Friday, Aug 2, 2019

صفحه نخست » دیلی بیست: ترامپ سناتور لیندسی گراهام را مامور تهیه طرح توافق با ایران کرد

graham_080219.jpgالعربیه - روزنامه آمریکایی «دیلی بیست» روز پنج‌شنبه اول آگوست 2019 فاش کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، سناتور لیندسی گراهام، یکی از چهره سرشناس کنگره و رئیس کمیته قضایی مجلس سنا را مسئول تهیه طرحی توافقی جدید با ایران کرد تا جایگزین توافق برجام شود که ترامپ در ماه می 2018 از آن خارج شد.

گراهام در حال حاضر با همکاری نزدیک مسئولان دول ترامپ که روی موضوعات مربوط به خاورمیانه متمرکز شده‌اند، می‌کوشد طرح توافقی به عنوان جایگیزین توافق اوباما با ایران، تهیه کند. دیلی بیست این موضوع به نقل از چهار نفر که در جریان این موضوعات هستند، گزارش کرد.

دو نفر از این منابع خبری گفتند که بخشی از این تلاش‌های دولت ترامپ و لیندسی گراهام، براساس ایده‌ها و نظرات اطراف خارجی از جمله برخی مقامات دیگر کشورها در جریان است.

در حالی که وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و دیگر نهادهای دولت آمریکا مسئول مدیریت دقیق رابطه تهران واشنگتن هستند، لیندسی گراهام مسئول تهیه استراتژی دولت ترامپ در قبال ایران شده است. نگرانی‌ها در کنگره آمریکا درباره اینکه تنش روزافزون میان تهران و واشنگتن منجر به درگیری نظامی مستقیم شود، روز به روز بیشتر می‌شود.

برخی کارشناسان موضوعات ایران که برخی از آنها با دولت اوباما نیز همکاری کرده‌اند، احتمال مشارکت ایران در مذاکرات هسته‌ای جدید را تا زماتی که آمریکا برخی از تحریم‌ها را برندارد، بعید دانسته‌اند. این کارشناسان می‌گویند پس از تصمیم وزارت امور خزانه‌داری آمریکا برای تحریم جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، احتمال از سرگیری مذاکرات در آینده نزدیک، اندک است.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

لیندسی گراهام درباره برنامه‌اش به روزنامه دیلی بیست گفت که دولت آمریکا باید از ایران بخواهد با توافقنامه 123 موافقت کند. این توافقنامه اساسی از همه کشورهایی که با آمریکا توافقات هسته‌ای امضاء می‌کنند می‌خواهد که توافقنامه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را امضاء کنند. تا کنون بیش از 40 کشور این توافق را امضاء کرده‌اند.

گراهام گفت: «به رئیس‌جمهوری گفت 123 را روی میز ایرانی‌ها بگذار... بگذار بگویند "نه". باور دارند ایرانی‌ها خواهند گفت "نه" و باور دارم این موضوع اروپایی‌ها را مجبور خواهد کرد.»

او تاکید کرد: «آمریکا باید از ایران بخواهد "معیار طلایی" را امضاء کند و آن تعهدی است که غنی‌سازی و فرآوری مجدد سوخت هسته‌ای را منع می‌کند.»

وزارت امور خارجه آمریکا درباره اقدامات لیندسی گراهام در زمینه ایران به دیلی بیست گفت: «آمریکا می‌کوشد که با ایران توافقی را امضاء کند که نه تنها برنامه هسته‌ای ایران بلکه همه رفتارهای بی‌ثبات‌کننده این کشور از جمله برنامه موشکی، حمایت از گروه‌های نیابتی تروریست‌ و رفتار خبیث اقلیمی ایران را نیز شامل شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از ایران می‌خواهیم مانند یک ملت طبیعی رفتار کند.»

همزمان با تلاش‌های لیندسی گراهام، یک سناتور جمهوری‌خواه دیگر به نام راند پل نیز به طور مستمر به ترامپ مشورت می‌دهد. پل در زمینه یک برنامه پشت پرده فعالیت می‌کند که برای اولین بار در ماه گذشته از سوی روزنامه «پولیتیکو» فاش شد. راند پل مامور شد تا در دیدار اخیر جواد ظریف از نیویورک با او ملاقات کرده و تنش نظامی میان دو کشور در منطقه خلیج عربی کاهش یابد.

به گزارش پولیتیکو، راند پل شخصا این ابتکار را به ترامپ پیشنهاد داد و رئیس جمهوری آمریکا با آن موافقت کرد. به نظر می‌رسد تلاش‌های لیندسی گراهام که از حامیان اعمال فشار حداکثری بر تهران است، در پی شدت گرفت که مذاکرات راند پل و جواد ظریف ناکام ماند. لیندسی گراهام به دیلی بیست گفت که اقداماتش را با راند پل هماهنگ نمی‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy