Saturday, Nov 9, 2019

صفحه نخست » گویان، فقیرستانی که به زودی قبله‌گاه همه ثروتمندان دنیا می‌شود

rich_110819.jpgالعربیه - اگر تا کنون اسم کشور گویان را نشنیده‌اید، چیزی از دست نداده‌اید، کمتر کسی می‌داند این کشور کوچک که تنها کشور انگلیسی‌زبان آمریکای جنوبی است، کجا واقع شده و آنها که چیزی درباره این کشور شنیده‌اند، احتمالا اطلاعاتشان از گویان محدود به آبشار کائتور است که در مسیر گذر رودخانه پاتارو و در محدوده پارک ملی کائیتور قرار دارد و از ارتفاع 226 متری سرازیر می‌شود.

گویان کشوری است با رشد اقتصادی 4.4 درصد و تولید ناخالص ملی 4 میلیارد دلاری. در کنار این بدهی خارجی 2 میلیارد دلاری این کشور را نیز باید در نظر گرفت. فقر و فساد این کشور را در برگرفته و سازمان شفافیت بین‌الملل گویان را در رده 93 از 176 قرار داده است. سال‌ها که گویان با همسایه‌هایش دچار مشکل شده و از سوی با سورینام دعوای مرزی دارد و از سوی دیگر ونزوئلا مدعی است که مالک سه‌چهارم مساحت گویان است.

از مجموع ساکنان گویان این کشور 215 هزار کیلومتر مربعی که جمعیتش 780 هزار نفر گزارش شده، 55 درصد آفریقایی‌الاصل و 30 درصد هم هندی و پاکستانی هستند و بیکاری در این کشور بیداد می‌کند. اقتصاد گویان در رده 161 جهانی قرار دارد و جایگاه سیاسی این کشور در جهان هم چندان قابل تعریف نیست به نحوی که تنها 10 سفارت خارجی در جورج‌تاون، پایتخت گویان، وجود دارد.

fd93ba0.jpgاما ظاهرا دست سرنوشت، آینده متفاوتی برای این کشور فقیر نوشته و قرار است به زودی گویان ثروتمندترین کشور قاره آمریکا و شاید کل دنیا شود. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که در سال آینده اقتصاد گویان 84 درصد رشد کند، یعنی 14 برابر رشد اقتصادی که برای چین پیش‌بینی شده است و بدین گونه تولید ناخالص ملی گویان از 4 میلیارد در سال جاری به 250 میلیارد رسیده و تا سال 2025 بین 300 درصد تا 1000 درصد رشد کند.

همه این تغییر ناگهانی به پیدا شدن یک میدان نفتی در دریای کارائیب و در سواحل گویان مربوط است، میدانی که حجم آن 5 میلیارد و 500 میلیون بشکه تخمین زده شده است. تا کنون 12 مخزن نفتی در این میدان کشف شده و احتمال افزایش تعداد مخازن نفتی کشف شده در آن نیز زیاد است.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

این میدان نفتی در سال 2015 در آب‌های سرزمینی گویان کشف شده و شرکت نفتی اکسون موبیل آمریکا کارهای مقدماتی استخراج نفت از آن را آغاز کرده است. براساس پیش‌بینی‌ها گویان می‌تواند در سال 2025 روزانه 750 هزار بشکه نفت صادر کند و این امر به گفته صندوق بین‌المللی پول، گویان را به ثروتمندترین کشور جهان مبدل خواهد کرد.

گویان که در مجاورت سورینام، برزیل و ونزوئلا واقع شده، تا حدود یک دهه پیش مستعمره بریتانیا بود و در سال 1996 توانست استقلال خود را کسب کند. جورج‌تاون، پایتخت این کشور نام خود را در سال 1812 از نام جورج سوم (1738-1820) پادشاهی سابق بریتانیای کبیر و ایرلند گرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy