Thursday, Aug 8, 2019

صفحه نخست » عروس و دامادی کامران و ایلدا، شیر ماده کمی استرس دارد

lions_081019.jpg

آغاز زندگی مشترک کامران و ایلدا

ایران اینترنشنال - در اقدامی با هدف احیای نسل شیر ایرانی، همزمان با روز جهانی شیر در ۱۹ مرداد، باغ‌وحش ارم تهران تصمیم دارد دو شیر وارداتی - یکی نر و یکی ماده - را در کنار هم قرار دهد.

کامران، شیر نر، و ایلدا، شیر ماده، قرار است «امروز برای اولین بار به هم معرفی شوند.»

کامران در اردیبهشت امسال از بریتانیا وارد ایران شد و ایلدا در خردادماه از ایرلند به ایران منتقل شد.

ایمان معماریان، دامپزشک ارشد باغ‌وحش ارم، به ایرنا گفت کامران و ایلدا «تاکنون همدیگر را ملاقات نکرده‌اند اما در مراحل مختلف با هم آشنا شدند و بوی همدیگر را گرفته‌اند».

او اضافه کرد شیرها برخلاف سایر گربه‌سانان حیواناتی اجتماعی هستند و وقتی به هم معرفی شوند دیگر کنار هم می‌مانند.

معماریان توضیح داد: «البته ممکن است که اول کمی دعوا کنند اما به تدریج آرام می‌شوند و تمام این مراحل کاملا تحت کنترل انجام می‌شود.»

همچنین محمدرضا بابایی، مشاور معاونت طبیعی سازمان محیط‌زیست ایران، اعلام کرد: باغ‌وحش‌های عضو اتحادیه جهانی باغ وحش‌ها، قراردادهایی دارند که می‌توانند بر اساس آن هر حیوانی را از هر کجای دنیا بین خودشان مبادله کنند و بر این کار هیچ منعی وجود ندارد، البته باید یک سری موارد قانونی را رعایت کنند. »

او بر این نکته تاکید کرد در حال حاضر «هیچ زیستگاهی برای شیر» در ایران وجود ندارد «زیرا گام اول احیای هر گونه‌ای، احیای زیستگاه آن است که در واقع کار آسانی نیز نیست.»

رضایی ادامه داد: «از ۱۰ گونه گربه‌سانی که در ایران داشتیم، دو گونه (شیر و ببر ایرانی) منقرض شده و هشت تای دیگر به جز پلنگ، در وضعیت بحرانی قرار دارند، کسانی که دلشان به حال حیات وحش ایران می‌سوزد می‌توانند حیات وحش کشور را حفظ کنند و در این راه اولین گام این است که داشته‌هایمان را حفظ و وضعیت آنها را احیا کنیم و بهبود ببخشیم تا بتوانیم به یک جمعیت و شرایط مطلوب برسانیم. »

شیر ایرانی حدود ۸۰ سال پیش از طبیعت ایران حذف شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy