Tuesday, Jan 7, 2020

صفحه نخست » احتمال فعال شدن مکانیزم ماشه علیه ایران توسط اتحادیه اروپا قوت گرفت

eutrigger_010620.jpgرادیو فردا - وزیران خارجه اتحادیه اروپا قرار است روز جمعه، ۲۰ دی، نشستی اضطراری در رابطه با پایان دادن به تعهدات عملیاتی برجام از طرف ایران برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک دیپلمات اروپایی گفته است هنوز تصمیمی درباره واکنش به گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی گرفته نشده ولی «به طور فزاینده‌ای» این احتمال وجود دارد که «مکانیسم ماشه» به اجرا گذاشته شود.

بر اساس «مکانیسم ماشه» که در بند ۳۷ برجام آمده است، در صورت اختلاف و نقض پایبندی به توافق، امضاکنندگان این توافق کمیسیون مشترک تشکیل می‌دهند. چنانچه در این کمیسیون اختلاف حل‌وفصل نشود، موضوع به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد شد.

در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل ظرف ۳۰ روز به تعلیق تحریم‌ها رای ندهد، تحریم‌ها در چارچوب قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت خود به خود باز خواهند گشت.

این دیپلمات اروپایی گفته است باید منتظر نتایج جلسه روز جمعه ماند ولی اتحادیه اروپا قصد دارد پاسخی به تصمیم جدید ایران برای پایان دادن به محدودیت‌ غنی‌سازی اورانیوم بدهد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

ایران روز ۱۵ دی اعلام کرد که دیگر «با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی -شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه- مواجه نیست».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy