Sunday, Apr 5, 2020

صفحه نخست » بیم حسن روحانی از ورشکستگی کامل اقتصاد و سقوط رژیم

risrl_040520.jpgرادیو اسرائیل - حسن روحانی که بیم دارد ادامه بحران کورونا ممکن است آینده رژیم را به سختی به خطر اندازد و ناتوانی حکومت در رسیدگی به این فاجعه، خیزش همگانی مردم ایران را به دنبال آورد، امروز (یکشنبه) در جریان سخنرانی در هیات دولت، دستور داد که ادارات دولتی کار خود را آغاز کنند و کارگران کارخانه ها به سر کار بازگردند. آگاهان می گویند که رژیم قصد دارد با به خطر انداختن جان مردم، به نحوی، چرخ های اقتصاد را به حرکت درآورد تا ادامه خطرناک شیوع فقر در سراسر کشور متوقف کند و یا دست کم آن که از سرعت آن بکاهد.

کارشناسان امور بهداشتی هشدار می دهند که چنین شیوه ای، ممکن است باعث گسترش سریعتر کورونا در کشور گردد و جان صدها هزار نفر دیگر را نیز به خطر اندازد.

البته روحانی اعلام داشت که در شمار کارمندان ادارات که باید سرکار حاضر شوند یک سوم کاسته خواهد شد و در مورد کسب و کار مردم و از سرگیری راه اندازی کارخانجات گفت که آن ها باید بر حسب پروتکل رفتار کنند. مفهوم این سخنان آن است که روحانی محدودیت هایی را نیز در این زمینه قائل شده، ولی اعلام جزئیات آن را به عهده رسانه های همگانی دولتی گذاشته است.

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل می گوید که روحانی با این دستور، قصد دارد از یک سو روند زندگی در ایران را عادی نشان دهد و این تصور باطل را ایجاد کند که کشور دوران خطرناک کورونا را پشت سر گذاشته، و از سوی دیگر می خواهد گروه هایی از مردم درآمدی داشته باشند که تامین معیشت آنان به دوشت بودجه دولت نهاده نشود.

مصیبت کورونا در حالی در ایران فاجعه آفریده که دولت روحانی، به علت ادامه تحریم های اقتصادی ایالات متحده و حتی شدت گرفتن آن، تقریبا پولی در صندوق ندارد و خوش بین ترین کارشناسان اقتصادی می گویند که بودجه تصویب شده، دست کم پنجاه در صد کاستی دارد که معلوم نیست چگونه تامین خواهد شد.

روحانی حدود دو هفته پیش با فرستادن نامه ای به علی خامنه ای درخواست کرده بود که یک میلیارد دلار از پولی که در صندوق توسعه ملی ذخیره شده، برای تامین کاستی بودجه و هزینه های کورونا در اختیار دولت قرار گیرد. ولی بی اعتنایی رهبر حکومت به این درخواست همچنان ادامه دارد. صندوق بین المللی پول نیز به احتمال زیادی درخواست وام پنج میلیارد دلاری ایران را رد کرده است و پایین آمدن بهای نفت در بازار جهانی و کاهش میزان صادرات ایران به کشورهای دیگر نیز مصیبت مالی رژیم را دو چندان کرده است.

یکی از امیدهای دولت، افزایش دریافت مالیات بود. در ایران گروه های بسیار زیادی وجود دارند که یا از پرداخت مالیات معاف هستند و یا از زیر بار پرداخت آن شانه خانه می کنند. بیش از نیمی از اقتصاد ایران در تسلط آستان قدس رضوی در مشهد، سپاه پاسداران و بنیاد مستضعفین قرار دارد که حتی یک شاهی به دولت مالیات نمی پردازند. از سوی دیگر، فرار از پرداخت مالیات امری است که همیشه در ایران وجود داشته و در شرایط کنونی نیز که بسیاری از فعالیت های اقتصادی در ایران فلج شده، درآمدها به حدی پایین آمده که گرفتن مالیات از آن نمی تواند منبع درآمد قابل توجهی برای دولت باشد.

حسن روحانی در سخنان امروز خود گفت که در استان تهران، بازگشت به فعالیت عادی از ۱۳ روز دیگر یعنی از سی ام فروردین از سر گرفته خواهد شد. وی هفته پیش گفته بود که از ۱۶ فروردین (یعنی روز گذشته) ادارات بازگشایی می شود.

از سخنان روحانی مشخص نبود که آیا مغازه ها و فروشگاه ها نیز در چارچوب این تصمیم بازگشایی خواهد شد. درباره شیوه کار کارخانجات نیز سخنان او مشخص نبود، ولی احتمال زیاد می رود که آن ها هم باید از شمار کارگران هر شیفت بکاهند.

سخنان روحانی در حالی بیان می شود که کارشناسان می گویند در روزهای آینده موج تازه ای از شیوع کورونا در ایران ایجاد خواهد گردید که عدم رعایت مقررات قرنطینه، ممکن است باعث وقوع فاجعه بزرگتری شود.

روحانی از روز اول گفته بود که با قرنطینه مخالف است و ماه گذشته، در سخنان روز چهارشنبه، گفته بود که دستور داده از روز شنبه (یعنی پس از گذشت سه روز) زندگی در ایران به حال عادی باز گردد. ولی در آن روز شنبه کورونا گسترش بیشتری در ایران پیدا کرد که موجب عقب افتادن برخی فعالیت های عادی گردید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy