Wednesday, Jan 22, 2020

صفحه نخست » اهانت خطرناک نتانیاهو به ایران، اکبر گنجی

AG_ISR_012120.jpg«ایران چیز بسیار بدی است»

اکبر گنجی - خبرنامه گویا

بنجامین نتانیاهو در مصاحبه با "تی.بی.ان" گفت:

« ما اکنون توانایی دفاع از خود را داریم و فکر می کنم درسی که از آشویتس گرفتیم این است که چیزهای بد را زمانی که کوچک هستند، متوقف کنید. ایران چیز بسیار بدی است (ایران از شرور است). کوچک نیست اما می‌تواند با سلاح اتمی بزرگتر هم شود. ابتدا باید حرکت ایران به سمت سلاح اتمی را متوقف کنیم. یک سوم یهودیان [توسط آلمانی های نازی] در شعله های آتش سوختند و کاری از دست ما بر نیامد. ایران روزانه و به طور علنی می‌گوید که خواستار محو کردن اسرائیل از پهنای زمین است.»

دستکم نکات زیر درباره سخنان نتانیاهو قابل طرح است:

یکم- نتانیاهو در داخل گرفتار مشکلات عدیده ای است. الف- اتهام فساد خود و همسرش. این اتهام نه تنها خطر برکناری، بلکه احتمال زندانی شدن و پایان کار سیاسی را در بر دارد.

دوم- در خارج پرونده جنایات جنگی ارتش اسرائیل در "غزه" و "کرانه باختری" در دیوان کیفری بین المللی در حال رسیدگی است. اسرائیل در سال های گذشته دو بار توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به جنایات جنگی محکوم شده است. به همین دلیل، نتانیاهو در این مصاحبه به شدت به دادستان ها و قضات دیوان بین المللی کیفری می تازد که چرا به اتهام جنایات جنگی اسرائیل رسیدگی می کنند. می گوید جامعه بین‌المللی باید دادستان‌ها و اعضای «دیوان کیفری بین‌المللی» را تحریم کند. «آنها در خط مقدم حمله به حقوق دموکراسی‌ها در دفاع از خود، حقوق اسرائیل و حقوق یهودیان برای زندگی کردن در اسرائیل هستند.» روزنامه «معاریو» هفته قبل گزارش داد که مقدمات در لاهه برای صدور حکم بازداشت بین‌المللی علیه مقامات اسرائیلی آغاز شده و اگر قضات همکاری کامل داشته باشند طی ۹۰ روز این کار انجام خواهد شد.

سوم- نتانیاهو و «دولت جنگی» اش، گروه ها و مردم کشورهایی که کالاهای اسرائیلی تولید شده در سرزمین های اشغالی فلسطینی را تحریم کرده اند، «یهودستیز» قلمداد می کنند. هر کس کوچکترین نقدی بر رفتارهای دولت اسرائیل وارد آورد- حتی اگر از یهودیان نامدار و بازماندگان هولوکاست باشد- به یهودستیزی متهم کرده و می کنند. با دولت های دینی دیگران مخالفت می کند، اما خود، اسرائیل را به «دولت یهودی» تبدیل کرده و این را شرط قطعی صلح با فلسطینی ها قرار داده است.

الف- اگر نقد دولت اسرائیل، «یهود ستیزی» است، نقد دولت های ایران و عربستان و ترکیه و...هم «اسلام ستیزی» و «مسلمان ستیزی» است. اما حقیقت این است که نقد هیچ دولتی، دین ستیزی نیست. ب- اگر «دولت دینی» ناموجه و دارای پیامدهای تبعیض آمیز و خطرناک است، در این صورت تفاوتی میان «دولت مسیحی»، «دولت یهودی»، «دولت اسلامی»، «دولت هندو» ، «دولت بودایی» و...نخواهد بود. اتفاقاً دولت اسرائیل ده ها تبعیض علیه فلسطینیان ساکن اسرائیل وضع کرده است. تبعیض های اسرائیل علیه فلسطینی ها چنان بوده که بسیاری در آمریکا و اسرائیل گفته اند که این دولت، «دولت آپارتاید» است.

چهارم- نتانیاهو مطابق سنت همیشگی اش، با عَلَم کردن خطر ایران، قصد فرار از مشکلات و مسائل واقعی داخلی و خارجی اش را دارد. در واقع معنای حقیقی سخنان او این است: ایران بزرگ است (آری آنها همیشه ایران را از نظر جغرافیایی بزرگ قلمداد کرده اند) و باید تکه تکه و به قطعات کوچک تجزیه شود.

پنجم- در قرن بیست و یک میلادی کشورهای مهم منطقه به سود اسرائیل نابود شدند و ارتش های آن ها را کاملاً از بین بردند تا مطابق قانون مصوب راهنمای همه دولت ها، «برتری استراتژیک نظامی اسرائیل بر کل کشورهای خاورمیانه» تأمین شود. اینک نوبت ایران است که کلنگی و شخم زده شود.

ششم- تجربه کلنگی کردن خاورمیانه این درس را به همگان داد که دهها میلیون انسان در این پروسه کشته و زخمی و آواره شدند. نسل کشی های بزرگی صورت گرفت. در فرایند کوچک کردن ایران نیز، نسل کشی ایرانیان صورت خواهد گرفت. افغانستان و عراق و سوریه و یمن و لیبی در پیش چشم ماست و همه شاهدیم که با آن ها چه کردند.

هفتم- ایرانیان درست برخلاف جهت راست افراطی اسرائیل به رهبری نتانیاهو حرکت می کنند. مبارزه مردم ایران زمین، معطوف به گذار از «دولت دینی» به «دولت غیر دینی» یا دولت سکولار است. راست افراطی اسرائیل دولت سکولار اسرائیل را به «دولت یهودی» تبدیل کرده و می کند، اما دموکراسی خواهان ایران در حال گذار از «دولتِ دینیِ اسلامی» هستند. برای این که تبعیض های قومی و دینی و جنسی و طبقاتی کمترین پیامد دولت دینی است. هر دینی که باشد در این مورد تفاوتی نخواهد داشت . به عنوان نمونه، به رفتارهای دولت های اسرائیل و هند و برمه بنگرید که با مسلمانان چه کرده و می کنند. جمهوری اسلامی هم از همین سنخ است.

هشتم- هدف جنبش دموکراسی خواهی ایران زمین، حفظ ایران و تمامیت ارضی آن است. هدف ساختن یک نظام دموکراتیک ملتزم به آزادی و حقوق بشر و عدالت به مثابه نفی کلیه اشکال تبعیض های قومی و مذهبی و جنسی و طبقاتی است. اما هدف نتانیاهو خود ایران و زدن ایران است. او به دنبال نابودی ایران است. جمهوری اسلامی قادر به صدمه زدن به اسرائیل نبوده و نیست، چه رسد به نابودی اسرائیل. اما اسرائیلِ دارایِ ده ها یا صدها بمب اتمی قادر به نابود کردن ایران است. شیمون پرز و نتانیاهو پیش از این ایران را تهدید به حمله اتمی نیز کرده اند. ضمن این که، اسرائیل از دیگر دولت ها به عنوان پیمانکار برای اجرای مقاصدش استفاده کرده و می کند.



نهم- دقت کنید. نتانیاهو نمی گوید جمهوری اسلامی بسیار بد و بسیار شرور است. می گوید «ایران بسیار بد و بسیار شرور است.» دوباره «راستِ افراطیِ جنگ طلبِ پیروِ نتانیاهو» ادعا خواهد کرد که منظور او جمهوری اسلامی است. اگر منظورش جمهوری اسلامی بود، می توانست بگوید جمهوری اسلامی. مگر بحث فلسفی دشوار و پیچیده است که او از درکش عاجز باشد؟ متمایز کردن کشور از حکومت امری بسیار ساده است. ضمن این که در ادامه می گوید ایران بزرگ است و کوچک نیست. درست می گوید، جمهوری اسلامی بزرگ نیست و کوچک است. این ایران است که از نظر جغرافیایی بزرگ است. این شاهد و قرینه مهم دیگری است که تأیید می کند دقیقاً منظورش ایران است، نه جمهوری اسلامی. آیا توییتر نخست وزیری اسرائیل که متن مکتوب سخنان او را منتشر کرده است، نمی توانست آن را اصلاح کند و بگوید منظورش جمهوری اسلامی است، نه ایران؟

***

آدرس صفحه فیس بوک اکبر گنجی: https://www.facebook.com/AkbarGanji/
آدرس کانال تلگرام اکبر گنجی: https://t.me/ganji_akbar/8880



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy