Monday, Feb 17, 2020

صفحه نخست » نامه جدید فیفا به فدراسیون فوتبال ایران

zanan.jpgزنان باید در همه بازی‌ها در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند

فیفا در این نامه تاکید کرده این تعهدات باید بی کم و کاست اجرایی شود

رادیو فردا - گزارش‌ها حاکی است فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، با ارسال نامه‌ای به ایران خواستار حضور زنان ایرانی در همه ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات فوتبال شده است.

سایت‌های «خانه فوتبال» و «مشرق نیوز» دوشنبه ۲۸ بهمن ماه گزارش دادند که فیفا در نامه‌ای که به‌تازگی به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده، تأکیده کرده که این فدراسیون باید شرایط حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال را برای تماشای ۳ رویداد مهم فراهم کند.

زنان ایران در ۲ سال گذشته سه بار اجازه حضور در استادیوم پیدا کرده‌اند؛ بازی پرسپولیس‌- کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا، بازی دوستانه تیم‌های ملی ایران و بولیوی و بازی تیم‌های ملی ایران و کامبوج در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بر اساس این گزارش‌ها، فیفا در نامه جدیدش به ایران، به‌طور رسمی گفته است زنان باید در همه بازی‌ها در ورزشگاه حضور داشته باشند. این نامه از ایران می‌خواهد برای تماشای مسابقات انتخابی جام جهانی صندلی بیشتری به زنان اختصاص پیدا کند؛ در بازی‌هایی که تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا میزبان هستند، زنان باید بتوانند وارد ورزشگاه شوند و شرایطی فراهم شود که از ماه ژوئن (خرداد-تیر) در لیگ داخلی هم زنان بتوانند بازی‌های تیم‌های مورد علاقه‌شان را در ورزشگاه ببینید.

حساسیت‌های بین‌المللی به منع حضور تماشاگران زن در ورزشگاه‌های فوتبال زمانی اوج گرفت که سحر خدایاری موسوم به «دختر آبی» ۱۱ شهریور ماه امسال در واکنش به تشکیل پرونده قضایی به خاطر ورود به ورزشگاه آزادی، مقابل یکی از دادسراهای تهران خودسوزی کرد و بعد از چند روز بستری شدن در بیمارستان، درگذشت. این حادثه با بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران ۲۰ شهریورماه در آستانه بازی ایران-کامبوج و اوج‌گیری فشار فیفا به ایران گفت «نظر دولت به‌طور کلی موافق حضور زنان در ورزشگاه است».

مشرق‌نیوز می‌نویسد در مرحله انتخابی جام‌جهانی، ایران میزبان تیم‌های بحرین، عراق و هنگ‌کنگ است. بازی ایران و هنگ‌کنگ نخستین بازی است که زنان می‌توانند امیدوار باشند به ورزشگاه بروند. این بازی ۷ فروردین برگزار می‌شود. ۱۵ خرداد ایران میزبان بحرین است، بازی برگشت ایران با عراق هم ۲۰ خرداد برگزار می‌شود.

بازی‌های استقلال و پرسپولیس در تهران، بازی‌های شهرخودرو در مشهد و بازی‌های سپاهان در اصفهان برگزار می‌شود. این گزارش می‌گوید «سؤال بزرگ این است که در شهر مذهبی مشهد، این اجازه به زنان داده می‌شود که به ورزشگاه بروند؟».

خبرگزاری رویترز دسامبر پارسال، دو ماه پیش، گزارش داد که فدراسیون ایران برای فراهم‌کردن شرایط حضور تماشاگران زن در لیگ‌های داخلی به فیفا تعهد کتبی داده‌است.

هنوز مقامات ایران واکنشی به نامه جدید فیفا نداشته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy