Wednesday, Jul 31, 2019

صفحه نخست » برگزاری نشست نظامی بریتانیا و آمریکا در بحرین با موضوع تنگه هرمز

keshti.jpgرادیو فردا - بریتانیا نمایندگان نظامی آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی را برای نشستی در بحرین پیرامون تشکیل ائتلافی نظامی برای تأمین امنیت کشتی‌هایی که از تنگه هرمز می‌گذرند، دعوت کرده‌است. این نشست قرار است چهارشنبه، ۹ مرداد برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، وزارت دفاع بریتانیا موضوع نشست عصر روز چهارشنبه نمایندگان برخی کشورهای اروپایی و آمریکا در بحرین را تأیید کرده و گفته‌است این نشست پشت درهای بسته برگزار خواهد شد.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز می‌نویسد بریتانیا امیدوار است پلی میان آمریکا و اتحادیه اروپا باشد، به‌ویژه آلمان که برای ملحق شدن به ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در تنگه هرمز مردد است.

به دنبال حمله به شش نفتکش و کشتی تجاری در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در اردیبهشت و خرداد سال جاری، آمریکا ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی را برای حفاظت از تردد در تنگه هرمز و باب‌المندب به کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، پیشنهاد کرد، اما این پیشنهاد از سوی فرانسه و آلمان پذیرفته نشد.

اما پس از توقیف نفتکشی با پرچم بریتانیا توسط سپاه پاسداران، بریتانیا از کشورهای اروپایی خواسته است ائتلافی از نیروهای دریایی برای اسکورت کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز تشکیل دهند. ایران این اقدام را «خصمانه» خوانده‌است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

منابعی به گاردین گفته‌اند برخلاف پیشنهاد آمریکا، بریتانیا به کشورهای اروپایی گفته‌است ائتلافی به رهبری اتحادیه اروپا و عضویت آمریکا تشکیل شود تا جلو توقیف بیشتر نفتکش‌ها توسط ایران را بگیرد.

بریتانیا بر این عقیده است که بدون حضور آمریکا که بزرگترین نیروی نظامی حاضر در منطقه است، این ائتلاف موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

دو هفته گذشته ایران نفتکش «استنا ایمپرو» بریتانیا را در آب‌های عمان توقیف کرد. پیش از آن نفتکش «گریس ۱» حامل بیش از ۲ میلیون بشکه نفت ایران در جبل‌الطارق، تحت حاکمیت بریتانیا به ظن ارسال نفت به سوریه توقیف شده بود و ایران تهدید کرده بود این موضوع را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

بریتانیا به دنبال آن ناوشکن «دانکن» را روانه خلیج فارس کرده تا همراه ناو «مونتروز» مراقب تردد کشتی‌های بریتانیایی باشد.

سفارت ایالات متحده در برلین روز سه‌شنبه هشتم مرداد گفت که واشینگتن رسماً از آلمان خواسته‌است که برای مقابله با «تهاجم نیروهای ایرانی و تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز» به فرانسه و بریتانیا بپیوندد.

بریتانیا نیز از آلمان رسماً چنین درخواستی کرده‌است.

گاردین می‌نویسد، نشست روز چهارشنبه الزاماً به تصمیم‌گیری فوری منجر نخواهد شد و این مذاکرات احتمالاً ادامه یابد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy