Sunday, Jul 28, 2019

صفحه نخست » نگرانی شدید ایران از طرح امنیتی مشترک سه قدرت اروپایی در خلیج فارس

rfi_072719.jpgرادیو بین المللی فرانسه - علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به تلاش سه قدرت اروپایی برای ایجاد یک طرح مشترک نظارتی-امنیتی در خلیج فارس در جهت نظارت بر تردد دریایی و تأمین امنیت کشتی‌های تجاری، گفت که «قصد اعزام ناوگان اروپایی به خلیج فارس طبعا پیام خصمانه‌ای دارد».

سخنگوی دولت ایران، روز یکشنبه، در یک نشست خبری در تهران تأکید کرد که این تصمیم «تحریک‌کننده است و موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

با افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و به ویژه توقیف کشتی بریتانیایی از سوی نیروهای سپاه پاسداران، لندن اعلام کرد که قصد دارد طرحی مشترک را برای حفاظت از کشتی‌های تجاری به رهبری قدرت‌های اروپایی‌ به راه اندازد.

اما محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در واکنش به این تصمیم لندن گفت که «ما ۱۵۰۰ مایل خط ساحلی در خلیج فارس داریم. این‌ آب‌ها متعلق به ماست و ما از آن حفاظت می‌کنیم.»

اکنون نیز ربیعی تأکید کرده که «ما بزرگترین تامین کننده امنیت کشتیرانی در خلیج فارس هستیم.»

دو روز پیش، فلورانس پارلی، وزیر ارتش فرانسه اعلام کرد که پاریس، لندن و برلین، در زمینه «هماهنگی» امکاناتشان و «به اشتراک گذاشتن اطلاعاتشان» در خلیج فارس با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

او با این حال از قصد فرانسه برای اعزام نیروی نظامی بیشتر به خلیج فارس سخنی نگفت و تأکید کرد که فرانسه نمی‌خواهد در ایجاد یک نیروی نظامی که می‌تواند تنش‌ها را افزایش دهد، مشارکت کند.

اما پیش از آن، وزیر دفاع بریتانیا از صدور دستور به نیروی دریایی این کشور برای همراهی کشتی‌های تجاری بریتانیایی در تنگه هرمز خبر داده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy