Friday, Aug 30, 2019

صفحه نخست » کاهش معاملات و افزایش چشمگیر قیمت مسکن در تهران

maskan_083019.jpgرادیو فردا - بانک مرکزی ایران می‌گوید میزان معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه به ۳ هزار و ۳۰۰ واحد رسیده که نسبت به مرداد پارسال نزدیک ۷۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

با این حال، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران کمی بیش از ۱۳۰ میلیون ریال بود که نسبت به مرداد پارسال ۷۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این گزارش اشاره‌ای به وضعیت شهرهای دیگر نکرده است، اما آخرین گزارش مرکز آمار می‌گوید قیمت مسکن و اجاره مسکن در کشور طی مردادماه نسبت به ماه مشابه پارسال هر دو حدود ۲۳ درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار می‌گوید تورم ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ماه امسال نسبت به دور مشابه پارسال در بخش مسکن نیز حدود ۲۳ درصد بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بانک مرکزی آمارهای این دوره را منتشر نکرده، اما می‌گوید قیمت مسکن در تهران طی پنج ماه ابتدایی سال نسبت به دور مشابه سال گذشته، ۹۶ درصد افزایش یافته است.

11.jpg

گزارش بانک مرکزی حاکی است تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در پنج‌ماهه نخست سال ۱۳۹۸ به حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش بیش از ۵۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معامالت ملکی در شهر تهران کمی بیش از ۱۲۷ میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل تقریباً دو برابر شده است.

با این حال، بانک مرکزی نیز می‌گوید نرخ اجاره‌بها در تهران در مرداد امسال نسبت به مرداد پارسال حدود ۲۶ تا ۲۸ درصد افزایش یافته است.

اختلاف در آمارهای رسمی، در حالی است که گزارش برخی رسانه‌های ایران حاکی از افزایش پنج برابری قیمت مسکن در برخی شهرها و شهرک‌های اطراف تهران، طی یک سال اخیر است.

گزارش بانک مرکزی می‌گوید توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مرداد ماه حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهمی بالای ۱۲ درصد بیشترین معاملات را داشته و کلاً ۷۲ درصد معاملات مربوط به ۱۰ منطقه بوده است.

12.jpg

مجید کیان‌پور ۹ تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته بود ۲۵ درصد جمعیت کشور اجاره‌نشین هستند و با افزایش قیمت مسکن طی یک سال گذشته بخش عمده‌ای از خانواده‌ها به‌ویژه زوج‌های جوان توان خرید مسکن را ندارند.

همزمان سید احسن علوی عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس به خبرگزاری فارس گفت ۲.۵ میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد و دولت باید از صاحبان آنها «مالیات سنگین» اخذ کند.

علی ربیعی سخنگوی دولت حسن روحانی چهارشنبه هفته جاری اعلام کرد که دولت ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را برنامه‌ریزی کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy