Friday, Mar 13, 2020

صفحه نخست » ویروسِ کرونا در سوئد و رفتارِ دولتِ سوئد، کوروش گلنام

Kourosh_Golnam.jpgیک. همه آگاه هستیم که در ایران چه می‌گذرد. پنهان کاری، دادنِ خبرهایِ نادرست و بدتر از همه حتا سوء استفاده تبلیغی از ویروسِ کرونا به سودِ حکومت! در هیچ کشوری شاهدِ چنین رذالتی نیستیم. جانِ مردم اهمیتی ندارد که اگر داشت ورودِ ویروس به قم را پنهان نکرده و از قرنطینه شدن آن جلوگیری نمی‌کردند تا اینک ویروس این چنین در ایران همه گیر نشده و سرنوشت و آینده مردم با چنین خطرِ جدی روبرو نشود.

ـ همه چیز حتا این ویروس کشنده باید شکلی نمایشی برایِ داده هایِ پوسیده مذهبی را به خود بگیرد. با بلندگو و پرچم سبز در خیابان‌ها بچرخند و حیدر، حیدر بگویند؛ یک بُتری (بطری) الکل به مردم بدهند (همآن الکلی که خود احتکار کرده اند) ولی نخست دوربینِ تلویزیون را آماده کنند؛ صفِ یک نفره از مردم تشکیل دهند که هر چه بیشتر درازایِ آن به چشم آید؛ چون همیشه افرادی را آماده کنند که جمله هایی تکراری به سودِ حکومت بیان کنند و... تا همه ببینید که حکومت تا چه اندازه در اندیشه بهداشت و سلامت مردم است!

دو. شمارِ بیمارانِ ویروسِ کرونا در سوئد تا امروز
در یک هفته گذشته شمارِ بیمارانِ ویروسِ کرونا در سوئد یکباره جهش زیادی یافت و در روز چهارشنبه اعلام شد در این دو روزِ آخِربیش از ۱۲۰ تن به شمار آنها افزوده شده است. بنا بر آمار رسمی مرکزِ بهداشت سوئدتا ساعت پانزده و سی دقیقه امروز ۱۲ مارس، شمار بیماران کرونایی به ۶۲۰ فزایش یافته در حالی که تا دیروز یازدهم مارس، ۴۶۰ تن بیمار شده بودند. دیروز نخستین موردِ مرگ یکی از بیماران که سالخورده بود و پیش تر نیز بیماری داشت، اعلام شد.
ـ مقام هایِ مسئول بهداشتی سوئد پی در پی گزارشِ میزانِ بیماران و مکان هایِ دقیقِ آنها را در وبسایتِ خود اعلام می‌کنند. تا نیمروز دیروز پایتخت سوئد، استکهُلم با ۲۳۵ بیمار بیشترین بیمارِ مبتلا به ویروسِ کرونا را داشت (آمار امروز بالاتر است که هنوز اعلام نشده است). بخش هایِ جنوبی سوئدتا دیروز در دو استانِ وسترایوتلند (۱) با مرکزیت گوتنبرگ ۸۵ بیمار و اِسکونه (۲) با مرکزیت مالمو با داشتنِ ۶۰ بیمار، پس از استکهلم بیشترین شمارِ بیمارانِ مبتلا به ویروس کرونا را دارا هستند. در بخش شمال سوئد که بیشترین گستردگی و کمترین جمعیت را دارد، تنها یک مورد بیماری اعلام شده است. وزراتِ بهداشتِ سوئد حتا نامِ کشورها و شمارِ بیمارانی که آلودگی را از آنجا با خود به سوئد آورده‌اند، تا آنجا که یافته‌اند و گزارش شده است، به دقت بیان کرده و می‌کنند. برایِ نمونه تا امروز پنجشنبه دوازده مارس از میانِ هم بیماران، ۳۵۱ تن در ایتالیا آلوده شده‌اند، ۷۴ تن در اتریش و رتبه سوم را ایران دارد که ۱۵ تن از بیماران، بیماری را از ایران با خود به سوئد آورده‌اند.

سه. رفتار نخست وزیر، دولت و پارلمان سوئددر مبارزه با ویروس
اشتباه نشود! هدف سنجیدن رفتارِ مقام هایِ این کشور با ایرانِ آخوند زده نیست چرا که رفتارِ آخوندهایِ نادان و ناکار آمد رو به سویِ کشتارِ مردم داشته و هیچ برنامه ریزی و سازماندهی درستی نداشته و نخواهند داشت و تنها همت و شرافت دکترها و پرستاران و شماری از مردم بوده است که اندکی کار را به پیش برده است. رفتارِ آخوندها در برابر ویروسِ کرونا را باید به عنوانِ جنایتِ جنگی به حساب آورد.
و اما نخست وزیر و دولتِ سوئد سنگ تمام گذارده و با همه نیرو شبانه روزکار و کوشش کرده‌اند. همه رسانه هایِ همگانی پوشش خبری وسیع داده‌اند. تنها در چند روزِ گذشته، استفان لوون (۳) همراه با چند وزیر خود دو کنفرانسِ بزرگِ اطلاع رسانی برایِ مردم و رسانه‌های همگانی داشته است و به دقت و بسیار جدی وضعِ سوئد را، کارهایی که انجام گرفته، پیش بینی‌ها، میزانِ آمادگی‌ها، شمارِ بیماران و میزان خطر را مفصل بیان کرده است. در کنفرانسِ دیروز پس ازنزدیک شدنِ شمارِ بیماران به ۵۰۰ نفر وضعیت را قرمز و بسیار خطرناک توصیف کرده و برای پیش گیری و یاری به مردم حتا در برخی قانون هایِ بیمه هایِ اجتماعی و مالیات به شکلِ گذرا دگرگونی هایی به سود مردم ایجاد کرده و یا خواهند کرد. کسانی که بیمار هستند دیگر حقوقِ روز نخستِ بیماری از حقوق آن‌ها کسر نشده و بقیه زمانِ بیماری هم واژگونه گذشته، همه حقوق خود را دریافت می‌کنند. در اندیشه یاری به بخشِ خصوصیِ خرده پا در حال برنامه ریزی بوده و بودجه مخصوصی به آنها اختصاص داده خواهد شد زیرا وضع بازار نیز دستخوشِ دگرگونی است. در این زمینه‌ها وزیرِ اقتصاد بانو ماگدالنا اندرشون (۴) بسیار کار آمد، پُر کار و دقیق عمل کرده است و می‌شود گفت که هر روز کنفرانس و مصاحبه تلویزیونی داشته و وضع اقتصاد و بودجه کشور را برایِ مردم تفسیر کرده و به آنها اطمینان داده است که سوئد در بینِ کشورهایِ اروپا از وضع اقتصادی بهتری بر خوردار است. از دیگر کارها برای پیش گیری:
ـ گرد آمدن بیش از ۵۰۰ نفر، در هر مراسمی که باشد، در سراسرِ سوئد ممنوع شد؛
ـ از بیمارانی که نشانه هایِ بیماری دارند، درخواست شده که به بهداری و بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، با تلفن تماس بگیرند و از خانه بیرون نیایند که دیگران را مبتلا نکنند. ـ همه گونه امکان فراهم است که غذا، دارو برایِ بیماران به خانه آنها برده شود.
ـ هشت حزب موجود در پارلمان، مبارزه سیاسی را موقت کنار گذاشته و با یکدیگر همکاری می‌کنند تا موضوع اصلی که خطر ویروس کرونا است در دستورِ روزِ کارِ همه باشد.
ـ در همه بهداری‌ها، بیمارستان‌ها پیش بینی هایِ گسترده‌ای شده است اگر چه سوئد همچنان از نبود پرستار و تجهیزات به اندازه مورد نیاز در این بحران اندکی در رنج است ولی هیچ کمبودی را از مردم پنهان نکرده و به گستردگی در مورد آن گفته، خبر داده و در اندیشه چاره هستند.
سالن‌های تمرین و ژیمناستیک، رقص و... اندک، اندکی در حالِ تعطیل شدن هستند.
سوئدی‌ها باید هم از سوئدی بودنِ خود سربلند و شادمان باشند!
ـ
پانویس:
Västragötland - ۱
Skåne - ۲
Stefan löfven -۳
Magdalena Andersson - ۴



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy