Monday, Jan 27, 2020

صفحه نخست » روند شدید گران شدن قیمت مسکن در تهران

maskan_012720.jpgبی بی سی - بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش خود که امروز دوشنبه (هفتم بهمن) درباره معاملات بازار مسکن در تهران منتشر کرده از افزایش قیمت املاک مسکونی در دی ماه خبر داده است.

در این گزارش همچنین به افزایش تعداد معاملات هم اشاره شده است.

بر اساس معاملاتی که در دی ماه در پایتخت صورت گرفته، متوسط قیمت معامله هر متر مربع خانه مسکونی در تهران در دهمین ماه سال حدود ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است؛ این رقم فقط خانه‌های معامله شده را در بر می‌گیرد و به معنی ارزش متوسط املاک در این شهر نیست.

در گزارش بانک مرکزی در دی ماه امسال قیمت متوسط خانه‌های معامله شده نسبت به دی ماه سال پیش (۱۳۹۷) حدود ۴۱ درصد افزایش قیمت داشته است؛ این افزایش قیمت نسبت به آذر ماه بیش از دو درصد بوده است.

طی ماههای اخیر تعداد معاملات مسکن کاهش یافته بود که در گزارش‌های دو ماه اخیر بانک مرکزی این روند افزایش نشان می‌دهد.

در دی ماه امسال، در مجموع نزدیک به ۱۰ هزار و ۷۰۰ معامله در تهران ثبت شد؛ این رقم در آذر ماه بیش از ۹۵۰۰ واحد مسکونی بود.

در گزارش بانک مرکزی از منطقه ۵ تهران به عنوان پرفروشترین منطقه نام برده شده که در دی ماه بیش از ۱۶ درصد کل معاملات تهران را به خود اختصاص داد.

منطقه ۵ شهرداری تهران شمال و شمال غرب پایتخت را در بر می‌گیرد؛ پونک و شهرزیبا در همین منطقه واقع شده‌اند.

در میان مناطق ۲۲ گانه تهران؛ منطقه یک تهران با بالای ۳۰ میلیون تومان در هر متر مربع گرانترین و منطقه ۱۸ با حدود شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (در هر متر مربع) ارزانترین مناطق معامله شده دی ماه بوده‌اند.

بازار اجاره در دی ماه هم شاهد افزایش قیمت نسبت به سال قبل بود.

بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده در شهر تهران اجاره بهای مسکن در دی ماه امسال نسبت به همین ماه در سال ۹۷ حدود ۲۹ درصد افزایش داشته؛ این افزایش در کل مناطق شهری ۳۱ درصد بوده است.

با کاهش ارزش ریال در سال‌های اخیر و افزایش نرخ تورم، قیمت مسکن هم در ایران رو به افزایش گذاشت و به تبع آن نرخ اجاره بها هم افزایش یافت.

یکی از دلایل افزایش قیمت کمبود عرضه مسکن بوده است.

بر اساس اظهارات رسمی مقام‌های ایرانی، بیش از شش میلیون خانوار در ایران اجاره‌نشین هستند.

دولت ایران اخیرا از اقدام برای شناسایی خانه‌های خالی با هدف افزایش درآمدهای مالیاتی خبر داده است؛ هر چند گفته شده بخشی از این درآمد در "ساخت و ساز و تولید و عرضه مسکن" هزینه خواهد شد.

یکی از مهمترین چالش که در موارد قبلی هم دولت ایران با آن دست به گریبان بوده شناسایی املاک خالی است.

بعضی از منتقدان می‌گویند مالیات بر خانه‌های اجاره‌ای به درآمد دولت خواهد افزود اما مالک از طریق افزایش اجاره بها هزینه مضاعفی را بر مستاجر تحمیل می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy