Tuesday, Aug 20, 2019

صفحه نخست » پشت پردۀ حمله هوایی به انبار اسلحه سپاه و حشد الشعبی در عراق

ris_082019.jpgرادیو پیام اسرائیل - چند هفته پس از آن که پرنده های مرموز نظامی سه هدف تسلیحاتی وابسته به حکومت ایران در خاک عراق را مورد حمله قرار دادند، اکنون عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق اعلام می کند که هرگونه پرواز بر فراز خاک عراق، باید با اجازه دولت صورت گیرد. در مورد آخرین حمله ای که به انبار تسلیحاتی وابسته به حکومت ایران در جنوب بغداد رخ داد، گفته شده که سه پهپاد ناشناس عامل این انفجار بوده اند. این حمله به اسرائیل نسبت داده شد، زیرا بنیامین نتانیاهو در سخنان گفته بود که رژیم ایران، هنگامی که قصد حمله به اسرائیل را دارد، در هیچ نقطه و مکانی از مصونیت برخوردار نخواهد بود.

حکومت ایران تا کنون بارها با نقض حریم هوایی عراق و یا فرستادن نیروهای مسلح به داخل خاک آن کشور، به اجرای عملیات نظامی، به ویژه علیه مخالفان رژیم پرداخته است و اکنون نیز دولت مرکزی عراق می کوشد دامنه فعالیت های دخالت گرایانه رژیم ایران در آن کشور را محدود سازد.

شبکه تلویزیونی المیادین، وابسته به حکومت ایران، در گزارشی نوشت که عاملان انفجار در انبار اسلحۀ حشد الشعبی در بغداد، از خارج از عراق آمده بودند. ولی به هویت آن ها اشاره ای نکرده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و وزیر دفاع، در سخنان شب گذشته خود (دوشنبه)، در جریان دیدار رسمی از اوکراین، به خبرنگاران ، بی آن که مستقیما به سه حمله به انبارهای اسلحه متعلق به رژیم ایران در عراق اشاره ای کند، گفته بود: «رژیم ایران در قصد خود برای دست اندازی علیه اسرائیل، در هیچ کجا مصونیت ندارد، حتی در عراق». نتانیاهو در ادامه این هشدار افزود: «من در این سخنان خود کاملا جدی هستم».

نتانیاهو به خبرنگاران گفت: « ایران به صورت صریح و آشکار از نابودی اسرائیل سخن می گوید و بسیار طبیعی است که اسرائیل حق دارد از موجودیت خود دفاع کند. او گفت: «در این راستا، در هر کجا که ضروری باشد، اقدام خواهیم کرد، حتی اگر خاک عراق باشد».

با آن که نخست وزیر عراق نگفته است که چه کشور و یا عواملی، در حمله به انبار اسلحه متعلق به حکومت ایران دست داشته اند. ولی برخی کارشناسان نظامی اسرائیل ارزیابی می کنند که ممکن است ارزیابی ها درباره دخالت اسرائیل در انجام این حملات، چندان بی اساس نباشد.

روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط اخیرا از قول یک مقام ارشد نظامی اسرائیل که نامش را نبرد نوشت که این حملات توسط اسرائیل صورت گرفته است.

رئیس اسبق رکن اطلاعات ارتش اسرائیل، ژنرال ذخیره یوسی کوپرواسر نیز در مصاحبه دیگری گفته بود که عراق مایل نیست هویت کسانی که عامل حمله بوده اند برده شود.

سیاست اسرائیل در سال های اخیر آن است که از استقرار نیروهای نظامی رژیم ایران در همسایگی اسرائیل گرفته شود. این سیاست در مورد سوریه قاطعانه اجرا شده، و اکنون برخی تحلیلگران می گویند که اسرائیل می خواهد همین سیاست را در مورد عراق اِعمال کند و بکوشد که به تدریج نفوذ رژیم ایران در عراق ریشه کن گردد.

اکنون، نخست وزیر عراق دستور می دهد که همه انبارهای اسلحه در نقاط مسکونی، به اماکن دیگر منتقل گردد. اجرای چنین دستوری موجب می شود که دولت بغداد انبارهای اسلحه وابسته به ایران را یکی پس از دیگری برچیند.

فردی به نام قیس خزعلی که رئیس شاخه ای در گروه حشد الشعبی می باشد، در رابطه با انفجار انبار اسلحه در جنوب بغداد، آن را امری خطرناک برای این گروه چریکی توصیف کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy