگو با دویچه وله تأیید کرده است که پرنسس هیا در بریتانیاست. این وکیل در گروهی فعالیت می‌کند که برای آزادی لطیفه آل مکتوم، یکی از دختران همسرمحمد بن راشد آل مکتوم تلاش می‌کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

شاهدخت فراری کیست؟

هیا بنت حسین دختر پادشاه پیشین اردن و خواهر ناتنی پادشاه کنونی اردن است که در سال ۲۰۰۴ با امیر دبی ازدواج کرد. شاهدخت هیا در دانشگاه آکسفورد در رشته علوم سیاسی، فلسفه و اقتصاد تحصیل کرده است. او حتی در ورزش هم حرفی برای گفتن دارد و در سال ۲۰۰۰ در رشته پرش با اسب، نماینده اردن در بازی‌های المپیک سیدنی بود.

دختران حاکم دبی که فرار کردند

اگر فرار همسر محمد بن راشد آل مکتوم حقیقت داشته باشد، او نخستین زنی نیست که حاکم دبی را ترک می‌کند. در اوت سال ۲۰۰۰ یکی از دختران مکتوم به نام شمسه آل مکتوم دست به فرار زد که چند هفته بعد در کمبریج ربوده شد و گفته می‌شود که روز بعد از ربوده شدن به دبی برگردانده شده است. او ۸ سال در دبی زندانی بود.

لطیفه دختر دیگر حاکم دبی است که در ماه مارس سال گذشته قصد فرار داشت. در فیلم مستندی که در این باره در تلویزیون بی بی سی انگلیسی سال گذشته پخش شد، گفته می‌شود، لطیفه هفت سال تمام نقشه فرار از دبی را می‌کشیده است. این فرار هم بی‌نتیجه بود و لطیفه آل مکتوم را گارد ساحلی هند در حالی که او قصد داشت با کمک یک تاجر فرانسوی - آمریکایی فرار کند، دستگیر کرد.

کمی پس از این اتفاق افراد خارجی که به او کمک کرده بودند تا فرار کند، آزاد شدند اما از لطیفه خبری نبود.

در ویدئویی که لطیفه پیش از فرارش از امارات ضبط کرده است، از وضعیتش می‌گوید؛ از زندگی مجلل اما بدون آزادی. او در این ویدیو همچنین می‌گوید که با شورش علیه سیستم حاکم شکنجه شده و به او مواد مخدر داده‌اند. به گفته او در این ویدیو، پس از نخستین تلاشش در ۱۶ سالگی برای فرار از دبی، بارها و بارها کتک خورده و زندانی شده است. در این ویدیو، لطیفه وضعیت خواهر بزرگترش شمسه را هم مشابه همین وضعیت توصیف می‌کند و می‌گوید به شمسه هم پس از تلاش برای فرار دارو خورانده‌اند و بدون وقفه زیرنظر است.

دیدار بحث‌برانگیز ماری روبینسون از دبی

در دسامبر سال ۲۰۱۸ تصاویری منتشر شد که شاهدخت لطیفه را در کنار مری رابینسون، کمیسر عالی پیشین در امور حقوق بشر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد. مری رابینسون برای این سفر با انتقادهای فراوانی روبرو شد. دیوید هی، سفر مری رابینسون به دبی را به این علت که این سفر "کمکی به مشروع جلوه دادن سسیستم حاکم" بوده است، "یک اشتباه" می‌داند. این وکیل فعال در حوزه حقوق بشر معتقد است اکنون با فرار همسر حاکم دبی، برای مری رابینسون "موقعیتی منحصر به فرد" برای جبران سفر مناقشه‌انگیز ماه دسامبر او به دبی پیش آمده است.

شعری خطاب به همسر فراری؟

محمد بن راشد آل مکتوم هنوز در مورد فرار احتمالی همسرش اظهارنظری نکرده است. اما در صفحه‌ی اینستاگرام منسوب به او یک شعر منتشر شده که گفته می‌شود در ارتباط با ناپدیدشدن همسرش است.

در این شعر با عنوان: «زنده بودی و مردی» به "بدعهدی و خیانت"، "بی‌وفایی" و "عبور از مرزهای" تعریف‌شده اشاره شده است. در این شعر کسی که مورد خطاب واقع شده متهم است که "از اعتماد سوءاستفاده کرده" است. در پایان شعر آمده است: «رفتار شیطانی‌ات کمکی به تو نخواهد کرد/ برای من فرقی نمی‌کند که تو مرده‌ای یا زنده».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy