Monday, Nov 25, 2019

صفحه نخست » «زندان فشافویه جوابگوی حجم بازداشتی‌ها نیست»

prison.jpgدویچه وله - مقامات ایران تعداد واقعی دستگیرشدگان در اعتراضات گسترده را اعلام نکرده‌اند. اما رئیس شورای اسلامی شهر ری هشدار داده است که زندان فشافویه جوابگوی حجم بازداشتی‌های "اعتراضات بنزینی" نیست و زندانیان باید "غربال‌گیری" شوند.

حسن خلیل‌آبادی رئیس شورای اسلامی شهر ری با توجه به جمعیت بالای زندانیان در فشافویه گفته است که زندان فشافویه امکانات لازم را ندارد و استقرار بازداشتی‌های "اعتراضات بنزینی" در این مکان سخت شده است.

اگرچه تعداد واقعی دستگیرشدگان به طور رسمی از طرف مقامات ایرانی اعلام نشده است اما از اظهارات برخی از مقامات چنین برمی‌آید که تعداد زندانیان آن قدر است که دیگر زندان‌ها گنجایش پذیرای بازداشتی‌ها را ندارند و به همین خاطر قوه قضائیه و دادستانی هر چه سریع‌تر باید "غربال‌گیری" را شروع کنند.

خلیل‌آبادی تاکید کرده است که وضعیت زندانیان از نظر امکانات مناسب نیست و گنجایش لازم و زیرساخت‌های لازم برای نگهداری از مجرمان را ندارد.

به گفته خلیل‌آبادی برای حل مشکل گنجایش زندان هرچه زودتر باید "بازداشتی‌ها غربالگری شوند".

زندان فشافویه در جنوب تهران قرار دارد. کلنگ احداث این زندان سال ۱۳۷۹ زده شد و ساخت آن هنوز ادامه دارد. تاکنون حدود ۱۲۰ میلیارد تومان توسط سازمان زندان‌ها در این مجموعه هزینه شده‌است.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

وضعیت زندان فشافویه پیش از آغاز تظاهرات گسترده اعتراضات به گرانی بنزین هم مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود. برخی زندانیان آزاد شده از وجود بیماری‌های واگیر و غیر استریل بودن محیط بهداری سخن گفته بودند.

خلیل‌آبادی رئیس شورای اسلامی شهر ری در توصیف وضعیت این زندان گفته است "کارکنان سازمان زندان‌ها در فشافویه شرایط سختی را می‌گذرانند، چه برسد به زندانیان".

ترس خانواده‌های بازداشت‌شدگان از امکان تکرار واقعه کهریزک

علی اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها هم در مورد وضعیت زندانیان بازداشتی گفته است که مقامات اصلی قضایی از نزدیک در جریان بازجویی‌ها هستند و ظرف روزهای آینده خبرهای جدیدی در این زمینه از سوی سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور اعلام خواهد شد.

جهانگیر در پاسخ به این پرسش که برخی نگران اتفاقاتی هستند که پیش از این در کهریزک رخ داده بود گفته است اتفاقاتی که در سال ۸۸ افتاده در مجموعه‌ای بود که در اختیار قوه‌ قضائیه و سازمان زندان‌ها نبوده‌ است.

رئیس سازمان زندان‌ها در ارتباط با امکان تکرار واقعه کهریزک گفته است که تلاش خواهد شد تا مشکلی برای بازداشتی‌ها پیش‌ نیاید.

رئیس سازمان زندان‌ها به خانوداه‌ها توصیه کرده است برای اطلاع از افراد بازداشتی به مراجع قضایی مراجعه کنند چونکه سازمان زندان‌ها فقط مسئول نگهداری افرادی است که بازداشت شده‌اند.

طبق گفته نهادهای حقوق بشری پلیس امنیت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران از بازداشتگاه کهریزک برای نگهداری و شکنجه بازداشت‌شدگان اعتراضات ۸۸ استفاده می‌کردند که بعدها به دستور علی خامنه‌ای این بازداشتگاه بسته شد.

https://aftabnews.ir/fa/news/623304

علی‌اصغر جهانگیر در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: همه ارکان قوه قضائیه تمهیدات لازم را برای اینکه افراد بازداشت شده بسرعت تعیین تکلیف شوند، آغاز کرده‌اند. مقامات اصلی قضایی نیز در این خصوص ورود کردند و از نزدیک در جریان بازجویی‌ها هستند و انشاءالله ظرف روزهای آینده خبرهای جدیدی در این زمینه از سوی سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور اعلام خواهد شد.

جهانگیر در پاسخ به این سؤال که برخی نگران اتفاقاتی هستند که پیش از این در کهریزک رخ داده بود و رهبری انقلاب نیز آن را محکوم کردند؛ برای جلوگیری از چنین حوادثی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید، گفت: اتفاقاتی که در سال ۸۸ افتاد در مجموعه‌ای بود که در اختیار قوه‌ قضائیه و سازمان زندان‌ها نبود، اما ما همه تلاش خود را به کار می‌بریم تا مشکلی برای بازداشتی‌ها پیش‌ نیاید.

رئیس سازمان زندان‌ها در واکنش به اینکه برخی خانواده‌های بازداشت‌شدگان اعلام می‌کنند که کسی پاسخگوی آنها نیست، چه روندی برای اطلاع‌رسانی در نظر گرفته‌اید و این خانواده‌ها از چه طریقی میتوانند اطلاعات لازم را کسب کنند؟ گفت: «خانواده‌ها باید به مراجع قضایی مراجعه کنند، چراکه این موضوع در اختیار مراجع قضایی است و سازمان زندان‌ها فقط مسئول نگهداری افرادی است که بازداشت شده‌اند، لذا خانواده‌ها باید به شعبات مربوطه قضایی مراجعه کنند و اطلاعات لازم را از آن شعبات دریافت کنند و چنانچه اجازه ملاقات داشته باشند، روند اجرای ملاقات انجام خواهد شد».

جهانگیر همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا اسامی همه بازداشت‌شدگان جمع‌آوری شده ‌است، گفت: «در این خصوص نیز تحقیقات لازم در حال اجرا است».

https://eghtesaad24.ir/news/175882



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy