Thursday, Dec 12, 2019

صفحه نخست » آغاز موج انصراف کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم

majles.jpgایران وایر - با گذشت چهار روز از پایان ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس تعدادی از ثبت نام کنندگان صحنه انتخابات را ترک کردند.

به گزارش ایران وایر، چهار نماینده کنونی مجلس دهم جزو انصراف دهندگان هستند و تعدادی از ثبت نام کنندگان در استان های جنوبی و غربی کشور نیز انصراف خود را از ثبت نام در انتخابات اعلام کرده اند.

روز، چهارشنبه بیستم آذر، انصراف «حشمت الله فلاحت پیشه» رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، از ثبت نام برای انتخابات مجلس خبرساز شد.

این عضو شناخته شده مجلس دهم در توضیح علت انصراف خود گفت: «بنده در روزهای پایانی مهلت مقرر برای ثبت‌نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس ثبت‌نام کردم و به اصرار دوستان هم بود، چون فرصت برای ثبت‌نام رو به اتمام بود به آنها هم گفتم که فقط ثبت‌نام می‌کنم.»

این نماینده شناخته شده مجلس دهم پیش از این علت ثبت نام خود در انتخابات را نگرانی از تشکیل مجلسی افراطی اعلام کرده و گفته بود: «خیلی از کسانی که برای مجلس بعدی نقشه کشیدند و می خواهند اکثریت را در دست بگیرند در اولین برنامه خود از مجمع تشخیص خواهند خواست که پالرمو و سی اف تی را به مجلس برگردانند.»

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

بنا به گفته فلاحت پیشه این شروع سلسله نوسانات و شرایط چالشی است که ممکن است برای کشور هم شکل بگیرد.

مجلس تاثیرگذار نیست؛ از مردم عذرخواهی می کنم

رامین نورقلی پور نماینده حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان نیز با صدور بیانیه ای ضمن عذرخواهی از مردم این حوزه انتخابیه، انصراف خود را از شرکت در انتخابات مجلس آینده اعلام کرد.

این نماینده عضو فراکسیون امید مهم ترین دلیل انصراف خود را عدم تاثیر گذاری مثبت مجلس در شرایط اقتصادی کشور و در برابر کاهش هر چه بیشتر توان اقتصادی و سخت تر شدن شرایط زندگی مردم عنوان کرد و افزود: «بنده در برابر انتظارات به حق شما از مجلس در جهت بهبود معيشت و شرايط زندگى خود كه از خواسته هاى اوليه هر ملتى از مسوولين خود به شمار مى رود، پاسخي در خور شان شما مردم بزرگ ايران ندارم و به سهم خود صميمانه به دليل شرايط ايجاد شده عذرخواهي مي نمايم.»

وی ادامه داد: «متاسفانه افزايش ناگهاني و سه برابری قيمت بنزين در اواخر آبان ماه گذشته نيز مشكلي بر مشکلاتتان افزود و سفره هاى شما را كوچكتر از پيش و ما را شرمنده تر از گذشته نمود كه اين موضوع نيز بنده را در اتخاذ تصميم خود مصمم تر كرد.»

انصراف نماینده بیرجند پس از هشت سال نمایندگی

محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس دهم نیز با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم حوزه انتخابیه‌اش از حضور در انتخابات مجلس یازدهم انصراف داد.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم علت انصراف خود از کاندیداتوری برای انتخابات آینده را «اعتقاد به چرخش نخبگان و حضور نیروهای تازه نفس انقلابی» اعلام کرده است.

انصراف به دلیل بازنشستگی

«حیدرعلی عابدی»، نماینده مردم اصفهان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از شرکت در انتخابات مجلس یازدهم انصراف داد.

عابدی در توضیح دلایل انصراف خود گفت: در مجلس دهم قانونی با عنوان عدم بکارگیری بازنشستگان در دولت، تصویب شد که بنده پیشنهادی با عنوان مشمول شدن این قانون برای نمایندگان مجلس دادم که در مجلس شورای اسلامی مورد استقبال نمایندگان قرار نگرفت و رد شد.

عابدی ادامه داد: از نظر اخلاقی خود را مقید می دانم که انصاف نیست نمایندگان مجلس که بازنشسته هستند به کار خود ادامه دهند.

شرایط روحی و جسمی برای نمایندگی ندارم

«سید رمضان شجاعی کیاسری» نماینده مردم ساری در مجلس هشتم و نهم نیز دو روز پس از اتمام ثبت‌نام داوطلبان با انتشار بیانیه‌ای از داوطلبی مجلس یازدهم انصراف داد. وی علت انصراف خود را «شرایط روحی و جسمی و بیماری» اعلام کرد.

موج انصرافی ها در شهرستانها

اخبار رسیده از شهرستان ها نیز از آغاز انصراف ثبت نام شوندگان انتخابات مجلس خبر می دهد. در استان کرمان با انصراف دو تن از ثبت نام کنندگان تعداد کل کاندیداهای این استان به ۱۰۶ نفر کاهش یافت.

در استان کردستان نیز یک داوطلب از شهرستان بیجار و دو نفر از شهرستان قروه انصراف خود را از ثبت نام در انتخابات یازدهمین دوره مجلس اعلام کردند.

تعدادی از داوطلبان شاخص شهرستان لامرد در استان فارس نیز انصراف خود را از شرکت در انتخابات اعلام کردند. از جمله آنها می توان به «عبدالرضا موسوی» فرماندار سابق لامرد اشاره کرد که هنوز توضیحی درباره دلایل انصراف خود نداده است.

«غلامعباس زارعی»، «ابوالحسن عباسی» و «مجتبی حقایقی» سه داوطلب دیگر شهرستان لامرد هستند که با اعلام انصراف قید شرکت در انتخابات آینده را زده اند.

در شهرستان پاوه نیز «بهاره رسولی» و «برهان سلیمی» رسما از کاندیداتوری انصراف دادند تا تعداد ثبت نام شدگان این شهرستان به ۵۰ نفر کاهش یابد.

ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس یازدهم در روز ۱۶ آذر به پایان رسید و داوطلبان هم اکنون در مرحله بررسی سوابق به وسیله مراجع چهارگانه (دادگستری، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، و سازمان ثبت احوال) قرار دارند.

با توجه به شکل گیری موج انصراف به ویژه در میان نمایندگان مجلس به نظر می رسد که صحنه انتخابات در روزهای آینده شاهد انصراف طیف گسترده تری از داوطلبان خواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy