Thursday, Nov 28, 2019

صفحه نخست » نخستین واکنش جمهوری اسلامی به آتش زدن کنسولگری + تشکیل "هسته‌های بحران"

iraq_112819.jpgایران اینترنشنال - عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به حمله گروهی از معترضان عراقی به ساختمان کنسولگری ایران در نجف و آتش زدن آن، خواستار «برخورد مسئولانه، قاطع و موثر» دولت این کشور با عوامل آن شد.

وبسایت وزارت امور خارجه ایران صبح پنجشنبه هفتم آذرماه در این‌باره نوشت: «موسوی ضمن ابراز انزجار از تعرض به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف خواستار برخورد مسئولانه، قاطع و موثر دولت عراق با عوامل مخرب و مهاجمان شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین اعلام کرد: «مراتب اعتراض شدید ایران رسما به سفیر عراق در تهران ابلاغ شد.»

او قبل از این نیز در واکنش به حمله پیشین معترضان عراقی به کنسولگری ایران در کربلا از دولت عراق خواسته بود «اقدامات لازم و تدابیر برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران در عراق» را افزایش دهد.

معترضان عراقی علاوه بر به آتش کشیدن کنسولگری، وارد محوطه آن شدند و بخشی از کامیپوتر‌ها و اسناد موجود را از آن‌جا خارج کردند.

آنها همچنین آرم رسمی جمهوری اسلامی را از ساختمان کنسولگری خارج کرده و اقدام به تظاهرات با حمل آن کردند.

تشکیل هسته‌های بحران در عراق در پی حمله کنسولگری ایران

در پی حمله به کنسولگری ایران در شهر نجف، مقام‌های عراقی از تشکیل «هسته‌‌های بحران» برای پایان دادن به اعتراضات خبر داده‌اند و ابومهدی مهندس، فرمانده شبه‌نظامیان شیعه حشد شعبی، گفت که برای جلوگیری از حمله به اماکن مذهبی شیعیان به زور متوسل خواهد شد.

این فرمانده شبه‌نظامیان نزدیک به جمهوری اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه ۷ آذر، با انتشار بیانیه‌ای در سایت اینترنتی این گروه اعلام کرد: «ما دستان هر کسی را که تلاش کند به [آیت‌الله علی] سیستانی (مرجع تقلید شیعیان عراق) نزدیک شود، قطع خواهیم کرد.»

فنر حداد، پژوهشگر ارشد موسسه خاورمیانه دانشگاه ملی سنگاپور، به رویترز گفت که دولت عراق از آتش‌سوزی کنسولگری ایران به عنوان بهانه برای سرکوب بی‌رحمانه‌تر معترضان بهره‌برداری خواهد کرد.

حداد ادامه داد که حمله به کنسولگری ایران در نجف «پیامی به ایران است، اما می‌تواند به نفع کسانی چون مهندس‌ باشد... با دادن بهانه برای سرکوب [معترضان] و طرح این ادعا که آنچه اتفاق افتاده، تهدیدی برای سیستانی است».

دفاتر شرکت‌ها و اداره‌های دولتی در شهر نجف بسته شده است.

علی، یک معترض عراقی به خبرگزاری رویترز گفت: «آتش زدن کنسولگری [ایران] شب گذشته یک عمل شجاعانه و یک واکنش مردم عراق بود. ما ایرانی‌ها را نمی‌خواهیم.» او ادامه داد: «ایران تلافی خواهد کرد، من مطمئن هستم، آنها همچنان اینجا هستند و نیروهای امنیتی به تیراندازی به سوی ما ادامه می‌دهند.»

این در حالی است که روز پنجشنبه دستکم ۲۴ معترض عراقی از سوی نیروهای امنیتی در شهر ناصریه در جنوب این کشور کشته و ده‌ها معترض دیگر زخمی شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy