Sunday, Jul 7, 2019

صفحه نخست » ایران: غنی‌سازی ۲۰ درصدی از گزینه‌های گام سوم کاهش تعهدات برجامی است

atom.jpgیورونیوز - سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اعلام عبور ایران از سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی اورانیوم تایید کرد که یکی از گزینه‌های گام سوم کاهش تعهدات برجامی می‌تواند غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم باشد.

روز گذشته با پایان ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران به اروپا، تهران اعلام کرد که غنی سازی اورانیوم خود را به بیش از سطح توافق سال ۲۰۱۵ می‌رساند. سطح توافق‌ شده ۳.۶۷ درصد بود که طبق گفته بهروز کمالوندی، ایران امروز از این سطح عبور کرد و کارشناسان آژانس انرژی اتمی هم نمونه‌گیری خود را انجام داده‌اند.

وی در گفت‌وگویی دیگر با خبرگزاری فارس سطح فعلی غنی سازی اورانیوم ایران را حدود ۴.۵ درصد عنوان کرد.

گزینه‌ها برای گام سوم کاهش تعهدات برجامی طبق گفته سخنگوی این سازمان متفاوت است که یکی از این گزینه‌ها می‌تواند افزایش تعداد سانتریفیوژ‌ها باشد.

کمالوندی نصب دوباره سانتریفیوژ‌های «آی آر تو» یا «آی آر تو ام» و افزایش تعداد سانتریفیوژ‌های فعال در آبشار‌های غنی سازی را از دیگر گزینه‌های مطرح در گام سوم کاهش تعهدات برجامی برشمرد.

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

وی در پاسخ به این پرسش که آیا غنی سازی ۲۰ درصد در برنامه‌های کاهش تعهدات برجامی وجود دارد، گفت: «سوخت ۲۰ درصد اکنون مورد نیاز ما نیست، اما اگر بخواهیم آن را تولید کنیم وقتی ۳.۶۷ درصد غنی سازی را کنار گذاشته‌ایم هیچ مانع و مشکلی برای این کار نداریم.»

وی درباره اینکه آیا گزینه غنی سازی ۲۰ درصدی هم در جلسات شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است، گفت: «بله؛ غنی سازی ۲۰ درصد و گزینه‌های بالاتر نیز مطرح است اما هر یک در جای خودش اجرا می‌شود.»

پیش از این علی اکبر صالحی رئیس انرژی اتمی ایران گفته بود که اگر این کشور از برجام خارج شود می‌تواند چهار روزه، غنی‌سازی ۲۰ درصدی را شروع کند.

ایران پیش از این در سال ۱۳۹۰ به سطح غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم رسیده بود که در روند مذاکرات تهران با گروه ۱+۵، این سطح از غنی سازی در سال ۱۳۹۲ به حالت تعلیق درآمد.

کمالوندی درباره این که اروپایی‌ها دقیقا چه تعهداتی را باید در قبال ایران انجام دهند، گفت: «بار‌ها اعلام کرده‌ایم که باید تحریم‌ها را لغو کنند.»

وی امکان تسهیل در فروش نفت، برقراری روابط و مبادلات بانکی و رفع محدودیت‌های تجاری اقتصادی را بخشی از مطالبات جمهوری اسلامی ایران و تعهدات اروپایی‌ها برشمرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy