Saturday, Aug 17, 2019

صفحه نخست » نمونه‌ای از فساد در خودروسازی: صرف هزینه «یک خط تولید» برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶‌

fesad_081719.jpgرادیو فردا - سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که گزارش این کمیسیون از وضعیت صنعت خودرو، از «فساد کلان» در این صنعت و «تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند» حکایت دارد.

بهرام پارسایی روز شنبه، ۲۶ مرداد، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت که برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ در ایران «۲۵۰ میلیون دلار» هزینه شده که با این مبلغ «می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد».

وی یادآوری کرد که پژو ۲۰۶ ساخت فرانسه است و در ایران تنها یک صندوق به آن اضافه شده و تبدیل به «پژو اس‌دی» شده است.

به گفته آقای پارسایی، دو شرکت بزرگ خودروسازی در ایران «۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و ٢٥ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند».

وی همچنین گفت که این شرکت‌ها «۲۵ هزار میلیارد تومان خودرو پیش‌فروش کرده‌اند».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

پیش از این نیز در گزارش‌های تحقیق و تفحص و دیگر گزارش‌های مجلس ایران از دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا، ادعای فساد در این دو شرکت مطرح شده بود.

رسانه‌های ایران هفته گذشته خبر داده بودند که جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، به مدت شش ماه ممنوع‌الخروج شده است.

پیش از این غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، درباره بازداشت مدیران ارشد سایپا گفته بود پرونده‌ای که تشکیل شده «۲۵ متهم دارد که شش نفر بازداشت هستند».

از سوی دیگر گزارش‌هایی تاییدنشده نیز از ممنوع‌الخروج شدن هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو، منتشر شده است، اما مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی هنوز در این باره واکنشی نشان نداده‌اند.

آقای پارسایی روز شنبه همچنین درباره وضعیت این دو شرکت خودروسازی در دولت‌های سابق نوشت: «در دولت دهم هم ایران‌ خودرو را وادار کردند در یکی از کشورها خط تولید راه بیندازد؛ به همین منظور ۹۰ میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ده سال دیگر به آنها برق نمی‌دهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت، هیچ کسی هم مؤاخذه نشد.»

آقای پارسایی به نام این کشور اشاره نکرده است.

شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در دولت محمود احمدی‌نژاد در برخی از کشورها خط تولید خودرو راه‌اندازی کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy