Monday, Dec 16, 2019

صفحه نخست » پیش‌بینی یک استاد دانشگاه در ایران درباره سال ۲۰۲۰: ترامپ دوباره انتخاب می‌شود، ایران از برجام خارج می‌شود

jalilvand.jpgشفقنا آینده- دکتر محسن جلیلوند، استاد دانشگاه، کارشناس و پژوهشگر مسائل بین المللی، در خصوص پیش بینی خود درباره وقایع مهم جهان در سال ۲۰۲۰ گفت: در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ مجددا انتخاب می‌شود چرا که وضعیت اقتصادی آمریکا خوب است مگر واقعه خاصی اتفاق بیفتد. شاید در خاورمیانه تنش‌ها افزایش پیدا کند و احتمال دارد برخی تنش‌ها به بحران تبدیل شود. روسیه در وضعیت اقتصادی خوبی قرار نخواهد داشت. در اروپا نیز بعد از خروج انگلستان از اتحادیه محوریت با آلمان و فرانسه خواهد بود.

محسن جلیلوند در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی سال میلادی در رابطه با اعتراضات منطقه خاورمیانه و استیضاح ترامپ چه پیش بینی دارید؟ اظهار داشت: اولین اتفاق، برگزیت است و به انجام می‌رسد و انگلیس از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. در مورد استیضاح ترامپ فکر نمی‌کنم به سرانجام برسند چون جمهوری خواهان در سنا اکثریت را دارند و در انتخابات ریاست جمهوری نیز ترامپ مجددا انتخاب می‌شود چرا که وضعیت اقتصادی آمریکا خوب است و مردم مجددا به ترامپ رای خواهند داد مگر واقعه خاصی اتفاق بیفتد. خاورمیانه به همین وضعیت باقی می‌ماند و شاید حتی تنش‌ها افزایش پیدا کند و احتمال دارد برخی تنش‌ها به بحران تبدیل شود. روسیه ناچارا از برخی از مواضع خود عقب نشینی می‌کند چون در وضعیت اقتصادی خوبی قرار ندارد. اروپا باید شکاف‌های خود را ترمیم کند و بعد از خروج انگلستان از اتحادیه محوریت با آلمان و فرانسه خواهد بود. اوضاع در منطقه آفریقا به همین منوال خواهد بود. در مورد کشورهای عربی سوریه همچنان به شکل مساله‌ای حل نشده باقی خواهد ماند تا بشار اسد قدرت خود را تثبیت کند. مساله عراق و لبنان باید جمع شود که کار مشکلی است چون در عراق حتما باید قانون اساسی تغییر داده شود. در شرایطی که ایران همچنان ثبات خود را خواهد داشت. آمریکا نیز خروج نیروهای خود از افغانستان را آغاز خواهد کرد.

وی در خصوص اینکه با انتخاب احتمالی مجدد ترامپ آیا فشار تحریم و مساله برجام برای ایران همچنان ادامه خواهد داشت گفت: مشکلات ایران و آمریکا مشکلاتی راهبردی است و قبل از برجام بود و بعد از برجام نیز ادامه خواهد داشت. آمریکا نیز فشار خود را افزایش خواهد داد و به احتمال زیاد روابط تنش آمیز دو کشور شتاب بیشتری به خود بگیرد. برجام آینده‌ای ندارد و همین الان هم رو به قبله است و ایران هم به طور کامل از برجام خارج خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy