Wednesday, Nov 20, 2019

صفحه نخست » شهادت جنجالی سفیر آمریکا علیه ترامپ

soundland_112019.jpgبی بی سی - گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، می گوید که به دستور مستقیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، کارزار فشار بر اوکراین برای آغاز تحقیقات علیه پسر جو بایدن را به پیش برده است.

آقای ساندلند چهارشنبه (۲۰ نوامبر) در جلسه علنی کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفت علاوه بر دونالد ترامپ مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، و مایک پنس، معان رئیس جمهوری، نیز از فعالیت های او و رودی جولیانی، وکیل شخصی آقای ترامپ، آگاه بوده‌اند.

دونالد ترامپ متهم است که با به تعلیق درآوردن کمک ۴۰۰ میلیون دلاری نظامی به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را تحت فشار قرار داده که علیه هانتر بایدن، پسر جو بایدن، تحقیقات فساد مالی به راه بیندازد تا به رقیب انتخاباتی احتمالی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ضربه بزند.

دونالد ترامپ و رودی جولیانی همواره هرگونه "بده بستان" سیاسی با اوکراین را رد کرده‌اند اما گوردون ساندلند به طور صریح گفت که چنین بده بستانی وجود داشت زیرا برگزاری دیداری رسمی بین ترامپ و زلنسکی در کاخ سفید، مشروط به آغاز علنی تحقیقات در اوکراین بوده است.

آقای ساندلند همچنین گفت که او و مقامات ارشد دیگر "از دستورهای رئیس جمهوری اطاعت کردند" و با رودی جولیانی هماهنگی داشتند.

گوردون ساندلند، یکی از حامیان مالی حزب جمهوریخواه بوده که یک میلیون دلار به کمیته برگزاری مراسم سوگند ریاست جمهوری دونالد ترامپ اهدا کرده بود. او تا به حال یکی از متحدان آقای ترامپ بوده است.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که گوردون ساندلند را "خوب نمی شناسد." کاخ سفید هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که اظهارات آقای ساندلند نشان می‌دهد که رئیس جهموری آمریکا از اوکراین "چیزی نمی‌خواست" و به دفعات به آقای سانلند گفته بود که "بده بستانی وجود ندارد."

آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ریاست این جلسات علنی را برعهده دارد. او گفت که اظهارت امروز گوردون ساندلند این اتهام را ثابت می‌کند که دونالد ترامپ از قدرتش سواستفاده و به "رشوه خواری" مبادرت کرده است.

روز سه شنبه (۱۹ نوامبر) هم چند مقام ارشد دیگر در این کمیته حاضر شدند، از جمله سرهنگ الکساندر ویندمن، مقام ارشد کاخ‌سفید در امور اوکراین که گفت به عنوان کسی که هنگام تماس تلفنی جنجالی دونالد ترامپ با همتای اوکراینی او حاضر بوده، از محتوای سخنان رئیس‌جمهور آمریکا "شگفت‌زده و نگران" شده بود.

اشاره این مقام ارشد کاخ‌سفید به گفتگوی تلفنی ۲۵ ژوئیه بین آقایان ترامپ و زلنسکی بوده که علت آغاز تحقیقات استیضاح علیه رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفته است؛ تحقیقاتی که به دنبال کشف این حقیقت است که آیا آقای ترامپ با استفاده از قدرت ریاست جمهوری تلاش کرده دولت اوکراین را به نفع کارزار انتخاباتی خود به کار گیرد یا خیر.

در جلسه عصر سه‌شنبه دو مقام ارشد دیگر آمریکایی به کنگره رفتند؛ کورت ولکر، نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین که همزمان با علنی شدن اخبار مرتبط با تماس تلفنی ۲۵ ژوئیه از مقامش استعفاء داد. شاهد دیگر تیم موریسون، مشاور ارشد امور روسیه و اوکراین در کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید که او هم اخیرا و پس از اوج گرفتن تحقیقات استیضاح، از مقام خود استعفاء داد.

تحقیقات استیضاح به دنبال چیست؟

آقای ترامپ متهم شده که مانع انتقال به موقع یک کمک امنیتی مصوب آمریکا به اوکراین شده تا با تحت فشار قرار دادن اوکراین، دولت این کشور را به تحقیق درباره جو بایدن و پسرش وادارد.

در شرایط فعلی استیضاح به معنای وارد کردن اتهاماتی از سوی کنگره آمریکا است که می‌تواند مقدمه‌ای برای محاکمه رئیس جمهور باشد.

قانون پیش بینی کرده که رئیس جمهوری، معاون رئیس جمهوری و مقامات کشوری ایالات متحده را می توان پس از استیضاح به خاطر خیانت به کشور، رشوه خواری و سایر جرایم و جنحه های مرتبط با مناصب اصلی دولتی و محکومیت به خاطر این جرایم از سمت هایشان برکنار کرد.

روند استیضاح باید از مجلس نمایندگان شروع شود و به جریان افتادن آن به رای اکثریت نمایندگان (نصف به علاوه یک) نیاز دارد. در صورت کسب این رای، محاکمه در سنا برگزار خواهد شد.

در این مرحله رای دوسوم نمایندگان سنا برای برکناری رئیس جمهور لازم است.

در تاریخ ایالات متحده آمریکا هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy