Saturday, Mar 7, 2020

صفحه نخست » سخنرانی بی سابقه نماینده ایرانی‌تبار حزب سبزها در پارلمان آلمان

dw_030720.jpgامید نوری‌پور در پارلمان آلمان: چیرگی نفرت، مرگ‌ دموکراسی است

دویچه وله - نماینده حزب سبزها در پارلمان آلمان در یک سخنرانی کم‌مانند علیه نژادپرستی موضع‌گیری کرد. او ضمن برشمردن نام شماری از قربانیان خشونت راست‌گرایان افراطی وعده داد که در برابر این پدیده ضدانسانی ترس از خود نشان نخواهد داد.

امید نوری‌پور، سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزهای آلمان، روز پنجشنبه، ۱۵ اسفند (پنجم مارس) در نشستی در پارلمان آلمان سخنرانی‌ای کم‌مانند کرد که در بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

سیاستمدار ایرانی‌تبار در ابتدای سخنرانی خود به مولوده گنچ، زنی که در حمله نژادپرستان در سال ۱۹۹۳ فرزند خود را از دست داده است، پرداخت و جمله‌ای را که این مادر پس از کشته‌ شدن فرزندش بیان کرده بود بازگو کرد: «عشق به انسان حیات می‌بخشد و نفرت مرگ به ارمغان می‌‌آورد.»

نوری‌پور سپس با تاکید بر اینکه چیرگی نفرت بر جامعه، مرگ دموکراسی را در پی خواهد داشت اظهار داشت: «نژادپرستی از نفرت تغذیه می‌کند، نفرت از خشم و خشم از ترس. در این مکان همکارانی نشسته‌اند که مانند من، به خاطر تبارشان، به مرگ تهدید می‌شوند.»

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزها ضمن بیان اینکه مجاز نیست، به نمایندگی از همکارانش سخن بگوید، تصریح کرد: «اما به شما وعده می‌دهم که همکارانی چون کارامبا دیابی، آیدان اوزوگز، امیره محمدعلی، بیژن جیرسرایی، جم ازدمیر، پائول تسیمیاک و خود من، شهروندانی از آلمان هستیم که به نژادپرستان نفرت نمی‌ورزیم و در برابر آنان ترس به خود راه نمی‌دهیم. ما این را به سرزمین‌مان، به دموکراسی‌مان و به قربانیان (نژادپرستی) مدیونیم.»

بیان نام قربانیان

نوری‌پور در ادامه با اشاره به اینکه "موضوع این نشست پارلمان قربانیان هانائو" است تاکید کرد: «ما به این قربانیان چیز دیگری هم مدیون هستیم، این که توجه خود را بیش از پیش به آنها معطوف کنیم. به همین خاطر مایلم که یک بار دیگر نام برخی از آنها را بیان کنم. ما امروز یاد می‌کنیم از: سعید نصارالهاشمی، سادات گوربوز، گوکا گلتکین، درسدس کرپاش، حمزه کورتوویچ، ویلی ویورل پاوئل، فاتح شاراچ اوغلو، فرهات اون‌وار، کالویان ولکوف، میشل کیزه‌وتر، والتر لوبکه، آنتونیو آمادئو، آلبرتو آدریانو، حالت یوزگات و تمامی قربانیان نژادپرستی.»

آنتونیو آمادئو یکی از نخستین قربانیان نژادپرستی پس از وحدت دو آلمان بود. این کارگر آنگولایی در دسامبر ۱۹۹۰ در شهر ابرزوالده به دست نئونازی‌های ملقب به "اسکین‌هد" کشته شد.

والتر لوبکه، فرماندار شهر کاسل آلمان، یک سیاستمدار عضو حزب دموکرات مسیحی بود که به دلیل حمایت فعال از پناهجویان و مخالفت با راست‌گرایان افراطی در آلمان شهرت یافت. او در روز دوم ژوئن سال گذشته به ضرب گلوله یک راست‌گرای افراطی آلمانی به قتل رسید.

در شهر هانائو آلمان نیز یک نژادپرست آلمانی در روز ۱۹ فوریه پس از کشتن ۹ شهروند خارجی‌تبار و مادر خودش، اقدام به خودکشی کرد.

تهدیدهای مکرر

امید نوری‌پور در گفت‌وگو با بخش فارسی دویچه وله در پاسخ به این پرسش که از چه راه‌هایی و به چه میزان تهدید به مرگ می‌شود گفت، دشمنی‌ها و تهدیدها از "کانال‌های گوناگون" به او می‌رسند. در این راستا، به گفته او، افرادی هستند که صلاحیت او را به عنوان سخنگوی سیاست خارجی حزبش، تنها به دلیل تبارش زیر سوال می‌برند. برخی دیگر هم با ابراز خشونت تلاش می‌کنند، او را مرعوب کنند و مانع فعالیت‌های سیاسی او شوند.

نوری‌پور می‌گوید: «در گذشته به طور متوسط ماهی دو بار پیام‌های تنفرآمیز به او می‌رسیده اما اکنون این گونه پیام‌ها را "دو بار در ساعت" دریافت می‌کند.

نقش حزب راست‌گرای افراطی "آلترناتیو برای آلمان"

امید نوری‌پور در پاسخ به این پرسش که تا چه حد راه‌یابی حزب پوپولیست راست‌افراطی "آلترناتیو برای آلمان" به پارلمان‌ فدرال و پارلمان‌های ایالتی در تشدید نژادپرستی موثر بوده است می‌گوید، این حزب بخشی از "راست‌گرایی جهانی" است و نباید فارغ از تشدید نژادپرستی در سطح جهانی بررسی شود.

آما آنچه این سیاستمدار ایرانی‌تبار مشاهده کرده این است که راست‌گرایان و نژادپرستان، ورود حزب "آلترناتیو برای آلمان" به پارلمان‌های آلمان را مهر تاییدی بر «ارزش‌های معنوی ضدانسانی خود می‌دانند و بی‌پرواتر از گذشته نظرات خود را در ملا عام بیان می‌کنند».

به اعتقاد نوری‌پور، واکنش‌های ضعیف در برابر فعالیت‌های نژادپرستان باعث جسارت بیشتر آنها شده است.

او می‌گوید، پس از حادثه هانائو صلاح نیست که شهروندان طرفدار آزادی و دموکراسی در برابر خشونت زبانی، رفتارهای تبعیض‌‌آمیز و فعالیت‌های مغایر دموکراسی سکوت کنند.

امید نوری‌پور در سال ۱۹۷۵ در تهران زاده شد و از سن ۱۳سالگی به همراه خانواده‌اش به آلمان مهاجرت کرد. او در سال ۱۹۹۶ به عضویت حزب سبزها درآمد و سه سال بعد به ریاست شاخه ایالت هسن حزب برگزیده شد.

در سال ۲۰۰۶ پس از آنکه یوشکا فیشر، رهبر سبزها، پست وزارت امور خارجه را به‌عهده گرفت، کرسی نمایندگی او در پارلمان فدرال به نوری‌پور واگذار شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy