Wednesday, Mar 18, 2020

صفحه نخست » جهان غرب در آستانه بزرگ‌ترین سکته اقتصادی، دیگر اخبار کوتاه روز‎

***

وزارت بهداشت ایران: برای کمک به آمریکا در مقابله با کرونا آماده‎ایم

ایران اینترنشنال - علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت ایران، با رد پیشنهاد کمک آمریکا به ایران برای مهار شیوع کرونا گفت: «اعلام آمادگی می‌کنیم که به آمریکا برای مهار و کنترل کرونا کمک کنیم، آمریکا اگر توانمندی در این زمینه دارد بهتر است سیستم بهداشت و درمان خودش را سامان دهد.» رئیسی، روز پنجشنبه ۲۹ اسفند، در یک کنفرانس خبری ویدیویی، در این زمینه افزود: «ادعای کمک به ایران از سوی آقای پمپئو وزیر خارجه مطرح شده که هیچ اطلاعاتی درباره بیماری ندارد و ای کاش فرد متخصصی در این زمینه و همتای من در آمریکا در این زمینه صحبت می‌کرد که بتوانیم پاسخ علمی بدهیم.»

روحانی خواستار تعطیلی مراکز تجاری ایران تا ۱۵ فروردین شد

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، برای مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا در این کشور، با تاکید بر تراکم جمعیت در بازارها، پاساژها و مراکز تجاری، خواستار تعطیلی این مراکز تا ۱۵ فروردین شد. روحانی، روز پنج‌شنبه ۲۹ اسفند، در جلسه سران قوا گفت که به رحمانی فضلی، وزیر کشور ماموریت داده که همراه با استانداران در این زمینه اقدام کند.

هشدار مقام‌ها درباره «گرداب کرونا» در سفرهای نوروزی

چهار مقام ارشد وزارت بهداشت در ساعات گذشته نسبت به روند افزایشی ابتلا به کرونا در ایران، جان باختن سه نفر در ساعت بر اثر آن و تشکیل گردابی از ویروس مرگبار بر اثر سفرهای نوروزی هشدار دادند.

فراتر رفتن آمار جان‌باختگان اروپا از آسیا

با شدت گرفتن شیوع کرونا در کشورهای اروپایی، تعداد کشته‌شدگان ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹ در کشورهای اروپایی، بیش‌تر از تعداد قربانیان در کشورهای آسیایی شد.

قوه قضاییه: ۱۰ هزار زندانی عفو می‌شوند

غلامحسین اسماعیلی اعلام کرد: «برآورد اولیه ما این است که حدود ۱۰ هزار نفر از زندانیان مشمول این عفو خواهند بود و در بین زندانیان امنیتی هم پیش‌ بینی می‌شود که بیش از یک دوم آن‌ها» مشمول عفو قرار گیرند و از زندان آزاد شوند.

واکنش عفو بین‌الملل به عفو برخی زندانیان سیاسی: نباید از ابتدا حبس می‌شدند

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات و مشاوره بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، روز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه گفت: «عفو بین‌الملل از آزادی هر كس كه به عنوان زندانی عقیدتی بازداشت شده استقبال می‌كند، گرچه آن‌ها در درجه اول نباید در زندان می‌بودند.» او اضافه کرد: «هیچ‌کس نباید به دلیل اعمال حق خود به صورت صلح‌آمیز یک روز هم در زندان بماند.»

هشدار اتحادیه اروپا به روسیه به خاطر انتشار «اطلاعات غلط» درباره کرونا

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۸ اسفند روسیه را متهم کرد که با «تشدید کارزار» انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده در مورد شیوع ویروس جدید کرونا، جان مردم را به خطر می‌اندازد.

در بخشی از مدرک اتحادیه اروپا که در اختیار ۲۷ کشور عضو آن قرار گرفته است گفته می‌شود که «رسانه‌های وابسته به دولت روسیه در انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده در مورد ویروس کرونا نقش اصلی داشته و هدف آنها تشدید این بحران در کشورهای غربی به خصوص از طریق زیر سئوال بردن اعتماد افکار عمومی به سیستم خدمات درمانی این کشورهاست».

***

امیرحسین رستمی: اگر صحبت‌هایم تشویش ایجاد کرد، عذرخواهی می‌کنم


امیرحسین رستمی، بازیگر سینما و تلویزیون،‌ که در یک برنامه زنده صداوسیما انتقادهایی را از شیوه مدیریت بحران کرونا در ایران مطرح کرده و از برنامه زنده اخراج شده بود،‌ با ضبط فیلمی عذرخواهی کرد. رستمی روز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه در یک ویدیوی کوتاه اعلام کرد که پس از طرح انتقاداتش در برنامه «فرمول یک»‌ مسئولان وزارت بهداشت با او تماس گرفته‌اند. او در پی این تماس‌ها در فیلم خود اقدام به عذرخواهی کرده و گفته پاسخ سوال‌هایش را گرفته است.

***

اضافه کاری نظام شهیدپرور در سال ۹۸

manaNistani.jpg

کاری از مانا نیستانی در سایت ایران وایر

***

وزارت بهداشت ایران از کنترل شیوع کرونا در آینده نزدیک ابراز ناامیدی کرد

vezaratbehdasht.jpgعلیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، درباره کنترل شیوع کرونا در آینده نزدیک ابراز ناامیدی کرد و با تاکید بر این که «اصلا وضعیت خوب نیست»، گفت: «با جان باختن ۱۴۷ نفر از بیماران، مجموع درگذشتگان به ۱۱۳۵ نفر رسید.»

آمار گردآوری‌شده توسط رادیو فردا

آمار رسمی که در اعلام می‌شود با مجموع آمارهایی که مقامات محلی می‌گویند تفاوت دارد. بر اساس آماری که رادیو فردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت به‌دست آورده است، دست کم ۱۷۷۴ نفر در ۳۰ استان ایران بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

***

کشف جدید کرونایی حسين روازاده

حسین روا زاده از مروجان «طب اسلامی» با انتشار ویدیویی در توصیه‌ برای پیشگیری از ویروس کرونا می‌گوید اگر افراد قطره حنضل را در گوش‌هایشان بریزند هیچ جاندار موذی وارد فضای گوش و حلق و بینی نمی‌شود.

جهان غرب در آستانه بزرگ‌ترین سکته اقتصادی

stockfinal.jpgبی بی سی - با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در خارج از مرزهای چین، به تدریج ضربات مهلک این ویروس بر اقتصاد کشورها آشکارتر شده است. بسته شدن مرزها و کاهش سفرهای هوایی و همچنین خانه نشینی افراد که به رکود، بیکاری و خسارات بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ دامن زد فقط بخشی از تبعات شیوع کرونا بود که هنوز ابعاد ضرر مالی آن برای جهان مشخص نیست. با ادامه این وضعیت، بازارهای مالی در جهان سقوط کرد؛ قیمت نفت به کمترین نرخ خود در هفده سال گذشته رسید و سرمایه گذاران نگرانی از این سیاهی بی انتها شروع به فروش سهامهای خود کردند.

کشورهای ثروتمند جهان به معرفی اقداماتی برای گذر از این مرحله سخت کردند از جمله تزریق پول ، کاهش نرخ سود بانکی و کمک به کسب و کارهای بی رمق و همچنین کسانی که اتفاقات اخیر منبع درآمدشان را هدف قرار گرفت با جدی تر شدن وضعیتی که فروکش آن دستکم در کوتاه مدت متصور نیست.

بانک مرکزی آمریکا دو هفته پیش در اقدامی ناگهانی نرخ سود بانکی را نیم درصد کاهش داد و سه روز پیش هم با کاهش مجدد آن این نرخ را به صفر رساند. آخرین باری که آمریکا بطور ناگهانی نرخ سود را کاهش داده بود به دوران بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی باز‌میگردد. کاهش نرخ سود بانکی برای اقتصاد یک کشور عموما نشانه خوبی تلقی نمی‌شود؛ این اقدام برای تشویق بیشتر افراد و کسب و کارها برای قرض از بانکها و موسسات مالی انجام می‌گیرد.

در ایران هم حتی پیش از اتفاقات اخیر اقتصاد آن متاثر از رکود تورمی و تحریم‌های آمریکا حال و روز چندان خوشی نداشت،بعضی مسئولان کمک‌هایی را بر جبران تبعات ناشی از شیوع گسترده کرونا در ایران معرفی کرده اند.

ایران بعد از چین و ایتالیا، بنابر آمارهای رسمی وزارت بهداشت، بیشتریان تعداد مبتلایان و قربانی را داشته است. سازمان برنامه و بودجه از اختصاص دو بسته برای اقشار کم درآمد که شامل کمک ماهیانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای ۳ میلیون ایرانی فاقد درآمد ثابت و وام یک تا دو میلیونی ۴ درصدی بدون ضامن برای ۴ میلیون نفر شاغل آسیب‌دیده همچون کارگران و اصناف خبر داده است. در بسته اول قراراست به خانوار یک نفره ۲۰۰ هزار تومان،‌خانوار دو نفره ۳۰۰ هزار تومان،‌خانوار سه نفره ۴۰۰ هزار تومان،‌خانوار چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و خانوار شش نفره ۶۰۰ هزار تومان به حساب یارانه سرپرستان خانوار واریز شود.

dollar.jpg

***

ویروس ووهان عامل مرگ و رژیم ایران هم همدست آن است

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز سه شنبه رژیم جمهوری اسلامی را «همدست» ویروس کرونای جدید در مرگ و میر ناشی از این بیماری دانست.

مایک پمپئو گفت: «رژیم ایران از قبول مسئولیت ناکارآمدی شدید و رفتارهای خطرناک در قبال مردم خودش شانه خالی می‌کند و متاسفانه مردم ایران ۴۱ سال است شاهد این دروغ‌های رژیم هستند.»

***

آغاز موج سفر‌های نوروزی از شهرهای درگیر کرونا در پی ناهماهنگی مقام‌های دولتی و نظامی

traffic.jpgدر پی ناهماهنگی اظهارات مقام‌های ارشد و محلی دولت و فرماندهان نظامی ایران درباره قرنطینه و توقف سفرهای نوروزی؛‌ تصاویر منتشر شده در رسانه‌‌ها حاکی از آغاز موج مسافرت‌های نوروزی مردم از شهرهای درگیر بحران کرونا از جمله قم و تهران است.

***

بسته شدن مرز‌های آمریکا و کانادا در پی شیوع کرونا

رئیس‌جمهور آمریکا در حساب توئیتری خود از بسته شدن مرز این کشور با کانادا به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داد.

tt.jpg***

آمریکایی‌ها برای مبارزه با کرونا مسلح می‌شوند

guns.jpgدر ایالات متحده همراه با گسترش ویروس کرونا نگرانی شهروندان رو به افزایش است. مردم برای خرید مواد غذایی و کالاهای ضروری به فروشگاه‌ها هجوم می‌برند؛ اما بیش از هر چیز به دنبال خریدن اسلحه هستند. در برابر مغازه‌های فروش اسلحه صف‌های طولانی بسته شده و داخل آنها شلوغ است. بیشتر قفسه‌هایی که معمولا مملو از اسلحه و مهمات هستند، حالا خالی شده‌اند. به گفته فروشندگان این روزها مقدار فروش اسلحه ده برابر شده است.

***

- پیام طبرسی رییس مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری اعلام کرد بیشترین مراجعان مبتلا به بیماری کووید۱۹ از محله‌های تهرانپارس، صادقیه و سعادت آباد هستند.

- وزارت علوم: در هفته‌های اخیر حدود ۱۶هزار دانشجوی خارجی ایران را ترک کرده‌اند

- رسانه‌های ژاپنی گزارش کردند به گفته مقام‌های چینی دارویی که در ژاپن برای درمان موارد جدید آنفلوانزا مورد استفاده قرار گرفته بود در درمان کرونا موثر واقع شده است

مطالب روز گذشته:

معترضان به بسته شدن حرم امام رضا: رییس جمهور غلط کرده

معترضان به بسته شدن حرم امام رضا، امام هشتم شیعیان در تجمع شب گذشته خود با انتقاد از این تصمیم می‌گوید رییس جمهور و وزیر بهداشت غلط کردند

***

فرزند سرلشکر صالحی به اتهام فساد مالی به ده سال حبس محکوم شد

بی بی سی - قوه قضائیه ایران عمار صالحی فرزند سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده پیشین ارتش "به اتهام معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ده سال حبس و محرومیت دائم از خدمات دولتی" محکوم شده است.

آخرین جلسه دادگاه عمار صالحی ١٨ دی ماه بود. در جریان این دادگاه به ریاست قاضی اسدالله مسعودی مقام، دادستان عمار صالحی را متهم کرده بود که طی ده روز ۶۸ میلیارد تومان تسهیلات از بانک سرمایه برای شرکتی خصوصی خود دریافت کرده اما آن را به حساب شخصی دیگر متهمان پرونده واریز کرده است.

نماینده دادستان آقای صالحی را متهم کرده بود که در ازای خدمات خود ملکی در منطقه زعفرانیه تهران و خودرویی به مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان دریافت کرده است.

prison.jpg***

خودداری تعدادی از بیمارستان‌ها از ثبت کرونا در برگه فوت قربانیان؛ کنترل هزینه‌ و آمار دولت

iranint.jpgبا وجود آن‌که بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی مقام‌های دولت ایران شمار قربانیان کرونا روزانه افزایش نشان می‌دهد؛ گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال حاکی است در تعدادی از بیمارستان‌ها برای کنترل آمار و هزینه‌ها در برگه فوت بیماران دلایلی غیر از کرونا ثبت می‌شود. اعضای خانواده یک بیماری قربانی کرونا روز سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه به ایران اینترنشنال گفت: «با این‌که پزشکان بیمار ما را مبتلا به کرونا اعلام کرده بودند و فوتش هم بر اثر همین بیماری بوده،‌ اما بیمارستان در برگه نهایی علت را سکته قلبی نوشت.»

به گفته او،‌ به دلیل همین گزارش بیمارستان اقدام به صدور برگه «پرداخت سه میلیون تومان هزینه درمان» برای خانواده این بیمار کرده است. این در حالی است که کیانوش جهان‌پور،‌ رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،‌ پیشتر اعلام کرده بود: «کلیه هزینه‌های بیماران مبتلا به کرونا در کشور به عهده دولت بوده و هیچ هزینه شخصی از آن‌ها دریافت نمی‌شود.»

***

افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارمندان دولت در سال آینده

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ با اشاره به میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده، گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، مقرر شده که حقوق کارمندان دولت در سال آینده نسبت به سالجاری ۵۰ درصد افزایش یابد، البته دولت نیز در جلسات کمیسیون تلفیق با آن مخالفت نکرده است. قوامی در تشریح جزئیات مصوبه کمیسیون تلفیق برای افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده، اظهار داشت: طبق این مصوبه، حداقل حقوق در سال آینده ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ در پایان خاطرنشان کرد: مصوبه کمیسیون تلفیق برای افزایش حقوق کارمندان بوده و میزان افزایش حقوق کارگران منوط به مصوبه شورای عالی حقوق و دستمزد است.

***

rfi1.jpgغلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه مدعی شد که «نیمی از زندانیان امنیتی از مرخصی استفاده کردند» و اخبار مربوط به مرخصی ندادن به این زندانیان «فضاسازی» است. قوه قضاییه ایران از زندانیان سیاسی به عنوان زندانی «امنیتی» یاد می‌کند. آقای اسماعیلی به تعداد زندانیان سیاسی آزاد شده اشاره نکرده ولی گفت تاکنون در مجموع ۸۵ هزار زندانی به دلیل شیوع کرونا مرخصی دریافت کرده‌اند.

***

پلیس آلمان: ورود هواپیما از ایران را متوقف کنید

معاون سندیکای پلیس آلمان خواهان توقف ورود هواپیماها از کشورهای شدیداً آلوده به کرونا، مانند ایران، شد. یورگ رادک در مصاحبه با "شبکه تحریریه‌های آلمان" گفت: «وقتی ما مرزهای زمینی را می‌بندیم، لازم است که حمل و نقل هوایی را هم محدود کنیم.»

در روزهای گذشته انتقادهایی به ورود مسافران از ایران بدون هرگونه کنترل پزشکی در فرودگاه‌ها مطرح شده است. امید نوری‌پور، نماینده ایرانی‌تبار مجلس آلمان از حزب سبزها، به حرف‌های ایرانیان مقیم آلمان استناد کرده است که در هنگام بازگشت به آلمان به رغم درخواست برای تست، به راحتی رها شده‌اند تا به خانه‌هایشان بروند.

***

bbc1.jpgدولت چین از توییت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که در آن ویروس کرونا را "چینی" نامیده بود، به خشم آمده است. وزارت خارجه چین گفت که مقصر دانستن و بدنام کردن آن کشور،‌ کار غلطی است.

در روزهای اخیر، در مورد منشأ ویروس کرونا، اظهارات تندی میان مقامات دو کشور رد و بدل شده است. هفته گذشته،‌ سخنگوی وزارت خارجه چین یک فرضیه توطئه را تکرار کرد که ادعا می کند این ویروس توسط ارتش آمریکا به ووهان برده شده است.

***

dw1.jpgفرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران می‌گوید که کرونا یک بیماری مهلک و بسیار جدی است، ولی متاسفانه تهرانی‌ها هنوز آن را جدی نگرفته‌اند. علیرضا زالی فعالیت آگاه‌گرانه رسانه‌ها و هشدارهای گروه‌های پزشکی را خوب توصیف کرده است، اما از این که "هنوز مردم به اندازه کافی شرایط را جدی نگرفته و حساسیت بسیار مهم این بیماری را درک نکرده‌اند" ابراز نگرانی کرده است.

***

جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ یکسال به تعویق افتاد

به گفته فدراسیون‌های مختلف اروپایی جام ملت‌های اروپا که قرار بود تابستان امسال برگزار شود به دلیل شیوع ویروس کرونا یکسال به تعویق افتاد.

اتحادیه فوتبال اروپا و سایر طرف‌های اصلی درگیر در این قضیه امروز جلسه فوری ویدئویی داشتند. طبق گزارش‌ها قرار است این مسابقات ۱۱ ژوئن تا ۱۱ ژوئیه سال آینده میلادی برگزار شود.

***

مرگ حدود ۱۰۰۰ ایرانی در آمار جمهوری اسلامی از کرونا

ایران اینترنشنال - دولت جمهوری اسلامی ایران از مرگ حدود ۱۰۰۰ شهروند این کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داده است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند، در گزارش روزانه خود درباره آمار رسمی کرونا در این کشور گفت: « طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه ۱۳۵ نفر از بیماران جان خود را از دست دادند و تعداد درگذشتگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۹۸۸ مورد رسید.»

***

یک معمای خیلی ساده، کاری از مانا نیستانی - ایران وایر

2222.jpg***

روحانی مروج طب اسلامی در گیلان به دلیل بیماری کرونا درگذشت

5363157.jpgحجت‌الاسلام شهریار شریفی، مدیر مرکز طب‌المعصومین صومعه‌سرا بر اثر ابتلا به کرونا، دارفانی را وداع گفت. به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام شهریار شریفی، مدیر مرکز طب‌المعصومین صومعه‌سرا بر اثر ابتلا به کرونا دار درگذشت. او از روحانیان معتقد به طب سنتی بود که سال‌ها در حوزه طب سنتی و اسلامی در شهرهای رشت و صومعه‌سرا فعالیت داشت.

***



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy