Tuesday, Mar 17, 2020

صفحه نخست » قفل زندان‌ها با کلید کرونا باز شد

prisons_031720.jpgایران 83 هزار زندانی را از بیم کرونا آزاد کرد

العربیه - امواج توفنده ناشی از شیوع کورونا ویروس در ایران و آمار بالای قربانیان آن، سخنگوی قوه قضاییه را واداشت تا روز سه‌شنبه 17 مارس اعلام کند، حدود 85000 زندانی از جمله زندانیان سیاسی به دلیل شیوع ویروس کرونا، موقتاً آزاد شده‌اند.

غلام‌حسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در این رابطه گفت: «حدود 50 درصد از زندانیان آزاد شده، دارای پرونده‌های امنیتی هستند...ما در عین حال اقدامات احتیاطی را در زندان‌ها برای مقابله با شیوع کرونا انجام داده‌ایم.»

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌قضائیه ایران، دوشنبه 16 مارس اعلام کرد، 83000 زندانی، در مناطق گوناگون ایران به دلیل بیماری پاندمیک کرونا، آزاد خواهند شد، اما مسئولان امر، صدها زندانی سیاسی را با وجود درخواست‌های سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی از این آزاد سازی، مستثنی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری «میزان»، رئیسی همچنین روز دوشنبه در جلسه شورای عالی قضایی تهران عنوان کرد که موضوع آزادی زندانیان با همیاری هزاران دستیار قضایی در مدت زمان کوتاه، در چارچوب «تقویت توان دفاع بیولوژیک مردمی» صورت بگیرد.

برغم آزاد‌سازی شمار بسیار اندکی از زندانیان سیاسی و زندانیان عقیدتی (که بیشتر آنها اصلاح‌طلب هستند)، مقامات ذیربط از آزاد کردن اکثریت قریب به اتفاق آنها خودداری می‌کنند، در حالی که آنها در شرایط غیر بهداشتی بسر برده و به دلیل فضای بسته، با خطر ابتلاء به بیماری روبرو هستند.

گفتنی است، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر ایران در 10 مارس، فاش کرد که از تهران خواسته است، در راستای کمک به مهار شیوع کرونا، همه زندانیان سیاسی را موقتا از زندان‌های شلوغ و آلوده به بیماری، آزاد سازد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy