Tuesday, Jan 14, 2020

صفحه نخست » واشنگتن پست: ترامپ بر سر برجام اروپا را تهدید اقتصادی کرده بود

wapo_015120.jpgبی بی سی - روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اختصاصی می گوید دولت آمریکا به متحدان اروپایی خود هشدار داده بوده که اگر ایران را رسما به نقض توافق هسته‌ای متهم و سازوکار رفع اختلاف برجام را فعال نکنند، صنعت خودروسازی آنها هدف تعرفه‌ وارداتی ۲۵ درصدی قرار خواهد گرفت.

واشنگتن پست چهارشنبه (۱۵ ژانویه) به نقل از منابع اروپایی ناشناس این خبر را منتشر کرد.

فرانسه، بریتانیا و آلمان سه شنبه (۱۴ ژانویه) در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به اقدامات اخیر ایران در کاهش تعهداتش در قبال برجام، از فعال شدن سازوکار رفع اختلاف در توافق برجام خبر دادند. وزیران امور خارجه سه کشور در عین حال گفتند که در حال حاضر به کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران نمی پیوندند.

مقامات بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی ناشناس به واشنگتن پست گفته اند که آن‌ها خود پیشتر قصد فعال کردن سازوکار رفع اختلاف را داشتند و تهدید دولت ترامپ روند تصمیم گیری آنها را دچار اختلال کرد و نزدیک بود که به تغییر نظر آنها منجر شود، زیرا نگران بودند که در صورت درز خبر تهدید اقتصادی آمریکا، به آنها به عنوان "آلت دست" واشنگتن نگاه شود.

یک منبع اروپایی به واشنگتن پست گفت: "ما نمی خواستیم که ضعیف دیده شویم بنابراین موافقت کردیم که خبر تهدید را مخفی نگه داریم."

بنا بر این گزارش، هشدار دولت ترامپ به متحدان اروپایی نه از طریق رسمی سفارتخانه‌های آمریکا در این کشورها بلکه به طور مستقیم به آنها ابلاغ شده است.

سه کشور اروپایی می‌گویند که اقدام آنها پاسخی به کاهش تعهدات ایران بوده است. اگر اختلاف اروپا و ایران در ظرف حدود دو ماه حل نشود ممکن است در نهایت این شکایت به شورای امنیت برود که احتمال بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را در پی دارد. ایران این موضوع را خط قرمز خود اعلام کرده است.

"طرح ترامپ"

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز چهارشنبه یک توافق جامع که شامل برنامه‌های هسته‌ای و موشکی و نیز فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شود "تنها راه خروج از بحران جاری" بین ایران آمریکاست.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز سه شنبه به بی‌بی سی گفت که طرح دونالد ترامپ درباره برنامه اتمی ایران می تواند جایگزین توافق هسته‌ای برجام شود. او خواستار کاهش تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده شد و گفت بریتانیا خواهان درگیری در منطقه نیست.

آقای جانسون اجرای طرح احتمالی ترامپ را" قدم بزرگی رو به جلو" خواند و گفت اگر بخواهیم برجام را از بین ببریم باید جایگزینی برای آن داشته باشیم.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه پیشنهاد نخست وزیر بریتانیا برای جایگزینی برجام با طرح ترامپ را رد کرد.

آقای روحانی همچنین از تصمیم تازه سه کشور اروپایی انتقاد کرد و گفت: "از مردم ایران به خاطر ناتوانی، ضعف و ترس‌تان در برابر آمریکا عذرخواهی کنید و شما را باز هم به برجام دعوت می‌کنیم".

هشدار ولیعهد سابق ایران

از طرف دیگر شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران، روز چهارشنبه در یک سخنرانی در واشنگتن مذاکره غرب با جمهوری اسلامی را خیانت به مردم ایران خواند و خواهان تعامل امریکا و متحدانش با مردم ایران شد.

آقای پهلوی در نطقی در اندیشکده هادسون رفتار حکومت ایران را غیرقابل تغییر خواند و گفت تاریخ نشان داده است که حکومت‌ها باقی نمی مانند اما مردم ماندگار هستند.

ولیعهد سابق ایران گفت وقت آن فرارسیده که "صدای مردم ایران" که مدت هاست علیه حکومت اعتراض می کنند شنیده شود. او در عین حال از سیاستمداران دموکرات و جمهوریخواه آمریکا خواست که ایران را به یک مساله جناحی تبدیل نکنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy