Tuesday, Mar 3, 2020

صفحه نخست » کرونا، خرافات و عوامفریبی، امیرحسین لادن

AmirHossein_Ladan.jpgویروسِ کرونا، ایران را به مقام دومِ جهان در مرگ و مقام چهارم، در شیوعِ بیماری رساند!؟ بخشی از فرهنگ ما ایرانیان است که برای جبران کمبودها، به مقام و رتبه هائی که هم میهنانمان کسب می‌کنند، افتخار می‌کنیم. ولی این دو رتبه‌ی جدید، که از یکسو، نمایانگر بی لیاقتی و بی کفایتی رژیم اسلامگرا؛ و از سوی دیگر، خرافات و موهومات حاکم بر جامعه را به نمایش می‌گذارد، باعث سرافکندگی است.

با اینکه شهر قم، کانون اصلی شیوع بیماری کرونا بوده، نماینده‌ی قم نیز در مجلس اوضاع را بحرانی اعلام کرده، و مقام‌های وزارت بهداشت از لزوم اجرای محدودیت رفت و آمد به اماکن مذهبی تأکید کرده اند؛ امام جمعه، تولیت آستان قدس حضرت معصومه، و نماینده ولی فقیه در استان قم، با تعطیل اماکن مذهبی مخالف هستند.

آیت اله سعیدی، نماینده ولی فقیه در استان قم، گفت: "دشمن می‌خواهد قم را شهری نا امن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد. ما این حرم را دارالشفا می‌دانیم، دارالشفا یعنی مردم بیآیند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند؛ بنابراین باید اینجا باز باشد، باید با قوت مردم بیآیند. " سعیدی می‌گوید، نه تنها مردم نباید از رفتن به اماکن مذهبی در قم مانند حرم حضرت معصومه منع شوند، بل که برای گرفتن "شفای جسمی" به این اماکن بروند.
زیارت و ازدحام هزاران تن در حرم، مناسب ترین کانال برای شیوع ویروس کروناست؛ از اینرو، شهر و استان قم بالاترین درصد مبتلایان و قربانیان را دارد. زیرا چند هفته‌ی گذشته، فصلِ زیارت آرامگاه در قم بوده است. جامعه‌ی عقب افتاده، عوامفریب، و کم دانِ روحانیت می‌گوید: "حرم زائران را در مقابل ابتلا به کرونا حفاظت می‌کند. " این نوع اندیشه متعلق به عصر هجر است، دوران بربریت و جهالت. "یک تاریخ نویس مصری از قول پیامبر نوشته: مکه و مدینه با فرشتگان احاطه شده است، و بیماری و طاعون نمی‌تواند وارد آن‌ها شود. ملاها در ایران نیز، مکه و مدینه را کمی گسترش دادند که شامل حرم و آرامگاه هم بشود.
کم دانی و خرافات مذهبی، مختص به اسلام و ایران نیست، در کره‌ی جنوبی که ۳۷۳۰ مبتلا و ۲۱ قربانی داده است؛ دولت مشغول بررسی نقش یک فرقه‌ی مذهبی به نام "شین چیون جی" می‌باشد. تعداد قابل ملاحظه‌ای از طرفداران این فرقه، گرفتار ویروس کرونا هستند و تعدادی نیز جان داده‌اند!؟
نقش مذهب در تاریخِ تاعون و وبا و بیماری‌های دیگر نیز بسیار تخریبی و کشنده بوده است. در اروپای مسیحی، کلیسای کاتولیک، مرض تاعون را خشم خدا و تنبیه گناهکاران می‌دانست. از مردم می‌خواست که دعا بخوانند، گروهی راه پیمائی کنند، و از درگاه خداوند طلب آمرزش بنمایند!؟ این روش، باعث مرگ نیمی از جمعیت اروپا شد. تنها در انگلستان، ۸۰۰، ۰۰۰ تن جان باختند.
اکثریت مسیحیان در اروپا، یهودیان را در شروع و شیوع "مرگ سیاه" مقصر می‌دانستند. دو دلیل داشتند: نخست آنکه یهودیان مانند مسیحیان، گرفتار تاعون نشده بودند؛ و دوم اینکه اقرار کرده بودند که چاه‌ها را مسموم کرده بودند. مردم تعداد از یهودیان را به قتل رساندند.
تولیت آستان قم در مخالفت با تعطیل اماکن مذهبی می‌نویسد: "تعطیل نماز جمعه و ضد عفونی کردن آرامگاه شریف و اماکن مقدسه... ناشی از عدم شناخت دقیق ساختارهای اصیل ایمانی جهان اسلام است. ساختارهائی که از چند ده قرن گذشته از سوی عالمان و فق‌های خاصه شیعه برای تطهیر و حراست از بیماری‌های واگیردار در اعتاب (آستانه) مقدسه بکار گرفته شده است. "
روحانیت نه تنها دانشی برای راهنمائی کردن ندارد، بل که با خرافه پراکنی: "ساختارهای ایمانی" و گسترش موهومات و امداد غیبی، سرعت این بیماری واگیردارِ خطرناک را چند برابر کرده است. شاهدشان هم دُم‌شان است: عالمان و فق‌ها!؟ یعنی عقب افتاده ترین قشر جامعه!؟ آنچه هم میهنانمان را بشدت آسیب پذیر کرده، از یکسو ملاهای عقب مانده و فریبکار است؛ و از سوی دیگر، متن مذهبی جامعه که گرفتار خرافات و موهومات و عوامل غیبی است.
و اما چه باید کرد؟
نخست، از رفتن به مسجد و حرم و مجامع عمومی (عروسی و عزا) باید دوری جست. تا از بین رفتن کامل این بیماری، هنگام دیدار و خدا حافظی، با دیگران دست ندهید. هنگام سرفه و عطسه، جلوی دهان و بینی‌تان را با دستمال بپوشانید. سوم، روزی چند بار دست‌هایتان را با صابون بشورید. برای رهائی از مشکلات میهن مان، از ملاها دوری کنید. برای نجات از کم دانی، برای سخنان ملاها "تره خُرد نکنید" یعنی بی اعتنائی کامل و کوچکترین ارزشی قائل نشدن.
آگاهی، کلید رهائی است

امیرحسین لادن
ahladan@outlook.com



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy